دانلود نمونه قرارداد محرمانگی

نمونه قرارداد محرمانگی و عدم افشا اطلاعات

نمونه قرارداد محرمانگی

برای راحتی همراهان گرامی فایل نمونه قرارداد محرمانگی و عدم افشا اطلاعات، توسط تیم تنظیم قرارداد موسسه حقوقی اترس در فرمت ورد تهیه و برای دانلود در اختیار شما عزیزان  قرار گرفته است .اگر ارزش اطلاعات تجاری شما بالا هست  ، توصیه میگردد 

با تیم متخصص تنظیم قرارداد موسسه اترس در تماس باشید.

درباره نمونه قرارداد محرمانگی یا قرارداد NDA

در دنیای کسب و کار، افشای اطلاعات محرمانه می‌تواند باعث بروز مشکلات جدی برای هر شرکت  و کسب و کاری شود. به همین دلیل، قرارداد محرمانگی و عدم افشا اطلاعات به عنوان یکی از مهمترین قراردادهایی که در عرصه تجارت تنظیم می‌شود و می تواند مانع بسیاری از خسارت ها به شرکت شود. در این مقاله، به بررسی مفهوم قرارداد محرمانگی و عدم افشا اطلاعات، نحوه تنظیم قرارداد، مواردی که باید در نظر گرفته شود و فواید آن برای شرکت‌ها پرداخته خواهد شد و در انتها یک نمونه قرارداد محرمانگی و عدم افشا اطلاعات برای شرکت ها و استارت آپ برای دانلود در دسترس شما قرار خواهد گرفت.

قرارداد محرمانگی و عدم افشا اطلاعات چیست ؟

قرارداد محرمانگی و عدم افشا اطلاعات به عنوان یک قرارداد حقوقی، به منظور حفظ اطلاعات محرمانه شرکت تنظیم می‌شود. در این قرارداد، شخص متعهد می شود که اطلاعات محرمانه شرکت را حفظ کند و آن را به هیچ عنوان به افراد دیگر افشا نکند.

اسرار تجاری می تواند شامل فرآیندهای کاری ، اطلاعات مشتریان ، هویت شرکا و غیره باشد.

در صورت نقض قرارداد محرمانگی اقدام مناسب چیست ؟

اگر طرف قرارداد شما ، نقض تعهد محرمانگی کرد ، توجه به دو نکته بسیار اهمیت دارد.

اولا دلایل نقض تعهد را جمع آوری کنید .برای مطالبه خسارت از کسی که نقض تعهد کرده است ، مهم آن است که اول موضوع را اثبات کنید . افرادی که نقض تعهد محرمانگی کرده اند معمولا پیش از طرح موضوع در دادگاه ، هوشیاری لازم را ندارند و ممکن است به روش های مختلف به آن اقرار نمایند .

دوم اینکه در صورت عدم سازش ، بتوانید حق خود را به خوبی در دادگستری مطالبه کنید. میتوانید در کنار وکیل متخصص امور حقوقی  کار را پیش ببرید.  در این مرحله شیوه تنظیم قراردادی که انجام دادید و همچنین دلایلی که برای اثبات نقض قرارداد محرمانگی دارید ، بسیار اهمیت پیدا میکند.

نمونه قرارداد محرمانگی و عدم افشا

نحوه تنظیم قرارداد عدم افشا اطلاعات

برای تنظیم قرارداد محرمانگی و عدم افشا اطلاعات می بایست موارد زیر رعایت شود :

۱-تعیین اطلاعات محرمانه:

قرارداد محرمانگی وقتی موثر است که شامل تمامی اطلاعاتی شود که برای شرکت یا استارت آپ حیاتی است . در این حالت پیشنهاد می شود  در قرارداد ، از عبارات کلی و مطلق استفاده کنید که دایره وسیعی از موارد را تحت عنوان اطلاعات محرمانه قرار دهد .اگر تمامی مواردی که اطلاعات محرمانه است را درقرارداد مشخص نکنید ، ممکن است شخص اطلاعات حیاتی کسب و کار شما را افشا کند و بر اساس قرارداد نتوانید ، از او مطالبه خسارت کنید.

۲- تعیین صحیح طرفین قرارداد:

هرچند که در ابتدای مطلب ، این موضوع ساده به نظر می رسد اما با توضیحاتی که داده می شود ، مشخص می شود اهمیت این مطلب در چه مواردی است. حتما می دانید که شخصیت حقیقی اعضای یک شرکت از شخصیت حقوقی شرکت مستقل است . در نتیجه اگر قرار هست از یک شرکت قرارداد محرمانگی بگیرید  ، حتما نام اعضای هیات مدیره آن را به عنوان متعهد قرارداد ، قرار دهید . در غیر این صورت ، تعهدات رعایت محرمانگی فقط شامل شرکت به عنوان یک شخص حقوقی مستقل می شود و اعضای شرکت طرف مقابل شما می توانند اطلاعات را افشا کنند.

۳- تعیین مدت زمان قرارداد:

به صورت طبیعی مدیران و صاحبین کسب و کار میخواهند تعهد محرمانگی ر ا همیشگی بگیرند . در حالیکه بر اساس نظر برخی دادگاه ها اگر اینگونه تعهدات ، مدت مشخص نداشته باشد ، باطل است .پیشنهاد اترس این است که ، مدت را تعیین کنید و زمان آن را افزایش دهید .

۴-تعیین عواقب نقض قرارداد:

یکی از مهمترین نکات تنظیم قرارداد ، درج ضمانت اجراهایی بازدارنده است .در خیلی از موارد اگر برای تعهدات ، خسارت دقیق و روشن تعیین نشود ، آن تعهد هیچ فایده ای ندارد و در حد یک تعهد اخلاقی می ماند.

وقتی که برای نقض تعهد طرف مقابل ، یک خسارت قابل توجه قرار میدهید ، اولا بازدارندگی ایجاد می کند دوما در صورتی که تعهد نقض شد نیاز نیست اثبات کنید چه میزان  به شما خسارت وارد شده است  و یا هزینه کارشناسی برای تعیین آن بدهید.

و در مطالبه خسارت مسیر راحت تری در پیش دارید .

فایده قرارداد محرمانگی NDA چیست؟

در عصر کنونی اطلاعات یک کسب و کار به طور مستقیم در شکست ، پیروزی بقا و توسعه آن اثر می گذارد . اطلاعات ، جز حیاتی ترین دارایی شرکت ها محسوب می شود و اگر نتوانند از آن حفاظت کنند ، رقابت تجاری را به حریفان واگذار خواهند کرد.این قرارداد باعث حفظ اطلاعات محرمانه شرکت می‌شود و به شرکت کمک می‌کند تا از رقبای خود پیشی بگیرد. همچنین، با تنظیم قرارداد محرمانگی و عدم افشا اطلاعات، شرکت می‌تواند با خیال آسوده تر اطلاعات را در اختیار کارمندان و اعضای خود بگذارد و موجب شکوفایی بیشتر شرکت می شود.

تنظیم قرارداد عدم افشا اطلاعات توسط وکیل

توضیحاتی که بالا ارائه شد ، بخشی از پیچیدگی و چالش های تنظیم قرارداد محرمانگی و NDA مشخص می گردد و این حساسیت در تنظیم و استفاده از الفاظ جامع و مانع بیشتر می شود .

در انتهای این مقاله ، یک نمونه کلی از قرارداد محرمانگی و عدم افشای اطلاعات ، قرارداده شده است .

اگر ارزش اطلاعات تجاری شما بالاست و می خواهید ریسک های خود را کاهش دهید ، پیشنهاد می کنیم موضوع را برای تنظیم قرارداد محرمانگی به وکلای اترس بسپارید.

در این مورد پیشنهاد می کنیم برای تنظیم تخصصی قرارداد خود با اترس  مشورت کنید.

نتیجه‌گیری

قرارداد محرمانگی و عدم افشا اطلاعات یکی از مهمترین قراردادهایی است که نقش مهمی در ادامه حیات و توسعه هر کسب و کاری به ویژه استارت آپی دارد. تنظیم این قرارداد، باید به گونه‌ای باشد که ریسک های شما را کاهش دهد. همچنین، باید از جامعیت قرارداد بر کل  اطلاعات محرمانه، تعیین مدت  مناسب زمان قرارداد و تعیین عواقب نقض قرارداد مطمئن شوید

نمونه قرارداد تامین نیروی کارگری

نمونه قرارداد همکاری موسسین استارتاپ

نمونه قراداد محرمانگی با کارمند

۵ پاسخ

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند