اعاده اعتبار تاجر ورشکسته چیست

اعاده اعتبار تاجر ورشکسته

اعاده اعتبار تاجر ورشکسته : از مشکلاتی که ممکن است برای هر تاجری در مدت فعالیت تجاری  خود پیش بیاد، ورشکستگی است.

ورشکستگی می تواند به دلیل عدم توانایی و مهارت تاجر، عدم تجربه ی تاجر، اوضاع اقتصادی  و… باشد. با ورشکستگی تاجر، اعتبار و سرمایه ی او از بین می رود به صورتی که قادر به پرداخت تمام دیون خود نیست.

در نتیجه افراد اعتماد خود را نسبت به برقراری معامله با تاجر از دست می دهند. در مقاله قرارداد ارفاقی چیست توضیح دادیم ، تاجری (اعم از شخص حقیقی یا شرکت تجاری) که ورشکسته می شود ، به دستور قانون از انجام هر گونه فعالیت تجاری ممنوع می شود و اداره شرکت تجاری را هم به دست مدیر تصفیه و یا اداره ورشکسته می افتد.

 

 

اعاده اعتبار تاجر ورشکسته چیست

 اعاده ی اعتبار، فرصتی است  که قانون به تاجر داده است تا به موجب حکم دادگاه اعتبار از دست رفته خود را برگرداند و بتواند دوباره فعالیت تجارتی داشته باشد.

در این یادداشت که به همت وکیل متخصص  حوزه امور شرکتها  منتشر شده است؛ شما می توانید شرایط اعاده اعتبار تاجر ورشکسته ، انواع اعاده اعتبار و اینکه قابلیت اعتراض داره یا نه و… را به صورت کامل ملاحظه کنید پس همراه ما بمانید.

در رویه دادگاه ها در مورد اینکه آیا شرکت ها قابلیت اعاده اعتبار دارند و یا خیر اختلاف نظر وجود دارد .

به اعتقاد متخصصین حقوق تجاری موسسه  اعاده ی اعتبارهم برای اشخاص حقیقی (علی) و هم برای اشخاص حقوقی (شرکت) قابل اجراست. هرچند که قانون صراحتا در مورد اعاده ی اعتبار اشخاص حقوقی صحبتی نکرده است .

 

انواع اعاده ی اعتبار تاجر ورشکسته

انواع اعاده ی اعتبار تاجر ورشکسته

اعاده اعتبار حقی (واقعی)

این نوع اعاده اعتبار تاجر ورشکسته زمانی است که تاجر ورشکسته کلیه ی بدهی های خود به علاوه خسارات تاخیرتادیه را پرداخت کرده باشد.

در واقع تاجر با پرداخت تمام قروض خود، صلاحیت و حسن نیت خودش را ثابت و مجددا اعتماد مردم را جلب کرده. بنابراین شایسته ی تجارت کردن است (برداشت از ماده ۵۶۱ قانون تجارت). همانطور که اشاره شد ، هرچند که ورشکسته مجبور به پرداخت خسارت تاخیر تادیه از تاریخ توقف نیست ، اما برای اعاده اعتبار باید خسارات تاخیر تادیه را هم پرداخت کند.

اعاده اعتبار قانونی (حکمی)

این نوع اعاده اعتبار تاجر ورشکسته در حالتی اتفاق می افتد که با اینکه تاجر کلیه دیون خودش را پرداخت نکرده است، ولی قانون با شرایطی به تاجر حق داده که بتواند تقاضای اعاده ی اعتبار کند (برداشت از ماده ۵۶۵ قانون تجارت).

 

بیشتر بدانیم : در حکم ورشکستگی وضعیت بدهکاران ورشکسته چگونه است

 

شرایط اعاده اعتبار قانونی تاجر ورشکسته 

۱-پنج سال از تاریخ اعلان ورشکستگی گذشته باشد.

۲-تاجر در این مدت ۵ سال به درستی عمل کرده باشد.

۳-یکی از این سه شرط هم محقق شده باشد :

یا اینکه به تعهدات قراردادی خود که به موجب قرارداد ارفاقی با طلبکاران منعقد کرده، عمل کرده باشد ، یا اینکه کلیه ی طلبکاران از دریافت طلب خود صرف نظر کرده باشند. یا اینکه همه ی طلبکاران به اعاده ی اعتبار او بدون اینکه طلب خود رو ببخشند، رضایت داده باشند.

 

دادخواست اعاده ی اعتبار

 

دادخواست اعاده ی اعتبار

تاجر دادخواست اعاده اعتبار را به دادگاهی تقدیم می کند که حکم ورشکستگی را صادر کرده است. دادگاه صادر کننده حکم ورشکستگی درخواست تاجر را ظرف مدت یک ماه آگهی می کند تا طلبکارانی که طلب خود را از تاجر دریافت نکردند، این فرصت را داشته باشند که به درخواست تاجر اعتراض کنند.

نکته ی مهم : تاجری که به ورشکستگی به تقلب محکوم شده است، نمی تونه اعاده اعتبار کند. مگر اینکه مجازاتش را تحمل کرده یا اینکه مورد عفو قرار گرفته باشد. به علاوه از اعلام ختم عملیات ورشکستگی هم ۵ سال گذشته باشد و تمام قروض خود را پرداخت کرده باشد.

تاجری که به ورشکستگی به تقصیر محکوم شده، برای اعاده اعتبار شرایط بالا در موردش اجرا می شود. با این تفاوت که مدت زمان بالا ۴ سال است.

با توجه به اینکه شرایط شکلی دادخواست از اهمیت برخوردار است ، بهتر این دادخواست توسط یک وکیل حاذق تنظیم شود .بعد از این دادگاه شرایط را بررسی میکند و به درخواست تاجر رسیدگی می کند و آن را رد یا می پذیرد.

در صورتیکه نیاز به مشورت دارید می توانید از خدمات مشاوره حقوقی برخط اترس استفاده کنید .

نکته:

یک استثنا برای شرکای ضامن شرکت ها در نظر گرفته شده است. با این توضیح که اگر در یک شرکت ورشکسته، شریک ضامن ورشکسته اعلام شود، از او صرفا با اثبات پرداخت تمام بدهی اش، درخواست اعاده اعتبار پذیرفته می شود (برداشت از ماده ۵۶۳ قانون تجارت). در واقع قانونگذار یک مسئولیت سنگین برای شرکای ضامن در نظر گرفته است.

دلیلش هم این است که این افراد شریک ضامن هستند؛ یعنی مسئولیت پرداخت تمام دیون را دارند. پس منطقی و عقلانی است که تنها در صورتی می توانند صلاحیت تجارت دوباره را داشته باشند که حسن نیت خود را در پرداخت قروض ثابت کرده باشند. اثبات حسن نیت هم جز با پرداخت تمام قروض ممکن نیست.

 

اعتراض به حکم  دادگاه

 

قابلیت اعتراض حکم دادگاه

حکم دادگاه در مورد اعاده اعتبار تاجر ورشکسته قابل اعتراض است. این حق اعتراض برای تاجر، دادستان و طلبکاران تاجر وجود دارد. مهلت تجدید نظر برای اشخاص مقیم ایران، ۲۰ روز و برای اشخاص مقیم خارج از کشور دو ماه از تاریخ ابلاغ یا انقضای مهلت واخواهی است.

در آخر پیشنهاد می شود پیش از هر اقدامی از مشاوره حقوقی وکلای پایه یک دادگستری کمک بگیرد و ریسک های قانونی خود را کاهش دهید و اگر در شهر تهران نیستید و میتوانید از خدمات وکلای بر خط  ما بهره مند شوید .

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند