قانون و حق کپی رایت در ایران

بایدها و نبایدهای قوانین کپی رایت در ایران

حق کپی رایت ، حق تکثیر  ، حق نشر

قوانین کپی رایت : حق تکثیر ، حق نشر یا کپی رایت مجموعه ای از حقوق انحصاری است که به پدید آورنده یک اثر تعلق می گیرد و شامل هر گونه بهره برداری از اثر، انتقال حقوق مادی اثر، کنترل تکثیر، الگو برداری و پخش نمایش عمومی و تولید مجدد اثر می شود که تحت شرایطی مورد حمایت قانون می باشد.

اگر شما صاحب یا پدیدآورنده اثر هستید و قصد انتقال حقوق آن به شخصی را دارید حتما در زمان انعقاد قرارداد اعطای مجوز پخش و انتقال حقوق مادی اثر، با یک وکیل مشورت کنید تا به قوانین کپی رایت آگاه شوید.

برای دریافت اطلاعات دقیق تر در خصوص قوانین کپی رایت تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید

آثار مشمول قوانین کپی رایت در ایران

چه آثاری مشمول قوانین کپی رایت می شوند

 عبارتند از : کتاب، شعر، اثر سمعی و بصری، موسیقی، نقاشی، عکس، اثر معماری و طرح های فنی و هنری. اما عناوین و لوگوها، اغلب به عنوان علامت تجاری حمایت می شوند نه به عنوان کپی رایت.

استفاده از آثار دیگران و نقض کپی رایت

سوال مهمی که در اینجا پیش می آید این است که :چگونه میتوان از مطلب دیگران استفاده کرد ولی مشمول نقض حقوق معنوی صاحب اثر نشد؟

در پاسخ باید گفت که : استفاده از اثر با هدف نقل قول، آموزش یا ارائه ی گزارش خبری مشمول کپی رایت نیست و استفاده از آن در این موارد نیازی به کسب اجازه ندارد.

مجازات قانونی نقض حقوق مالکیت معنوی

مجازات قانونی نقض حقوق مالکیت معنوی چیست

در قوانین ایران به صورت پراکنده نسبت به ضمانت اجرای عدم رعایت قوانین کپی رایت مجازات هایی درنظر گرفته شده است.

از جمله ماده ۲۳ قانون حمایت حقوق مولفان و مصنفان و هنرمندان که مجازات نقض کپی رایت را شش ماه تا سه سال حبس تعیین نموده است و همچنین قانون نحوه ی مجازات اشخاصی که در امور سمعی و بصری فعالیت غیر مجاز می نمایند، ضمانت اجرای تکثیر بدون مجوز آثار را جبران خسارت مادی و جریمه نقدی از دو میلیون ریال تا بیست میلیون ریال در نظر گرفته است.

از مصادیق مهم عدم رعایت قوانین کپی رایت ، تکثیر کتب و نشریات به قصد فروش یا بهره برداری مادی از طریق عکسبرداری یا راه های مشابه بدون اجازه ی صاحب حق یا اثر می باشد.

همین حالا میتوانید از طریق راههای ارتباطی  برای مشاوره و اطلاعات بیشتر با وکلای پایه دادگستری اترس در ارتباط باشید.

یک پاسخ

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند