برند سازی مشترک چیست

برند سازی مشترک CO-BRANDING

برند سازی مشترک به این معناست که انتخاب نام تجاری یک محصول برگرفته ازنام دو یا چند برند است. در این نوشته که در بخش مطالب حقوقی وب سایت مؤسسه حقوقی اترس قرار دارد، برند مشترک ، انواع، مزایا، معایب و چگونگی ایجاد برند مشارکتی مورد بررسی و تحلیل قرار می گیرد.

همچنین چنانچه درباره ضرورت ثبت برند در کسب کارتان  نیاز به آگاهی بیشتر دارید . تیم ما مقاله ایی برای شما آماده کرده است

 

 

برند سازی مشترک چیست

برند سازی مشترک در واقع هماهنگ کردن دو برند جدید با همدیگر است. در برندسازی مشترک فرصت همکاری و اتحاد بین دارندگان برند برای رسیدن به یک هدف مشترک فراهم می شود. هدف از این مشارکت، ترکیب قدرت دو برند به قصد افزایش مشتریان، مقاوم کردن و یا ترکیب خاصیت های مختلف برندها در یک محصول است.

 در حقیقت صاحبان دو یا چند برند تصمیم‌‌ می گیرند با ترکیب برند‌هایشان، محصول یا خدمتی با ارزش‌تر و قدرتمند تر به مشتریانشان عرضه‌ کنند. برای کسب موفقیت، هر دو برند باید از ویژگی‌های محصولی که قرارهست به صورت مشترک به مصر‌ف‌کننده ارائه‌ شود؛ اطمینان حاصل‌ کنند. این محصول باید به گونه ای باشد تا بیشترین منفعت را به مصرف‌کننده برساند.

برند مشارکتی یعنی نمایش دو یا چند برند بر روی یک کالا یا خدمت

 

همراهان گرامی برای  مشاوره حقوقی ثبت علامت تجاری با وکلای موسسه حقوقی اترس ، از طریق راه های ارتباطی میتوانید با ما در تماس باشید.

 

انواع برند مشارکتی

درواقع دو نوع برندسازی مشترک وجود داره که هر کدام برای هدفی معین شکل می گیرد که عبارتند از:

الف) برند مشترک در اجزا

یعنی استفاده از یک برند شناخته شده در تولیدات یک برند شناخته ی شده دیگر. این  کار برای مواد و عناصری که در تولید محصول نهایی به کار گرفته میشه؛ ارزش ویژه ی برند را ایجاد می کنه. در واقع ارکان و عناصر مورد استفاده در این کار به برند اصلی وابسته هستند.

برای مثال در کامپیوترهای برند Dell از پردازشگرهای شرکت intel استفاده ‌شده است. در واقع برندهایی که جزئی از برند مشترک هستند؛ عموما بزرگترین تامین کننده‌ها یا خریداران موجود شرکت اصلی هستند.

نکته مهم : مؤلفه های برند باید منحصر به فرد باشند. یعنی باید یا خودشان برند اصلی باشند یا دارای حق امتیاز باشند.

ب) برند مشترک مرکب

این برند به استفاده از نام دو برند شناخته شده اشاره دارد. به صورتی که دو برند به طور مشترک محصول متفاوت یا متمایزی را عرضه می کنند.

در حالیکه در به تنهایی قادر به عرضه ی آن نبودند. موفقیت برندسازی مرکب وابسته به محبوبیت مؤلفه های آن و مکمل بودن هر قسمت به سایر اجزای وابسته است.

 

اگاهی بیشتر از خدمات حقوقی  وکیل متخصص حوزه ثبت برند در موسسه اترس

 انواع برند سازی مشترک

 

مدل های مشارکتی

برند مشارکتی درون شرکتی

در این نوع مشارکت مالکیت تمام برندهای مشارکت کننده متعلق به یک شرکت است که به علت سیاست های خاص از یکدیگر تفکیک شده اند. برای مثال هر دو برند Gillette و Duracell در محصول Match3Power متعلق  به برند P&G است.

برند مشارکتی ملی به محلی

این نوع برند مشارکتی زمانی است که یک تجارت محلی به یک برند ملی یا بین المللی وصل می شود تا به طور مشترک نیازهای مصرف کننده های محلی را تامین کند.

در اینجا برند ملی یا بین المللی برای بهره مندی از توان برند محلی  تصمیم به مشارکت می گیرد. می توان گفت شراکت خودروسازان بین المللی با شرکت های خودروسازی ایرانی در زمینه ی بازاریابی نمونه ای از این مورد مشارکت است.

برند مشارکتی با حامیان چندگانه

Multi sponser Co-branding 

در اینجا دو یا چند شرکت با توانمندی های متفاوت و همکاری همدیگر، یک شراکت فنی، تولیدی، توزیعی، فروش و مانند اینها را شکل می دهند. این نوع برندسازی گسترده ترین و در عین حال پیچیده ترین نوع همکاری است.

برند مشارکتی سرمایه ای

Joint Venture Co-branding

دراین نوع مشارکت دو یا چند شرکت با ایجاد شراکت، محصولی را با برند مشترک و عنوان جدید یا تلفیقی از نام دو برند، راهی بازار می کنند. به عنوان مثال می توانیم به همکاری امریکن ایرلاین و سیتی بانک در ایجاد شرکت جوینت ونچر اشاره کرد. همکاری این نوع شرکت ها در محصولاتی مثل Sony-Ericsson و HP-Compaq نمود پیدا کرده است.

 

بیشتر بدانید : آیا ثبت برند بدون جواز کسب میسر است

مزایای برند مشترک

مزایای برند مشترک

تولید محصولات مرغوب تر و با کیفیت بالا که باعث بالا بردن اعتماد مشتریان می شود .

تبلیغات بهتر و دسترسی بیشتر به بازار بزرگتر و در نتیجه سود بیشتر و داشتن تصویر بهتر به دلیل ارتباط با برندهای شناخته شده ی دیگر.

فروشنده ی برند از ارتباط طولانی مدت با مشتریان سود میبرد .

تولید کننده برند مشترک از داشتن مزایای بازار رقابتی سود می برد؛ چون به منابع مالی جدید دسترسی پیدا کرده است.

فروشندگان از تبلیغاتی که از سوی مؤلفه های تشکیل دهنده ی برند بهش میرسد، بهره مند میشوند.

برند مشترک می تواند نقاظ افتراق یا اشتراک برند نهایی ایجاد شده را افزایش دهد. درنهایت چنین برندی سطح فروش بالاتری در میان بازار خود خواهد داشت. همچنین فرصت های جدید در بازار توزیع بدست میاورد.

برند مشترک، هزینه های تبلیغ محصول را کاهش میدهد؛ زیرا ترکیبی از تصاویر ذهنی دو یا چند برند شناخته شده را در اختیار دارد. درنتیجه می تواند به زودی جایگاه ویژه ای را در ذهن مشتری پیدا کند؛ چون قرار نیست از صفر شروع کند.

به اشتراک گذاری خطر

معایب برند مشترک

 مهمترین معایب برند مشترک این است که انتظارات مشتریان را در مورد امتیازات برند بالا می برد. به این دلیل درصورت وجود ضعف در عملکرد یا برآورده نکردن نیازها، مشتری از برندهای مشترک ناراضی می شود .

همچنین ممکن است به علت تفاوت بازار دو محصول نسبت به هم، یا تفاوت کامل دو محصول، برندسازی مشترک نتیجه بخش نباشد.

در واقع در صورتی که بین نقطه نظرات و ایدئولوژی های دو شرکت تفاوت وجود داشته باشد، برندسازی موفق عمل نخواهد کرد. همچنین روشنه که داشتن تجربه ی بد مصرف کننده ها از هر یک از عناصر برند، میتونه منجر به خدشه به اعتبار برند جدید مشترک شود.

آگاهی بیشتر : نکات مهم در  ابطال برند 

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند