وجه التزام در انواع قرارداد

نکات کلیدی در خصوص وجه التزام و خسارت در قرارداد ها

وجه التزام قرارداد: وجه التزام یکی از مفاهیم حقوقی است که در بسیاری از قوانین و مقررات قابل مشاهده است. این مفهوم به معنای تعهد یا التزام شخص به انجام یک عمل خاص یا پرداخت یک مبلغ خاص است. در این مقاله، به بررسی مفهوم وجه التزام، انواع آن و نکات کاربردی آن در حقوق مدنی و تجاری پرداخته خواهد شد.

وجه التزام چیست

وجه التزام به معنای مبلغ مشخصی است که به عنوان خسارت قراردادی تعیین می شود و کسی که از تعهد قراردادی ، تخلف کند باید آن را پرداخت کند.

انواع وجه التزام

وجه التزام به دو نوع مختلف تقسیم می‌شود: وجه التزام مقطوع که به آن وجه التزام عدم انجام تعهد  و وجه التزام  نسبت به بازه های زمانی مانند روزانه که به آن وجه التزام تاخیر در انجام تعهد می گویند.

وجه التزام عدم انجام تعهد چیست

وجه التزام مقطوع ، مبلغی مشخص که در صورتیکه شخص متعهد ، از اجرای تعهد خود تخلف کند باید آن را بپردازد. این مبلغ با تعهد اصلی قابل جمع است و در صورتیکه در قرارداد تصریح شود ،متعهد علاوه بر اجرای تعهد می بایست مبلغ خسارت مقطوع را پرداخت کند .اما اگر به قابل جمع بودن آنها  در قرارداد تصریح نشود ، متعهد می تواند خسارت را پرداخت کند و تعهد خود را انجام ندهد چون اصطلاحا می گویند ، وجه التزام مقطوع بدل و جایگزین تعهد اصلی است.

وجه التزام در قرارداد چه مزیتی دارد

وجه التزام تاخیر در انجام تعهد چیست

وجه التزام روزانه یا ماهانه ، در واقع خسارت مشخص شده برای تاخیر در اجرای تعهد است .این مدل وجه التزام با خسارت اصلی قابل جمع هست ، حتی اگر در قرارداد به قابل جمع بودن آن تصریح نشده باشد. بنابراین متعهد علاوه بر این می بایست خسارت تاخیر انجام تعهد را پرداخت کند ، بلکه باید خود تعهد را هم انجام دهد .

نتیجه‌گیری

وجه التزام در کنار شرط حق فسخ در قرارداد دو موضوع خیلی مهم در قراردادها هستند. در صورتیکه این مورد به صورت مناسب تنظیم شود ، ریسک تخلف از تعهد به صورت چشم گیری پایین می آید و در صورت عدم انجام و یا تاخیر در انجام تعهد ، خسارت طرف مقابل جبران می شود . نگاه دوراندیشانه اقتضا دارد که قراردادها توسط وکلای تخصصی تنظیم شود.

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند