مراحل پیگیری جرائم مجازی

روند پیگیری جرائم مجازی

مراحل شکایت و روند پیگیری جرم رایانه ای

پیگیری جرائم مجازی چه روندی دارد و چه مراحلی را باید طی نمود؟

با خدمات حقوقی اترس در زمینه جرایم رایانه ای بیشتر آشنا شوید

 

 

 

۱- ثبت شکایت از طریق دفترخدمات قضایی :

اگر جرمی علیه شما در فضای مجازی به وقوع پیوست، همانند اینکه شخصی در پست یا در استوری اینستاگرام مطلب یا عکس خصوصی ای از شما منتشر کرد، باید ابتدائا و به سرعت شکایتی را علیه ایشان تنظیم کنید. شکایت شما در مرحله اول به دادسرای تخصصی، که در تهران دادسرای ناحیه ۳۱ است ارجاع داده می شود.

۲- تحقیقات در پلیس فتا

 در دادسرا ناحیه ۳۱ پرونده را برای تحقیقات بیشتر و پیگیری جرائم مجازی به پلیس فتا ارسال می کنند. در پلیس فتا و پس از دریافت پرونده، به طرفین ابلاغ می شود که ظرف مهلت معینی برای تحقیقات و تشکیل پرونده مراجعه کنند.

نقش شما بعنوان شاکی در این مرحله بسیار مهم است، زیرا باید به پلیس فتا مراجعه کنید و در آنجا آن پست یا استوری ای و به طور کلی محتوای مجرمانه ای را که منتشر شده، به پلیس، و یا آن مأموری که مسئول تحقیق از شما می باشد نشان دهید و بخواهید که این دلیل را مستند سازی کند و همچنین بنویسد که من بعنوان ضابط قضایی، این پست مجرمانه را در صفحه اینستاگرام متهم به این آدرس مشاهده نمودم.

در صورتیکه در خصوص پیگیری شکایت جرایم مجازی نیاز به مشاوره حقوقی برای پلیس فتا دارید میتوانید از طریق راه های ارتباطی با وکلا ما در ارتباط باشید.

 

۳- بازگشت مجدد به دادسرا و شورای حل اختلاف برای سازش

در مرحله بعدی ، پرونده را مجددا به دادسرا رجوع خواهند کرد. برحسب دستور رییس محترم قوه قضایی، پرونده های کیفری برای صلح و سازش از جمله پیگیری جرائم مجازی، اصولا باید به شورای حل اختلاف ارجاع داده شوند.

شورای حل اختلاف طرفین را جهت صلح و سازش به شورای حل اختلاف و به آن شعبه تعیین شده دعوت خواهد کرد. اگر بین طرفین صلح و سازش به نتیجه نرسد، شورا با قید عدم امکان سازش، پرونده را مجددا به دادسرای مربوطه مرجوع می کند.

 

بیشتر بدانیم : فرآیند راه اندازی کسب و کار مجازی

مراحل پیگیری جرم رایانه ای

۴- تحقیقات توسط و صدور قرار توسط بازپرس

 در این مرحله در دادسرا، بازپرس برای تحقیقات تکمیلی، شاکی و طرف مقابل را احضار کرده، و اگر به این نتیجه برسد که ادله کافی برای توجه اتهام به متهم وجود دارد، با صدور قرار جلب به دادرسی و نهایتا با صدور کیفرخواست توسط دادستان، پرونده به دادگاه کیفری صالح ارجاع داده خواهد شد.

۵- رسیدگی در دادگاه کیفری

پس از وصول پرونده به دادگاه کیفری صالح، قاضی با توجه به جرائمی که مورد ادعای شاکی است و مجازات هایی که در قانون برای آنها تعیین شده، شروع به رسیدگی میکند و متهم را محکوم به تحمل مجازات های تعیینی توسط قانون می کند.

راه های اثبات شکایت در فضای مجازی

بزرگترین مانعی که برای اثبات شکایت و پیگیری جرائم مجازی وجود دارد، بحث دلایل و متزلزل بودن دلایل است.

به اینصورت که آن پست یا استوری حاوی محتوای مجرمانه، طبیعتا ممکن است به سرعت از طرف متهم حذف شود و شما نتوانید ثابت کنید که اصلا چنین جرمی واقع شده.

بنابراین به محض مشاهده پست یا استوری ای علیه شما در پیج متهم، از دو نفر که شرایط شهادت شهود را داشته باشند، بخواهید که با گوشی نفر اول آن پیج یا آن صفحه را بیاورند و با گوشی نفر دوم از این عملیات فیلم بگیرند.

راهکار دوم این است که پس از مشاهده پست و محتوای مجرمانه به سرعت شکایت خود را طرح کنید و در اولین فرصت ممکن به دادسرا مراجعه کنید و با توضیح اینکه ممکن است دلایل شما و آن پست مجرمانه از بین برود، درخواست نمایید سریعا پرونده را به پلیس فتا ارجاع دهند.

با این دو راهکار شما میتوانید اثبات کنید که جرمی علیه شما در فضای مجازی در تاریخی معین صورت گرفته است در این مسیر میتوانید از وکیل بخش کیفری کمک بگیرید.

چنانچه در حوزه فضای مجازی و اینترنت و یا هم سیستم های کامپیوتر های مجموعه خود سوالاتی دارید میتوانید از مشاوره حقوقی جرایم رایانه ای موسسه حقوقی اترس بهرمند باشید.

اترس میکوشد تا با تیمی متخصص به ارایه بهترین خدمات حقوقی بپردازد.

۸ پاسخ

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند