ثبت طرح صنعتی توسط وکیل

ثبت طرح صنعتی

ثبت طرح صنعتی : یکی از موضوعاتی که امروزه با توسعه تجارت و کسب و کار های کوچک و بزرگ مطرح میشود موضوع طرح های صنعتی هست.

برای اینکه طرح های صنعتی مورد حمایت قانون قرار بگیرد باید نزد مرجع صلاحیت دار به ثبت برسد.

اما چیزی که باید در ابتدا مشخص کنیم این است که طرح صنعتی چیست و به چه مواردی اطلاق میشود سپس میتوانیم به بررسی نحوه ثبت و بیان ویژگی های آن بپردازیم.

از نظر قانون ثبت اختراعات ،طرح های صنعتی و علائم تجاری، هر گونه ترکیب خطوط یا رنگ ها و هرگونه شکل سه بعدی با خطوط،رنگ ها و یا بدون آن، به گونه ای که ترکیب یا شکل یک فرآورده صنعتی یا محصولی از صنایع دستی را تغییر دهد، طرح صنعتی است.

در یک طرح صنعتی تنها دسترسی به یک نتیجه فنی بدون تغییر ظاهری مشمول حمایت از این قانون نمی باشد. با تعریف این قانون ما متوجه میشویم که طرح صنعتی چیست اما برای ثبت آن به نحوی که مورد حمایت قانون واقع شود باید شرایطی را در نظر بگیریم که در ادامه این گفتار که توسط وکلای متخصص اترس تهیه شده است شرح داده شده است.

 

 

ویژگی های یک طرح صنعتی چیست؟

مهمترین ویژگی که میتوان برای طرح صنعتی از آن یاد کرد نو و جدید بودن آن است.

برخی شاید تصور کنند با تغییر رنگ یا جابجایی خطوط یک نماد ممکن است ویژگی جدید بودن را رعایت کنند اما باید بدانید که این تغییرات باید به نوعی باشد که در صورت مشاهده مخاطب باید به صورتی باشد که آنرا مطابق یا بسیار مشابه به موارد دیگر نبیند.

پس اگر از موارد مشابه برای ایده پردازی استفاده میکنید باید به این نکته توجه زیادی داشته باشید زیرا ممکن است در صورت استفاده مورد پیگرد قانونی از سوی صاحب آن طرح صنعتی قرار بگیرید.

پس با این تفاسیر و بر اساس تعریفی که قانون از طرح صنعتی داشته است میتوان گفت در صورت وجود شرایط زیر امکان ثبت طرح وجود نخواهد داشت:

. عدم رعایت اصالت و نو بودن

. مواردی که تنها در نتیجه عملکرد فنی محصول ایجاد میشود و تغیری در آن صورت نمیگیرد

. طرح هایی که شامل نماد ها و نشان های رسمی هستند. این نکته به این دلیل است که استفاده از این نمادها ممکن است در مخاطب این باور را ایجاد کند که از سوی آن ارگان دولتی مورد حمایت است یا زیر مجموعه آن محسوب میشود و به نوعی از اعتبار آن سوء استفاده گردد. برای مثال استفاده از نماد هلال احمر در طرح صنعتی

. طرح های مخالف نظم عمومی و اخلاق حسنه. احراز این شرط بر عهده مرجه صالح است.

 

مزایای استفاده از طرح صنعتی

طرح های صنعتی نشان دهنده و معرف یک محصول صنعتی یا دست ساز در تمام بازارهای داخلی و خارجی هستند و زیر مجموعه حقوق مالکیت فکری محسوب میشوند.

در این صورت شخصی که یک طرح را با رعایت قوانین و مقررات به ثبت میرساند مالک آن محسوب میشود پس هیچ شخص دیگری نمیتواند از طرح و شکلی مطابق یا شبیه به طرح شما برای معرفی محصول خود استفاده نماید.

پس اولین مزیت ثبت طرح صنعتی منحصر به فرد کردن محصول شما در بازار فروش آن خواهد شد و از تقلید رقبای تجاری جلوگیری خواهد کرد و این نکته سبب افزایش فروش محصول شما خواهد شد زیرا که شناخته شدن یک برند نشان دهنده تضمین کیفیت آن خواهد بود.

اگر از طرح صنعتی شما برای فروش محصول دیگری توسط رقیب استفاده شود شما میتوانید با پیگیری های قانونی در ابتدا سود حاصل از فروش را برای خود کرده و از وی غرامت ضرری وارده به طرح خود را طلب کنید و وی محکوم به پرداخت آن خواهد شد.

البته بهتر است برای اقامه دعوا در این حوزه از وکلای دادگستری استفاده نمایید تا ایشان با تجربه و تخصص ویژه ای که در این زمینه دارند شما را تا رسیدن به نتیجه همراهی کنند. مزیت دیگری که ثبت طرح صنعتی برای شما دارد این است که باعث افزایش دارایی شرکت شما خواهد شد و همچنین میتوانند آنرا به فروش برسانید یا اجاره دهید و درآمد زایی کنید.

 

بیشتر بدانیم : اعاده اعتبار تاجر ورشکسته چگونه است

مراحل ثبت یک طرح صنعتی در ایران

 

مراحل ثبت یک طرح صنعتی

پس از رعایت شرایط فوق، زمانی که به یک طرح صنعتی اصیل و جدید رسیدیم برای ثبت آن باید به سازمان ثبت طرح صنعتی رفته و با طی کردن مراحل زیر آنرا به ثبت برسانیم:

. تهیه مدارک مرو نیاز برای طرح صنعتی

. اقدام از طریق سامانه اداره ثبت صنعتی

. تکمیل فرم های مروبط در سامانه

. بارگذاری مدارک مربوط به اشخاص حقوقی یا حقیقی

. بررسی مجدد مراتب طی شده

. پرداخت هزینه های مربوطه

. ثبت و دیافت اظهارنامه

. انتشار طرح صنعتی در روزنامه رسمی کشور که در صورتی وجود شکایت از سوی ثالث، مطلع شوند و اقدام نمایند.

 

مدارک لازم برای ثبت طرحهای صنعتی

همانطور که در بالا اشاره کردیم ثبت طرح صنعتی برای از سوی اشخاص حقیقی و حقوقی متفاوت میباشد. این تفاوت در اقدام به دلیل متفاوت بودن شرایط احراز هویت آنهاست. به همین دلیل مدارک لازم برای اقدام را به تفکیک در ذیل این مطلب بیان خواهیم کرد:

 

مدارک لازم اشخاص حقیقی:

. اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی ثبت کننده

. عکس واضح از طرح صنعتی(توجه داشته باشید برای ارائه این عکس باید طرح مربوطه با زمینه ای ساده باشد تا به صورت کامل و دقیق مشخص باشد و همچنین فرمت آن jpg  بوده و حجم آن کمتر از ۵۰۰ کیلوبایت باشد تا در سامانه و فیلد مربوطه آپلود شود)

. آدرس و نشانی محل اقامت ثبت کننده طرح

 

مدارک لازم اشخاص حقوقی(شرکت یا سازمان):

. آگهی تاسیس و آخرین تغیرات شرکت ثبت کننده

. اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی نماینده شرکت برای ثبت

. عکس واضح از طرح با رعایت مواردی که بالا بیان شد

. آدرس و نشانی دقیق محل اقامت شرکت

 

سخن آخر

در نهایت باید گفت که اگر به تولید محصولی هرچند در مقیاس خرد مشغول هستید لازم است که برای محصول خود نمادی مشخص کنید که اولا برای تبلیغ آن بسیار موثر و مفید است و دوما در آینده اگر به تولید انبوه رسید رقبای تجاری نتوانند از حاصل تلاش شما سوء استفاده کنند و در صورت این اتفاق بتوانید با مشاوره حقوقی با وکیل متخصص از طریق مراجع قانونی و قضایی پیگیری های لازمه را انجام دهید.

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند