مسئولیت قانونی ادمین سایت نسبت به کامنتها

مسئولیت قانونی ادمین سایت و اینستاگرام نسبت به محتوای نظرات کاربران

مسئولیت قانونی ادمین سایت و ادمین اینستاگرام سبب پرسشی مهم میشود :  آیا مسئول سایت یا صفحه اینستاگرامی نسبت به محتوای نظرات کاربران مسئولیت قانونی دارد؟

در ابتدا بدانیم که جرایم رایانه ایی یا جرایم سایبری به عملیات غیر قانونی یا تخلفاتی اطلاق میشود که با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات صورت میپذیرد و در صورت نیاز میتوانید از مشاوره حقوقی  جرایم اینترنتی موسسه حقوقی اترس استفاده نمایید و سوالات خود را با ما مطرح نمایید.

امروزه با پیشرفت تکنولوژی نیاز به ، به روزرسانی قوانین بیش از پیش احساس می شود یکی از موضوعاتی که اخیرا در فضای مجازی بسیار مورد انتقاد قرار گرفت مسئولیت مالک صفحه اینستاگرامی در خصوص کامنت های اشخاص دیگر بود.

در این راستا رئیس محترم پلیس فتا  ابراز داشتند که اگر شخصی بتواند کامنت های مجرمانه دیگری که ذیل پست خود نگارش شده را حذف نماید و از این کار امتناع کرده باشد شریک جرم شخصی است که کامنت مجرمانه را نگاشته است! و موجب مسئولیت صاحب صفحه ایسنتاگرام می شود که در ادامه به بررسی درستی و اعتبار این اظهار می پردازیم.

 

مسئولیت صاحب پیج یا سایت در قبال نظرات

درصورتیکه نیاز به مشاوره حقوقی آنلاین در این خصوص دارید ، می توانید با تکمیل فرم درخواست ، از خدمات مشاوره از راه دور اترس استفاده کنید.

طبق اصل قانونی بودنجرایم رایانه ای  و مجازات ها برای اینکه عملی جرم و قابل مجازات باشد  و موجب مسئولیت کیفری شود باید در قانون جرم‌انگاری شده و برای آن مجازات در نظر گرفته شود که اصل ۳۶ قانون اساسی و ماده ۲ قانون مجازات اسلامی این مهم را بیان کرده است.

از طرفی طبق اصل شخصی بودن مجازات ها هر کس را فقط برای فعل یا ترک فعل خود او می توان مجازات نمود و نمی توان شخصی را برای عمل دیگری مجازات نمود مگر در موارد استثنا که حتماً باید در قانون تصریح  شده باشد.

 نهایتا اگر دو اصل فوق الذکر و اصول دیگری مانند اصل برائت و تفسیر مضیق قوانین به نفع متهم در نظر گرفته شود باید دید چگونه می توان کامنت مجرمانه دیگری مسئول باعث مسئولیت صاحب پیج یا سایت دانست؟!

بیشتر بدانیم : نکات مهم در ارایه خدمات حقوقی سایت یک وکیل 

مسئولیت قانونی ادمین وبسایت و اینستاگرام

 

 پاسخ را شاید بتوان در دو قسمت خلاصه کرد:

 اول اینکه  مسئولیت صاحب صفحه اینستاگرامی از باب معاونت و کسی که کامنت را نگاشته به عنوان مباشرت محسوب شود.

البته این موضوع مشروط به وجود شرایط معاونت در جرم می باشد، یعنی مطابق ماده ۱۲۶ قانون مجازات اسلامی صاحب پیج نگارنده کامنت مجرمانه را ترغیب، تطمیع یا تحریک نموده باشد یا وقوع جرم را برای وی تسهیل نموده باشد و علاوه بر آن وحدت قصد مجرمانه (بدین معنا که معاون و فاعل، قصد ارتکاب یک جرم را داشته باشند مثلا اگر فاعل اصلی جرم، جرمی شدیدتر از آنچه مقصود معاون بوده مرتکب شود، معاون به مجازات معاونت در جرم خفیف تر محکوم می شود 

تقدم یا اقتران زمانی نیز با صاحب پیج داشته باشد (یعنی عمل معاون قبل از عمل مباشر انجام یابد و یا حداقل  همزمان با وقوع جرم باشد، در غیر این صورت، یعنی انجام عملی بعد از وقوع جرم، معاونت محسوب نمی شود و ممکن است جرم مستقلی باشد،) که اثبات این موارد به سهولت ممکن نیست.

 همچنین عده‌ای با وحدت ملاک از مواد ۲۷ تا ۳۱ قانون مطبوعات مسئولیت صاحب صفحه اینستاگرامی همسان مدیر مسئول مطبوعات در نظر گرفته و همانگونه که قانون فوق الذکر مدیرمسئول را مجرم اصلی در جرایم رسانه ای و مطبوعاتی شناخته با وحدت ملاک، مسئولیت صاحب صفحه اینستاگرام را  فرض کرده اند و او مسئول اصلی کامنت های مجرمانه از قبیل توهین به مسئولین کشور، تبلیغ علیه نظام، توهین به اشخاص عادی و … قرار می‌دهد.

 در محاکم نیز در این خصوص رویه ی واحدی وجود ندارد و برخی مسئولیت را تنها ناظر بر نگارنده کامنت  دانسته و مسئولیتی را متوجه صاحب صفحه اینستاگرامی و یا سایت نمی دانند و برخی با استدلال های بالا هر دو شخص را واجد مسئولیت کیفری دانسته اند.

 

مسئولیت ادمین سایت و یا صفحه اینستاگرام

سوالای که بسیار از وکلای سایبری اترس پرسیده می شود در صورتیکه ادمین با مالک پیج یا سایت متفاوت باشد و مطلبی منتشر شود که مخالف قانون باشد ، آیا این موضوع باعث مسئولیت ادمین می شود و یا باعث مسئولیت صاحب پیج یا سایت می شود ؟

در پاسخ باید موضوع را به فرض تفکیک کرد .

اگر اشخاصی از طریق کامنت اظهارات مجرمانه کنند ، همانطور که بالا گفتیم مسئولیت ادمین هم مانند مسئولیت مالک پیج یا سایت می باشد و مسئولیتی ندارد .

اگر ادمین اقدام به انتشار محتوای مجرمانه نمود ، مسئولیت با ادمین است و صاحب صفحه و سایت مسئولیتی در این خصوص ندارد . البته در این مواقع مالک پیج یا سایت باید اثبات کند ، مطلب را ادمین منتشر نموده است و او بی اطلاع بوده است.

 

در صورتیکه نیاز دارید با تیم فنی سایت خود قرارداد تنظیم نمایید ، ما برای شما نمونه قرارداد پشتیبانی از سایت را تهیه نموده ایم 

 

بازنشر محتوای مجرمانه در سایت و اینستاگرام

 

بازنشر محتوای مجرمانه در سایت یا صفحه اینستاگرام

بازنشر محتوای مجرمانه دیگران باعث مسئولیت ادمین و یا مالک پیج یا سایت می شود ؟

سوال این است ، درصورتیکه  شخصی مثلا یک مطلب دروغ را به دیگران نسبت دهد و ما آن مطلب را به نقل از او بگذاریم ، موجب مسئولیت ما می شود ؟

پاسخ مثبت است . اینکه شخصی مطلب را برای بار اول منتشر کند و ادمین آن را به نقل از شخص اول بازنشر بدهد و علاوه بر منتشر کننده اول ،  حسب مورد موجب مسئولیت ادمین و یا صاحب سایت بازنشرکننده هم می شود.

بر اساس تجربه وکلای  دعاوی پرونده های کیفری اترس ، آنچه مسلم است این است که اگر شخصی با قصد مجرمانه پستی مجرمانه منتشر نماید یا دیگران را تحریک یا تطمیع برای نگاشتن کامنت مجرمانه نماید، تحت عنوان معاونت در جرم قابل مجازات خواهد بود،

در غیر این صورت اگر شخصی مستقلاً کامنتی مجرمانه بنویسد؛ مثل این که ذیل پستی که حاوی عکس یکی از مقامات سیاسی است  به وی یا سایر مسئولین کشور توهین نماید، تنها خود او مسئول است و مالک صفحه اینستاگرامی مسئولیتی نداشته و مطابق اصول کیفری قابل مجازات نخواهد بود و نباید قوانین کیفری را گسترده تفسیر کرد.

نهایتا با توجه به مطالب فوق الذکر توصیه می شود کامنت های صفحه خود را فیلتر نمایید تا هیچ شخصی نتواند کامنتی که دارای کلمات توهین آمیز و امثالهم می باشد را در ذیل پست شما بنویسد و کامنت های دارای مفهوم مجرمانه را نیز حذف نمایید

چرا که حتی در مواقعی مشاهده شده است ، افرادی به قصد خصومت ورزی ، با صفحات غیر واقعی مطالبی را کامنت گذاشته اند تا دیگران را درگیری پرونده های  کیفری نمایند .

در چنانچه تا کنون سایت خود را طراحی نکرده اید  ، ما برای شما نمونه قرارداد طراحی  سایت را تهیه نموده ایم و چنانچه نکات و سوالاتی مد نظر شما میباشد با ما مطرح بفرمایید

۶ پاسخ

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند