موسسه حقوقی مجاز چیست

موسسه حقوقی مجاز

موسسه حقوقی مجاز : در کشورهای پیشرفته ، خدمات حقوقی و وکالتی توسط موسسات حقوقی ارائه می شود و به ندرت دیده میشود که یک وکیل به تنهایی خدمات حقوقی ارائه کند . نیاز به سازمان های تخصصی ارائه کننده خدمات در کشورهایی مثل ایران ، باعث تشکیل موسسات حقوقی شد. مطابق مقررات ، موسسات حقوقی می بایست در اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری و با مجوز از کانون وکلای دادگستری و یا مرکز مشاوران قوه قضائیه ثبت شوند.

 

موسسه حقوقی مجاز

موسسه حقوقی مجاز چیست

در برهه ای با وجود خلا قانونی و عدم نظارت مراجع مربوطه ، موسساتی توانستند بدون گرفتن مجوز از کانون وکلای دادگستری ، در اداره ثبت شرکت ها به ثبت برسند .به این موسسات ، موسسات حقوقی غیر مجاز گفته می شود . موسسه حقوقی غیر مجاز در اداره ثبت شرکت ها ثبت شده اند ، شماره ثبت دارند ، در روزنامه رسمی آگهی تاسیس آنها ثبت شده است اما به دلیل اینکه بدون مجوز کانون وکلا تاسیس شده اند ، از نگاه کانون وکلای دادگستری ، صلاحیت های لازم را ندارند .

نظارت بر موسسات حقوقی

بر خلاف موسسه حقوقی مجاز ، بر موسسه غیرمجاز هیچ نظارتی وجود ندارد و به دلیل اینکه امکان پاس کردن شرایط و استانداردهای کانون وکلا را ندارد ، مجوز و تائید صلاحیت های حرفه ای و علمی را ندارند .

همین دوعامل یعنی عدم تائید صلاحیت ها و عدم نظارت ، ریسک های متقاضیان خدمات حقوقی را از موسسه حقوقی غیر مجاز به شدت بالا می برد.

در مواردی مشاهده شده است ، برخی از موسسات حقوقی غیر مجاز با سراب تضمین رای دادگاه و حق الوکاله آخر کار ، اصل مدارک و اسناد موکلین را می گیرند و در قبال دریافت پول (یا به زعم خودشان هزینه هایی که انجام داده اند ) باج خواهی می کنند .

بنابراین در دورانی که نهادهای نظارتی به وظیفه خود عمل نمیکنند ، شما می بایست ، از خود مراقبت کنید و خود را درمعرض ریسک ها و هزینه های غیرمنطقی قرار ندهید در تمامی کشور های پیشرفته ، مجوز تاسیس و ادامه فعالیت موسسه از سوی کانون وکلای آن کشورها صادر می شود.

پس بهتر است تاکید کنیم ، هر جا در این مقاله از موسسه حقوقی سخن گفتیم ، صرفا منظورمان موسسه حقوقی مجاز است که نام آنها در سایت کانون وکلای دادگستری ، قابل استعلام هست.

 

موسسات حقوقی دارای جواز

 

دریافت خدمات حقوقی از موسسه حقوقی مجاز

در بالا توضیح دادیم که موسسات حقوقی غیرمجاز از بحث ما خروج موضوعی دارند و هر چه آنچه می گوییم فقط ، در مورد موسسه ای است که صلاحیت ها و شایستگی های لازم آن توسط کانون وکلا تائید شده است و تحت نظارت های جدی است. در ادامه با بیان دلایل مزیت های دریافت خدمات حقوقی از موسسه حقوقی مجاز را برای شما شرح میدهیم.

 

 

موسسه حقوقی دارای مجوز از کانون وکلا

 

در موسسه حقوقی مجاز متخصصین حوزه وکالت در یک مجموعه جمع شده اند 

با توجه گستردگی حوزه های وکالت ، یک وکیل نمی تواند در همه حوزه ها تخصص داشته باشد . شخصی که به خدمات حقوقی نیاز دارند دو گزینه پیش رو دارد .

یا می بایست همه خدمات حقوقی و در همه زمینه های حقوقی را از یک وکیل دریافت کند که طبیعتا بسته به اینکه آن وکیل در کدام زمینه بیشتر و یا کمتر مسلط هست ، سطوح مختلفی از خدمات ارائه می شود .

گزینه دوم این است که به یک موسسه حقوقی بزرگ و مجاز  مراجعه کند و آن سازمان با توجه به نوع خدمات مورد نیاز ، یک وکیل متخصص را برای آن کار تعیین می کند . در این حالت متقاضی خدمات حقوقی در زمینه های مختلف حقوقی ، سطح بالایی از استانداردها را دریافت می کند.

وکیل موسسات حقوقی دارای جواز

 

وکیل پرونده با موسسه طرف قرارداد دو شخص مستقل و جداگانه هستند 

احتمالا تا کنون با این تجربه روبرو شده اید که از سازمانی خدماتی دریافت کرده باشید و بتوانید در صورت عدم نارضایتی از شخصی که مستقیما آن خدمات را ارائه میکند ، به مقام ها و مدیران آن سازمان شکایت کنید و یا درخواست بکنید ، شخص دیگری برای کارهای شما معرفی شود . این موضوع وقتی متفاوت تر می شود که مدیران و ناظرین آن سازمان ، نظارت های داخلی خودشان هم وجود داشته باشد.

از سوی دیگر همه ما تجربه این وضعیت را هم داشته ایم که خدماتی را از فردی دریافت کرده ایم که همه کاره آن مجموعه ، خود همان فرد بوده است و اگر نارضایتی از خدمات او داشته باشیم ، نگرانیم که طرح آن آیا اوضاع را بدتر میکند و یا خیر؟

موسسه حقوقی مجاز در دسته اول قرار می گیرند . علاوه بر اینکه خود مدیران نظارت ها و ارزشیابی های موردی و دوره ای بر عملکرد وکلا دارند ، موکلین میتوانند مستقیما بر عملکرد وکلا نظارت کنند و بازخورد خود را به مدیران موسسه بدهند.

 

تیم وکلا در موسسه حقوقی

 

تقسیم کار در یک موسسه مجاز بهتر اتفاق می افتد 

برای اینکه خدمات حقوقی در یک پرونده به خوبی ارائه شود می بایست عوامل و بخش های مختلفی در یک موسسه حقوقی به خوبی در کنار هم فعال شوند . وکلا در کارگروه هایی موضوعات پرونده را بررسی کنند. ارجاع بر اساس توانمندی و تخصص وکلا توسط مدیران انجام شود . بر پیگیری صحیح پرونده ها توسط ناظرین ، نظارت صورت بگیرد .گزارش های پیگیری پرونده ها از طریق زیرساختهایی که واحد انفورماتیک ایجاد می کند ، ارائه میشود .روابط مالی بین وکیل متخصص پرونده و موسسه از یک سو و موسسه حقوقی با موکل از سوی دیگر به صورت مستقل و از طریق واحد حسابداری مدیریت می شود .

تقسیم کارهای صحیح و عملکرد تخصصی هر بخش یک سیستمی را می سازد که نهایتا خدمات حقوقی با کیفیت مطلوب و اطمینان آوری به موکل ارائه می شود.

جمع بندی : همانطور که ملاحظه کردید ، تفاوت های موسسه حقوقی مجاز و غیرمجاز را بررسی کردیم و راه های استعلام مجوز داشتن یک موسسه حقوقی مجاز را مطرح کردیم . همچنین گفتیم که عدم مراجعه به یک موسسه مجاز ممکن است شما را با چه ریسک هایی مواجه خواهد کرد و در انتها ، موسسه حقوقی اترس ، آماده ارائه خدمات حقوقی و وکالتی تخصصی می باشد.

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند