حق فسخ قرارداد چیست

حق فسخ در قرارداد ها

حق فسخ در قرارداد یکی از  راههای رفع ضرر در قراردادها  است که در بسیاری از قرارداد‌ها قابل مشاهده است و وکیل تنظیم قرارداد همیشه به این مورد توجه بسیاری میکند. این حق به معنای قابلیت شخص برای لغو یا فسخ قرارداد است. در این مقاله، به بررسی مفهوم حق فسخ، نوع‌های آن و موارد استفاده آن در حقوق مدنی و تجاری پرداخته خواهد شد.

 

 

مفهوم حق فسخ

حق فسخ به معنای منحل کردن ، لغو و از بین بردن قرارداد است. به عبارت دیگر، این حق به شخص اجازه می‌دهد تا در صورت وجود شرایط خاص، قرارداد را لغو کند. این حق ممکن است به صورت قانونی و یا قراردادی باشد.

انواع حق فسخ

حق فسخ به دو نوع مختلف تقسیم می‌شود:

حق فسخ قانونی و حق فسخ قراردادی

حق فسخ قانونی به هر نوع حق فسخی گفته می‌شود که قانون مستقیما برای کسی که متضرر شده است ، حق برهم زدن قرارداد را قائل شده است . به عنوان مثال طبق قانون ، اگر شخصی اتومبیل معیوب به شما بفروشد و شما هنگام قرارداد از آن مطلع نباشید و بعدا از وجود عیب مطلع شوید ، می توانید قرارداد را اصطلاحا با خیار عیب فسخ کنید.

حق فسخ قراردادی که در قرارداد شرط شده است. به عنوان مثال، خریدار می تواند تا یک ماه  قرارداد را فسخ کند.

 

 

درباره فسخ قرارداد ارفاقی بیشتر بدانیم

فایده حق فسخ در قرارداد چیست

 

فایده حق فسخ قرارداد چیست ؟

در حقوق ما حق فسخ یک راه رفع ضرر است . فایده اصلی حق فسخ جایی است که اگر طرف مقابل شما به تعهد خود عمل نکند به جای اینکه راهی دادگستری شوید و بخواهید او را الزام به ایفای تعهد بکنید ، می توانید قرارداد را فسخ کنید .

پیشنهاد ما این است که در کنار حق فسخ ، وجه التزام قراردادی هم تعیین کنید.

در این صورت اگر طرف قرارداد تعهد خود مثل پاس کردن چک را انجام نداد ، شما می توانید معامله را فسخ کنید و خسارتی که در قرارداد تعیین شده است را مطالبه کنید و ملکی را که فروخته اید را پس بگیرید.

اما اگر حق فسخ و وجه التزام تعیین نکرده اید ، باید راهی دادگستری شوید و سالها بدوید و احتمالا پول منزل فروخته شده را به صورت قسطی بگیرید.

پیشنهاد می کنیم برای تنظیم قرارداد های مهم خود از تنظیم قرارداد و امضا از خدمات وکیل متخصص کمک بگیرید و هزینه های بعدی خود را به حداقل برسانید.

 

 

اسقاط کافه خیارات یعنی چه ؟

اسقاط کافه خیارات به این معنی است که طرفین همه حق فسخ هایی که قانون تعیین نموده است را ساقط کرده اند و هیچ یک از طرفین نمی توانند قرارداد را بعدا فسخ کنید.

مثلا قانون گفته است اگر قیمت کالا پایین تر از قیمت روز معامله فروخته شود و فروشنده از اینکه قیمت کالای او بالاتر است ، بی اطلاع باشد میتواند بعد از اطلاع از قیمت آن را با خیار غبن فسخ کند .

در این مثال وقتی طرفین همه حق فسخ ها را ساقط کرده باشند ، فروشنده نمی تواند این معامله را فسخ کند.

 

نتیجه‌گیری

حق فسخ یک المان اساسی در حقوق مدنی و تجاری است. این حق به معنای قابلیت شخص برای لغو یا فسخ قرارداد است. حق فسخ به دو نوع مختلف تقسیم می‌شود: حق فسخ قانونی و حق فسخ قراردادی.

حق فسخ در قرارداد‌های اجاره، فروش، خدمات، پروژه‌های ساختمانی و غیره، بسیار پراستفاده است. همچنین، در مواردی که شخصی به تعهدی علیه دیگری متعهد است، حق فسخ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با توجه به اینکه حق فسخ یک المان اساسی در قرارداد‌هاست، باید به دقت شرایط قرارداد را بررسی کرده و در صورت نیاز، به یک  وکیل برای مشاوره حقوقی قرارداد  مراجعه کنید.

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند