مالیات تکلیفی پزشکان چیست

مالیات تکلیفی پزشکان

مالیات تکلیفی پزشکان : پزشکان نیز همچون سایر مشاغل و حقوق بگیران با داشتن درآمد باید مالیات بر درآمد خود را پرداخت نمایند البته پزشکان به سه نوع ممکن مشمول مالیات شوند

مالیات پزشکان

در این بخش انواع مالیات پزشکان خدمتتان توضیح داده میشود ، همچنین برای  درباره الزام مالیاتی مراکز درمانی  میتوانید فیلم مربوطه را مشاهده بفرمایید

مالیات بر درآمد حقوق پزشکان

اگر پزشک با مرکز درمانی رابطه استخدامی داشته باشد و از آنجا حقوق دریافت کند ، مشمول قانون کار می شود و رابطه کارگر و کارفرمایی ایجاد میشود که باید آن مرکز هر ماه قبل پرداخت حقوق وی مالیات بر درآمد حقوق را پس از اعمال معافیت از حقوق وی کسر نمایید.

مالیات بر درآمد مشاغل پزشکی

در صورتی که پزشک به صورت شخصی مشغول فعالیت باشد مثلا در مطب خود کار کند مشمول مالیات بر درآمد مشاغل می‌شود وهمچون سایر مشاغل مکلف است در پایان سال مالی اظهارنامه مالیات بر عملکرد ارسال نمایید و پس از کسر معافیت معیشتی مالیات خود را پرداخت کند.

مالیات تکلیفی

در صورتی که پزشک با مرکز درمانی قرارداد داشته باشند آن مرکز مکلف است به صورت علی الحساب بخشی از درآمد پزشک را به عنوان مالیات تکلیفی کسر و به سازمان امور مالیاتی پرداخت نمایید که جزئیات آن در ذیل آمده است.

اولین بار در قانون بودجه سال ۱۳۹۸ الزامی در خصوص کسر مالیات تکلیفی از پزشکان توسط مراکز درمانی در نظر گرفته شد با این هدف که از فرار مالیاتی پزشکان جلوگیری شود که در بند ک تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۳۹۸ چنین آورده شده که کلیه ی مراکز درمانی دولتی و خصوصی وابسته به نهادهای عمومی نیروهای مسلح و خیریه ها، موظف هستند که ۱۰% از وجوه پرداختی یا حق‌العمل پزشکی پزشکان و کادر درمانی ای که با آنها همکاری می کنند را بصورت علی الحساب مالیات، به نام پزشک مربوطه تا پایان ماه آتی به حساب سازمان امور مالیاتی پرداخت کنند.  

و استثنائی هم که در مورد الزام مالیاتی مراکز درمانی وجود دارد این است که افرادی که بصورت حقوق بگیر یا کارانه بگیر هستند از این حکم معاف هستند چرا که آنها مشمول مالیات حقوق می شوند.

لازم به ذکر است که این الزام قانونی(مالیات تکلیفی) در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ در بند ح تبصره ۶ قانون بودجه ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ و درسال ۱۴۰۱ در بند۱-ز  تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۱ و در سال ۱۴۰۲ در بند۱- ط  تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۲ مجدد آورده شد و مورد تاکیید قرارگرفت.

سازمان امور مالیاتی برای اجرای این تکلیف پورتالی در سایت خویش تعریف نمود که از لینک موجود در این سایت  مراکز درمانی می‌توانند با وارد کردن اطلاعات پزشکانی که با آنها همکاری دارند، اقدام به پرداخت مالیات تکلیفی پزشکان به اداره سازمان امور مالیاتی کشور نمایند.

همچنین در این پرتال  قسمتی وجود دارد برای گرفتن گزارش های پرداخت مالیات تکلیفی برای پزشک جهت ارائه به وی به منظور استفاده درمالیات بر درآمد خویش که مرکز درمانی پرداخت کننده مالیات تکلیفی می‌تواند با ورود به سامانه مذکور و مراجعه به قسمت گزارشات آن گزارش را دریافت و به پزشک ارائه دهد.

مالیات تکلیفی پزشکان محترم

بخشنامه مرتبط با مالیات تکلیفی پزشکان

همچنین در بخشنامه ۵۰۵/۹۹/۲۰۰ مورخ ۱۵/۰۲/۱۳۹۹ دستورالعمل نحوه اجرای مقرارت کسر ۱۰ درصد مالیات تکلیفی پزشکان را به صورت کامل تر شرح داده است .

ضمانت اجرای عدم کسر و پرداخت مالیات تکلیفی پزشکان

مستندا به ماده ۱۹۹ قانون مالیات مستقیم در صورت عدم انجام این تکلیف از سوی مراکز درمانی علاوه بر مسولیت تضامنی در پرداخت مالیات با مؤدی، مشمول جریمه معادل ۱۰% مبلغ مالیات پرداخت نشده، و از سررسید پرداخت به ازای هر ماه نسبت به مدت تاخیر ۲.۵% مالیات خواهد شد.

چنانچه نیاز به مشاوره با وکیل مالیاتی را دارید میتوانید از طریق راه های ارتباطی با ما در تماس باشد

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند