نکات بسیار مهم تنظیم قرارداد

نکات مهم در تنظیم قرارداد

نکات مهم تنظیم قرارداد: موضوع قرارداد یکی از مهمترین مسائل در حوزه زندگی اجتماعی  است که آثار و تبعات مالی بعضا سنگینی دارد . قراردادها در زندگی روزمره ما بسیار مهم هستند و به عنوان یک ابزار برای حفظ حقوق و تعهدات مشتریان و فروشندگان، اجاره دهندگان و مستأجران، کارفرمایان و کارگران، و غیره استفاده می شوند. در این مقاله، به برخی از نکات مهم در قراردادها پرداخته خواهد شد.

نکات مهم هنگام تنظیم قرارداد

در ابتدا به این موضوع آگاه باشیم که تنظیم قرارداد و مفاد و بند های آن یک امر تخصصی است و تجربه به کرات ثابت کرده که این امر اگر توسط وکیل انجام نشود میتواند تبعات مالی بسیاری داشته باشد.

همچنین برای شما همراهان گرامی مقاله ایی تحت عنوان نکات مهم در امضا قرارداد تهیه نمودیم که میتوانید مطالعه بفرمایید.

تعریف دقیق شرایط در قرارداد

از اولین نکات مهم تنظیم قرارداد این است که در قراردادها ، شروط باید به صورت دقیق و بدون ابهام تعریف شوند. همچنین، باید مطمئن شد که شرایط قابل اجرا هستند و تضمین کننده حقوق طرفین هستند. بسیاری از تعهدات به دلیل ابهام ، هیچگاه اجرا نمی شوند .

تعیین مدت زمان در قرارداد

در بسیاری از قراردادها، تعیین مدت زمان یکی از نکات مهم است. اینکه زمان اجرای تعهد چه زمانی است و از چه زمانی شروع می شود و تا چه زمانی پایان می یابد . مثلا اگر سازنده قرار است ظرف یک سال یک آپارتمان را بسازد ، مبدا شروع یک سال کی شروع می شود .

تعیین ضمانت اجرای مناسب

اینکه شخصی متعهد به یک موضوعی در قرارداد  شود در وهله اول اهمیتی ندارد . این موضوع اهمیت بیشتر دارد که اگر او تعهد خود را انجام ندهد ، چه می شود . تعیین وجه التزام یکی از اقداماتی است که میتواند احتمال تخلف متعهد را کاهش دهد و در صورتی که تعهد خود را انجام نداد ، خسارات مناسب را از او گرفت. 

مشخص کردن تعهدات طرفین

از دیگر  نکات مهم تنظیم قرارداد این است که :  در قراردادها، تعهدات هر طرف باید به دقت مشخص شوند. همچنین، باید مطمئن شد که تعهدات قابل اجرا هستند و تضمین کننده حقوق طرفین هستند

نکات خیلی مهم هنگام تنظیم قرارداد

تعیین حق فسخ و مشخص کردن دقیق شرایط فسخ قرارداد

در جامعه ما خصوصا با توجه تورم شدید و همچنین طولانی شدن پروسه های قضائی ، درج حق فسخ ، برای زمانی که طرف مقابل از انجام تعهد خود سرباز میزند ، یک اقدام استراتژیک هست .

درنتیجه می بایست شرایط و نحوه اعمال حق فسخ ، به صورت شفاف در قرارداد مشخص شود .

در نهایت، باید یادآوری کرد که تنظیم قراردادها و حتی فسخ قراردادها باید به دقت تهیه شوند و توسط وکیل یا مشاور حقوقی مورد بررسی قرار گیرند. همچنین، قبل از امضای قرارداد، باید شرایط را به دقت مطالعه کرده و از صحت آنها اطمینان حاصل کرد

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند