وکیل دیوان عدالت اداری در تهران

وکیل دیوان عدالت اداری

تماس با وکیل دیوان عدالت

وکیل دیوان عدالت اداری یک وکیل دادگستری است که در حوزه های مختلفی تسلط دارد. . دعاوی دیوان عدالت اداری طیف گسترده ای از موضوعات را دربر میگیرد.از موضوعاتی مانند مالیات ، تامین اجتماعی ، شهرداری ،حقوق کار گرفته تا امور استخدامی و نظامی مانند سازمان وظیفه عمومی را شامل می شود. در همه دعاوی دیوان عدالت اداری ، دولت یا یک ارگان حاکمیتی طرف شکایت است . 

با توجه حجم وسیع موضوعاتی که در دیوان عدالت اداری ، قابل طرح است ، بسیاری از مردم کشور ما ، با این مرجع سروکار داشته اند .

نکات مهم در انتخاب وکیل دیوان عدالت اداری

برای آشنایی با صفر تا ۱۰۰ صلاحیت ، مسیرهای رسیدگی ، نحوه اعتراض ها و شیوه اجرای حکم و و انتخاب بهترین  وکیل دیوان عدالت اداری و بالارفتن شانس احقاق حق خود ، همچنین اطلاعات جامع و کاربردی از دیوان عدالت، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

در صورتیکه شکایت خود را طرح کردید و در حال رسیدگی است ، میتوانید از بخش های اول مقاله که در مورد صلاحیت ها هست ، سریع تر عبور کنید و نحوه رسیدگی و شیوه دفاع برسید.

چه پرونده هایی در صلاحیت دیوان عدالت اداری است

یکی از سوالات زیادی که در مشاوره حقوقی از وکلای دیوان عدالت اداری اترس زیاد پرسیده می شود ، این است که آیا مرجع اعتراض و یا شکایت در پرونده شخص ، دیوان عدالت اداری تهران است یا خیر ؟ در ادامه موارد مهمی که در آن ، باید موضوع را توسط وکیل در دیوان عدالت اداری ،مطرح شود را توضیح می دهیم .

شکایت از تصمیمات و اقدامات دولت و سازمان ها

 شرکت های دولتی، اقدامات شهرداری ، سازمان تامین اجتماعی و نهادهای انقلابی 

در مواردی که قوه مجریه ، سازمان ثبت اسناد و املاک ، اداره ثبت شرکت ها ، سازمان امور دارایی تصیمات ، اقدامات و یا بخش نامه هایی صادر میکنند که خلاف قانون است ، هر شخص ذینفعی می تواند با کمک وکیل دیوان عدالت اداری ، ابطال آن را بخواهد و یا به  آن اعتراض کند .

به عنوان مثال یک وزارتخانه دولتی ،حقوق استخدامی کارمند خود را رعایت نمیکند ،او می تواند به دیوان عدالت اداری شکایت کند و الزام سازمان خود را به رعایت حقوق استخدامی بخواهد .

وکیل دیوان عدالت اداری

شکایت از تصمیمات هیات های رسیدگی تخلفات اداری

در سازمانهای دولتی ، هیاتی وجود دارد که بر اساس قانون رسیدگی به تخلفات اداری ، به امور تخلفی  کارمندان رسیدگی می کنند . این هیات ها شامل هیات های بدوی و تجدیدنظرمی باشد . هر تصمیمی که در این هیات ها صادر شود ، قابلیت اعتراض می باشد . بهتر است در مسیر از خدمات حقوقی وکلای دیوان عدالت اداری استفاده کنید.

طرح شکایت نسبت تصمیمات کمیسیون هایی مانند مالیاتی به کمک وکیل مالیاتی

اداره دارایی پس از اینکه به مالیات افراد رسیدگی می کند برگ تشخیص صادر میکند .در این مرحله ، شما به عنوان مودی می توانید با سازمان امور مالیاتی بر سر یک عدد مقطوعی توافق کنید . در صورتیکه این توافق حاصل نشد ، می توانید به هیات بدوی مالیاتی اعتراض کنید و پس از آن به هیات تجدیدنظر اعتراض کنید . تا اینجا تمام اعتراض ها و رسیدگی های مالیاتی در درون سازمان دارائی می باشد.

در صورتیکه به حق خود نرسیدید ، می توانید با استفاده از مشاوره وکیل دیوان عدالت اداری ، در این مرجع ، شکایت کنید . یک رسیدگی بدوی و تجدید نظر در دیوان ، برگزار می گردد.

شکایت از تصمیمات هیات های حل اختلاف کارگر و کارفرما

همانطور که میدانیم ، قانون کار از کارگر حمایت می کند . به عنوان مثال برخی شروط قراردادی را به نفع کارگر باطل می داند . .کارمندان (کارگران ) و کارفرمایانی که روابط کاری شان ، مشمول قانون کار است ، برای اختلافات رابطه کارگری و کارفرمایی می بایست به اداره کار محل شرکت (کارگاه ) مراجعه کنند .اینکه کدام روابط کاری مشمول الزامات قانون کار هست و یا نه ، موضوع این مقاله نیست و لازم است در مقاله جداگانه به آن پرداخته شود .

پس از صدور رای در مراجع داخلی اداره (هیات تشخیص و هیات حل اختلاف ) ، هر کس که رای به ضرر او صادر شده باشد می تواند شخصا و یا از طریق وکیل دیوان عدالت اداری و یا وکیل اداره کار، به رای قطعی شده اداره کار ، اعتراض کند .

اعتراض به تصمیم کمسیون ماده ۱۰۰ شهرداری در دیوان عدالت به وسیله وکیل متبحر دادگستری

مطابق ماده ۱۰۰ قانون شهرداری ها و تبصره های آن ، در صورتیکه شخصی بدون مجوز شهرداری و یا برخلاف ضوابط تعیین شده در مجوز ، اقدام به ساخت و ساز کند ، حتی در بخش محصور ملک خود ، در صورتیکه ضرورت داشته باشد ، با رای کمسیون ماده ۱۰۰ شهرداری ، تصمیم به قلع و تخریب بنا بنمایند و در صورتیکه تخریب ضرورت نداشته باشد ، می بایست با درنظر گرفتن ارزش منطقه ای ملک و سایر معیار ها ، حکم به پرداخت جریمه خلاف داده شود .

همانطور که توضیح داده شد ، برای تخریب و قلع بنا ، می بایست ضرورت اثبات شود . اگر مالک ملک ، بخواهد ، اعتراض به رای کمیسیون ماده ۱۰۰  داشته باشد  می تواند با مشاوره حقوقی از وکیل امور دیوان عدالت ، اعتراض خود را در این مرجع ثبت کند.

شکایت از تامین اجتماعی و وکیل دیوان عدالت اداری

سازمان تامین اجتماعی در نهادهای دولتی ، شرایط ویژه ای دارد .مطابق ماده ۵۰ قانون تامین اجتماعی ، مطالبات سازمان ، مانند مطالبات در حکم اسناد لازم الاجرا محسوب می شود و توسط مامورین اجرای تامین اجتماعی اجرا می شود. معنی سند لازم الاجرا این است که ، مطالبات آن ، بدون حکم قضایی دادگاه ، قابل مطالبه است و مستقیما اجرائیه صادر می شود .

با توجه به اینکه محاسبات مطالبات توسط خود سازمان تامین اجتماعی صورت می گیرد و به استناد ماده ۵۰ قانون ، مستقیما و بدون مراجعه به دادگاه ، اجرائیه صادر میشود .

اگر به تصمیمات تامین اجتماعی معترض باشید و هیات های داخلی سازمان حق شما را ایفا نکند ، می توانید با یاری گرفتن از وکیل پایه یک دیوان و یا وکیل تامین اجتماعی  ، از آن سازمان شکایت کنید.

تفاوت دیوان عدالت اداری و دیوان عالی کشور

با توجه به شباهتی که نام دو مرجع دیوان عدالت  اداری کشور و دیوان عالی کشور دارد ، ممکن است ، این دو عنوان با هم اشتباه شود . دیوان عدالت اداری ، یک مرجع قضایی تخصصی است که مواردی که در ماده ۱۰ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری  به آن اشاره شده است ، در آن طرح می شود و همه موارد ، طرف شکایت سازمان دولتی یا حاکمیتی است اما دیوان عالی کشور یک مرجع عالی قضایی است که مرجع تجدیدنظر و فرجام خواهی برخی پرونده ها با موضوعات مهم است.

هر دو مرجع در راستای حوزه های صلاحیتی که دارند ، میتوانند از طریق هیات عمومی خود ، رای وحدت رویه صادر کنند که برای همه الزام آور است.

صلاحیت دیوان عدالت اداری در چه پرونده هایی است

شیوه رسیدگی پرونده توسط وکیل در دیوان عدالت اداری

شیوه رسیدگی در دیوان عدالت اداری  بر اساس قانون و تجربه وکیل متخصص تهران  به سه بخش تقسیم میشود

طرح دادخواست و رسیدگی در دیوان عدالت اداری

مطابق قانون به طرح دادخواست در دیوان عدالت اداری ، شکایت گفته می شود  و به شخصی که علیه یک نهاد دولتی در دیوان شکایت می کند ، شاکی گفته می شود .

پس از شکایت از طریق دادخواست ، موضوع  ، به یکی از شعبه های بدوی دیوان عدالت اداری تهران ارجاع می شود. این شعبه ، دادخواست شما و مستندات شما به طرف شکایت ابلاغ می کند تا ظرف مهلت مقرر پاسخ دهد . دیوان در موارد قریب به اتفاق بدون دعوت برای حضور طرفین و صرفا با تبادل لوایح رسیدگی می کند و حکم میدهد.

بر اساس تجربه وکلای امور دیوان عدالت اترس ،هرچند که در دیوان عدالت اداری، رسیدگی غیرحضوری است ، اما مراجعه و تلاش برای گفتگو با قاضی پرونده و ارائه دفاعیات شفاهی می تواند ،بسیار موثر باشد.

نکته کاربردی دیگر اینکه برخی از شعب بدوی ، چند قاضی رسیدگی کننده دارند و با یک تقسیم بندی داخلی ، پرونده ها را به صورت فردی رای میدهند .در شعبه های بدوی که چند قاضی در آن مشغول هستند ، با در نظر گرفتن این نکته ، لازم است دفاعیات شفاهی به قاضی ای ارائه شود که قرار است به پرونده شما رسیدگی کند.

در خصوص دستور موقت گرفتن از دیوان هم در ادامه مقاله به آن می پردازیم.

پس از صدور رای بدوی ، شخصی که رای به ضررش صادر شده است ، می تواند به آن اعتراض کند .شعبه بدوی ، دادخواست تجدیدنظر را برای گرفتن دفاعیات طرف مقابل برای او ، ارسال میکند و پس از دریافت پاسخ او پرونده را به شعب تجدیدنظر دیوان اداری تهران ارسال میکند. در اکثر نزدیک به همه موارد ، رسیدگی در تجدیدنظر دیوان عدالت ، غیرحضوری و بدون دعوت طرفین صورت می پذیرد. شعب تجدیدنظر دیوان ، دو یا سه قاضی دارد . مراجعه و گفتگو با ایشان و ارائه دفاعیات شفاهی ، می تواند در احقاق حق شما موثر باشد.

نحوه رسیدگی و اعتراض به کمسیون ها و نقش وکیل دیوان عدالت

مانند کمسیون های مالیاتی ، هیات های حل اختلاف کارگر و کارفرمایی ، و کمسیون ماده ۱۰۰ قانون شهرداری 

کمیسیون هایی که مطابق بند ۲ ماده ۱۰ قانون ، مانند کمسیون های رسیدگی به تخلفات اداری ، کمیسیون های مالیاتی ، هیات های حل اختلاف کارگر و کارفرمایی ، کمیسیون و شوراهای سازمان وظیفه عمومی (نظام وظیفه ) همگی کمیسیون های تخصصی هستند .

بر اساس ماده۶۳ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری ، وقتی شما به تصمیم یا رای یکی از کمیسیون هایی که به آن اشاره شد مانند کمیسیون های مالیاتی و کمیسیون ماده ۱۰۰ قانون شهرداری در دیوان عدالت اعتراض میکنید ،و قاضی چه به لحاظ شکلی (مثلا شیوه رسیدگی ) و چه به لحاظ ماهیتی (قوانین ایجاد کننده حق) ایرادی به تصمیم و رای کمیسیون یا هیات وارد بداند، پرونده را با ذکر ایرادات به همان مرجع مثلا اداره کار ، شهرداری و یا اداره دارائی باز می گرداند و این مراجع باید با لحاظ دستور دیوان ، رای مجدد را صادر کنند . در صورتیکه رای مجدد کمیسیون و هیات دولتی همچنان مخالف قانون و نظر دیوان عدالت اداری باشد و توسط شما شکایت شود ، پرونده مجددا به همان شعبه اولی دیوان ارجاع می شود.

دیوان در این مرحله وارد رسیدگی ماهیتی می شود و اگر رای را مخالف قانون بداند ، با تعیین کارشناس بررسی میکند و رای میدهد .

این رای در شعب تجدید نظر دیوان عدالت ، قابل اعتراض است.

وکیل اجرای حکم دیوان

اجرای حکم در دیوان عدالت اداری ؛ وکیل اجرای احکام دیوان

دیوان عدالت اداری ، با توجه به اینکه به پرونده هایی رسیدگی می کند که طرف شکایت آن سازمانهای دولتی و نهادهای حاکمیتی است ، برای تضمین راحت اجرای رای های صادر شده ، ضمانت اجراهای خاص ، قرارداده است که در ادامه به آن می پردازیم .

در ساختمان دیوان عدالت اداری ، برای واحد اجرای احکام ، شعبه هایی در نظر گرفته شده است .

در صورتیکه سازمان طرف شکایت رای قطعی را اجرا نکند ، در عمل اجرای احکام چند نوبت (معمولا سه مرتبه) با آن مرجع مکاتبه می کند و از آن مرجع میخواهد تا مستندات اجرای رای را به واحد اجرای احکام تحویل دهد.

اگر وکیل پرونده دیوان استفاده نمی کنید پیشنهاد می کنیم از مشاوره با وکیل آنلاین متخصص دیوان عدالت اداری موسسه حقوقی اترس استفاده کنید.

چنانچه سازمان محکوم شده ، همچنان رای قطعی را اجرا نکند ، قاضی اجرای احکام دیوان عدالت ، به استناد ماده ۱۱۰ دیوان عدالت اداری ، موضوع را به رئیس دیوان گزارش میدهد . در عمل و بر اساس تقسیم کار داخلی ، موضوع استنکاف به معاون مربوطه دیوان عدالت اداری گزارش می شود و این معاون ، پرونده را به شعبه ای که رای قطعی را صادر کرده است ارسال میکند . شعبه ی صادرکننده رای قطعی می تواند، حکم به انفصال  بالاترین شخص آن سازمان تا پنج سال بدهد.

اگر صادر کننده حکم استنکاف ، شعبه بدوی باشد ، موضوع قابل اعتراض در شعبه تجدیدنظر است و اگر صادر کننده شعبه تجدیدنظر باشد ، مرجع اعتراض شعبه هم عرض تجدیدنظر دیوان عدالت اداری است.

آیا دیوان عدالت می تواند در مورد امور تخصصی کمیسیون ها نظر بدهد ؟ امعان نظر داشته باشد؟

با جمع بندی رای وحدت رویه های به شماره ها و تاریخ های  ۶۱ ـ ۲۳/۰۳/۱۳۷۷ و ۷۹ ـ ۱۷/۰۲/۱۳۸۵ و ۷۹۳-۲۵/۰۴/۱۳۹۸ همگی صادره از هیات عمومی دیوان عدالت اداری و مواد ۶۳ و ۶۴ قانون در پاسخ به این سوال که آیا دیوان عدالت میتواند در اموری که در کمیسونهای تخصصی مانند کمیسیون های سازمان تامین اجتماعی و سازمان وظیفه عمومی ، نظر میدهند ، امعان نظر قضایی داشته باشد؟ . معنی امعان نظر قضایی این است که قاضی بتواند ، در موضوع تخصصی کمیسیون مثل از کارافتاده بودن یا نبودن فرد ، تدقیق و بررسی کند و وارد رسیدگی به این موضوع شود .

بر اساس سه رای وحدت رویه و مواد قانونی که بالا اشاره شد و بر اساس تجربه و تخصص وکلای دیوان عدالت اداری اترس  ، باید این سوال در دو حالت بررسی کرد:

حالت اول : کمیسیون هایی مانند کمیسیون های مالیاتی ، هیات های اختلافی کارگروکارفرمایی و کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری رسیدگی می کنند و شخص به رای این کمیسیون ها در دیوان اعتراض میکند :

در این حالت دیوان عدالت ،  مستندات پرونده را بررسی می کند . اگر رای صادره از کمیسیون و رسیدگی منتهی به رای ، چه به لحاظ شکلی و چه به لحاظ ماهوی ، مخالف قوانین باشد ، همانطور که بالاتر توضیح داده شد ،برای بار اول پرونده را بدون صدور رای  و با ذکر ایرادات به کمیسیون مربوطه بازمیگرداند و با اعتراض مجدد، برای بار دوم خود رسیدگی قضائی میکند و رای میدهد. در این نوع رسیدگی دیوان می تواند ، هرگونه ایراد و رسیدگی ماهیتی و شکلی بکند .

وکیل دادگستری متخصص دیوان عدالت اداری در این موارد می بایست دفاعیات خود را بر محور نقض قوانین توسط کمیسیون مورد نظر بکند و به سایر امور نپردازد.

حالت دوم : کمیسیون و شوراهای تخصصی مانند تامین اجتماعی و یا سازمان وظیفه عمومی ، یک امر موضوعی خاص مانند از کارافتادگی و نیاز به مراقبت داشتن پدر مشمول را بررسی می کند و شخص نسبت به آن تصمیم در دیوان اعتراض می کند :

در این حالت ، دیوان نمی تواند در خصوص آن موضوع خاص اظهار نظر قضایی (امعان نظر قضائی ) کند .به عنوان مثال کمیسیونی که به صلاحیت علمی متقاضیان هیات علمی دانشگاه ها رسیدگی می کند و یا شورایی که در نظام وظیفه (سازمان وظیفه عمومی ) ناتوانی خدمت کردن سربازی را تشخیص نمی دهد و یا سازمان تامین اجتماعی شخصی را از کارافتاده تشخیص نمی دهد ، مواردی هستند که دیوان عدالت نمی تواند به آن موضوع خاص ورود کند . به عنوان مثال نمی تواند بررسی کند و بگوید متقاضی هیات علمی صلاحیت علمی دارد .

یک نکته مهم و کاربردی در مورد دیوان عدالت

کمیسیون ها ، شوراها و هیات هایی که موضوعات خاص مانند ، توانایی ، ازکارافتادگی ، صلاحیت علمی ، صلاحیت امنیتی را بررسی میکنند ، در جریان رسیدگی و فرایند های بررسی می بایست قوانین را رعایت کنند و اگر نکنند ، تصمیم ایشان توسط دیوان عدالت نقض می شود .

بنابراین وکیل پایه یک دیوان عدالت اداری می بایست به جای اینکه به تشخیص آن کمیسیون ها در دیوان تمرکز کند ، دفاعیات خود بر محور ایرادات فرآیند رسیدگی های کمیسیون را قرار بدهد .

مثلا در قانون و مصوبات ، مشخص شده است که یک کمیسیون در چه وضعیت و چه شرایط و با چه مقدماتی می تواند ،وارد رسیدگی شود . در رسیدگی باید چه مواردی مثل معاینات را رعایت کند .در صورتیکه این نکات رعایت نشده باشد ، تصمیم قابل نقض است .

ورود ثالث در پرونده

ورود ثالث به کمک وکیل پایه یک دادگستری در دیوان عدالت اداری

به استناد مواد ۵۴ قانون دیوان ، هر یک از طرفین می توانند شخص ثالث را به رسیدگی جلب کند .

دادخواست جلب ثالث در دیوان یک موضوعی جداگانه است و موضوع این مقاله نمی باشد.

در دعاوی دیوان عدالت ، باتوجه به اینکه ، در واقع شکایت  از سازمان دولتی و یا حاکمیتی است ، همینکه همان سازمان ، طرف شکایت قرارداده شده باشد ، کافی است . در این شرایط ممکن است شما شخصی باشید که رسیدگی اعتراض شاکی ، مرتبط با حقوق شما است . در نتیجه شما می توانید به استناد ماده ۵۵ قانون دیوان عدالت ، دادخواست ورود ثالث بدهید و به پرونده وارد شوید .

فرض کنید شما کارفرما هستید . کارگر شما در اداره کار از شما شکایت میکند و بعد از اینکه در اداره کار رای قطعی صادر شد ، در دیوان عدالت به آن اعتراض می کند .در این حالت چون کارگر شما از اداره کار و رای آن در دیوان عدالت شکایت کرده است ، نیازی نبوده که شما را طرف شکایت قرار دهد . از طرفی نتیجه آن پرونده در دیوان ممکن است ، حقی را از شما از بین ببرد . درچنین شرایطی تا زمانی که رای صادر نشده است و رسیدگی در جریان است ، میتوانید دادخواست ورود ثالث بدهید و در پرونده دیوان به عنوان ثالث ذینفع وارد شده و از حقوق خود دفاع کنید.

در اینجا لازم است در کنار  اصطلاح دادخواست ورود ثالث با عبارت زیر نیز آشنا شویم :

دادخواست اعتراض ثالث

در صورتیکه پرونده ای بین دو شخص مطرح است و هنوز به رای منجرنشده است و این پرونده مرتبط به حقوق شما باشد همانطور که گفتیم می توانید به عنوان ثالث ، دادخواست وارد ثالث را ثبت کنید.

اگر در پرونده ای که بین دو شخص دیگر مطرح بوده ، رسیدگی آن به پایان رسیده است و رای آن صادر شده است شما نمی توانید به عنوان ثالث وارد دعوی شوید چون دعوی تمام شده است .

در این حالت به استناد ماده ۵۷ قانون دیوان عدالت اداری ، تنها راه حل  ،طرح دادخواست اعتراض ثالث است .

دستور موقت توسط وکیل متخصص دیوان عدالت اداری

دستور موقت در دیوان عدالت اداری ، شباهت زیادی به دستور موقت آیین دادرسی مدنی دارد.

برای آشنایی با فلسفه و ماهیت ، این امکان قانونی مقاله دستور موقت را مطالعه فرمائید.

در دیوان عدالت اداری هم در مرحله بدوی و هم در مرحله تجدیدنظر می توان درخواست دستور موقت کرد.

دستور موقت در دیوان بیشتر برای جلوگیری موقت از اجرای رای و تصمیم سازمانهای دولتی تا زمان رسیدگی در دیوان می باشدکه اگر در مرحله تجدیدنظر خواسته شود می بایست به تائید رئیس دیوان برسد .

نکته کاربردی این است که دستور موقت را صرفا در مواقعی درخواست کنید که ضرورت داشته باشد .

چرا که ممکن است موجب حساسیت بیشتر سازمان طرف دعوی و  موجب پیگیری های بیش از حالت عادی آنها شود و نهایتا گرفتن دستورموقت دیوان عدالت ، به ضرر شما تمام می شود و رسیدن به حق شما دچار مشکل شود.

بهترین وکیل دیوان عدالت اداری تهران

درخواستی که برخی از مراجعه کننده اترس از ما میخواهند این است که پرونده ایشان به بهترین وکیل دیوان عدالت اداری تهران ارجاع شود و یا مشاوره حقوقی اداره کار خود را از بهترین وکیل دیوان عدالت اداری تهران دریافت کنند .

همواره در پاسخ می گوییم ، بهترین وکیل دادگستری وجود ندارد و شما می بایست با در نظر گرفتن موضوع پرونده خود ، به یک وکیل پایه یک متخصص و یا یک موسسه حقوقی مجاز  مراجعه کنید و به دنبال بهترین وکیل دیوان عدالت بودن ممکن است شما را در معرض دلالان و موسسات غیرمجاز سودجو قرار دهد.

دیه و انواع آن و نرخ

قرار اناطه

وقتی برای رسیدگی به یک پرونده ، نیاز به اثبات و روشن شدن یک موضوع است که دادگاه صالح بررسی آن موضوع ، در دیوان عدالت اداری نباشد ، قاضی دیوان ، قرار اناطه صادر می کند و شخصی که ذینفع این قرار است ، می بایست درمهلت مقرر ، دعوی مربوطه را در مرجع صالح طرح کند . فرض کنید در حین رسیدگی در پرونده دیوان ، یک ادعای جرم جعل صورت می گیرد . قاضی دیوان ، به استناد ماده ۵۰ ، قرار اناطه صادر می کند و شخصی که مدعی جرم جعل است ، باید ظرف یک ماه شکایت خود را ثبت کند و تحویل دفتر شعبه بدهد . تا روشن شدن و صدور رای قطعی در دادگاه کیفری ، رسیدگی در دیوان متوقف خواهد شد.

وکیل برای اعتراض مجدد به رای قطعی دیوان عدالت اداری؛ درخواست اعمال ماده ۷۹

ماده ۷۹  قانون دیوان عدالت اداری به رئیس قوه قضائیه و رئیس دیوان ، اجازه داده است ، در صورتی که رایی بر خلاف مسلم شرع یا قانون باشد ، صرفا برای یک مرتبه ،برای رسیدگی مجدد به جریان بندازند. رای جدید قابلیت تجدیدنظر خواهی ندارد.

با توجه به اینکه این ماده ، یک حکم استثنایی را مطرح می کند ، نمی توان آن را اعتراض نامید . شخصی که رای قطعی به ضررش صادر شده است ، می تواند از طریق سامانه ساجد ، درخواست اعمال ماده ۷۹ قانون دیوان عدالت اداری را بدهد.

این ماده از جنس ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری است که یک راه استثنائی نقض آرا قطعی را باز گذاشته است.

سامانه ساجد چیست و چه تفاوتی با سامانه ثنا دارد

سامانه اینترنتی اختصاصی دیوان عدالت اداری ساجد نام دارد .سامانه ثنا تمامی پرونده های قوه قضائیه را نشان میدهد اما سامانه ساجد مختص دیوان عدالت اداری است . از طریق سامانه ساجد می توان ، دادخواست های دیوان مثل دادخواست بدوی ، دادخواست ورود ثالث  و دادخواست اعتراض ثالث و همچنین درخواست هایی مانند اعمال ماده ۷۹ (که در مقاله به آنها پرداختیم ) از طریق سامانه ساجد قابل ثبت است.

یک سامانه دانشگاهی مربوط به وزارت علوم هم به نام سامانه ساجد است که ارتباطی با سامانه ساجد دیوان عدالت اداری ندارد و صرفا یک تشابه اسمی ناشی از عدم هماهنگی دستگاه ها می باشد.

آدرس دیوان عدالت اداری تهران

آدرس دیوان عدالت اداری درتهران بزرگراه ستاری خیابان مخبری ، نبش ضلع شمالی خیابان ایران زمین میباشد.

روز و ساعت کاری دیوان عدالت تهران از شنبه تا چهار شنبه از ۸ صبح تا ساعت ۱۵ می باشد. دیوان عدالت اداری در پنجشنبه ها تعطیل است.

نویسنده مطلب : آقای میثم مرادی

وکیل پایه یک دادگستری

موسسه حقوقی اترس

شماره وکیل اجرای احکام دیوان

همراهان گرامی از طریق شماره تلفن های درج شده میتوانید با  وکیل متخصص دیوان عدالت اداری در  موسسه حقوقی اترس در ارتباط باشید .

همچنین با تماس با شماره ۹۱۳۰۴۸۰۰-۰۲۱ میتوانید ، برای مشاوره حقوقی با وکیل  هماهنگی های لازم را انجام دهید.

شماره های اترس که در تماس با ما قرار دارد ، شماره تماس با وکیل در شهر تهران    می باشد.

نتیجه‌گیری :

در این مطلب تلاش شد تا به نحوی جامع و کامل درباره وکیل دیوان عدالت اداری با شما صحبت کنیم .در پایان جهت هر گونه مشاوره حقوقی با وکلای متخصص دیوان عدالت اداری اترس در تهران با ما در ارتباط باشید.

درخواست وکیل ابطال سند رسمی

وکیل ابطال سند رسمی

فرم ثبت درخواست وکیل ابطال سند تماس با وکیل ابطال سند رسمی وکیل ابطال سند رسمی در موسسه حقوقی اترس

تنظیم لایحه دفاعیه توسط وکیل دادگستری

تنظیم لایحه دفاعیه

تنظیم لایحه دفاعیه توسط وکیل تنظیم لایحه دفاعیه و خدمات تخصصی موسسه حقوقی اترس از طریق یکی از  راه های

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند