وکیل خوب ویژگی ها و توانایی ها

وکیل خوب تهران

وکیل خوب : احتمالا این جمله‌ها را تابحال شنیده باشید که “دنبال یک وکیل خوب تهران میگردم” یا “فلانی وکیل خوبی است” یا “باید یک وکیل خوب پیدا کنیم.” هرچند که خوبی مفهومی نسبی است و هر کسی ممکن است تعریف خاص خودش را از آن داشته باشد اما بطور کلی منظور از وکیل خوب از دیدگاه عامه‌ی مردم وکیل حرفه‌ای است.

 

چگونه یک وکیل خوب انتخاب کنیم

در اینجا به بیان ویژگی‌های یک حقوقدان حرفه‌ای می‌پردازیم تا بتوانید در صورت نیاز به مراجعه به وکیل  با آگاهی بیشتری وکیل خود را انتخاب نمایید.

اما قبل از آن لازم است که ضرورت مراجعه به وکیل را برایتان شرح دهیم. همچنین در این خصوص می توانید مقاله وکیل دادگستری مندرج در سایت موسسه حقوقی اترس را مطالعه نمایید.

چگونه یک وکیل مناسب پیدا کنیم

درصورتیکه به خدمات وکالتی تهران نیاز دارید ، اترس بر اساس شفافیت ، تعرفه های خدمات حقوقی خود را اعلام عمومی کرده است .همین حالا می توانید فرم درخواست مشاوره حقوقی را تکمیل کنید.

 

انتخاب وکیل دادگستری خوب چه مزیتی دارد 

اگر همچنان مردد هستید که برای پرونده خود وکیل انتخاب کنید و یا نه ، این مقاله را آخر بخوانید . امیدواریم با تشریح جزئیات انتخاب حقوقدان مناسب، بتوانیم تصمیم گیری را برای شما راحت تر کنیم .

چرا باید در پرونده‌های قضایی خود به وکیل مراجعه کنید؟

پاسخ آن بسیار ساده است! چون از قدیم گفته‌اند: «کار را باید به کاردان سپرد!» مسلما این توصیه بسیار مهم پیشینیان درمورد مسایل حقوقی که شما را درگیر کرده آنهم در دنیای کنونی که سرشار از استرس و حوادث عجیب و غریب و پیچیده است و هر اقدام نسنجیده­ ای ممکن است حوادث زیانبار خصوصا از نظر اقتصادی به همراه داشته باشد، کاملا درست و بجا است. از نظر ما برخی از دلایل ضرورت مراجعه به وکلای حرفه ایی در موارد زیر خلاصه می­گردد:

 

 طرح صحیح  دعوی حقوقی

امکان طرح دعوی توسط هر کسی وجود دارد اما ممکن است به درستی انجام نشود و هزینه­ های مادی و معنوی گزافی را برای افراد به همراه داشته باشد بنابراین انجام آن توسط یک حقوقدان از اینگونه ضررها جلوگیری می­کند.

دانش و تجربه وکلا خوب

وکلای حرفه ایی به فراخور دانش و تجربه زیر و بم دعاوی را بهتر می­شناسند­ همچنین راحت­تر می­تواند جریان رسیدگی قضایی را مدیریت کند. روند رسیدگی به دعاوی از زمان طرح دعوی تا انتها ممکن است با پیچیدگی­ها و دشواری­ هایی همراه باشد و حضور یک وکیل پایه یک دادگستری خوب همچون وکلای حرفه ­ای موسسه حقوقی اترس می­تواند این جریان را تسهیل و حتی تسریع کند.

 

مراجعه وکیل خوب به مراجع قضایی

 

مراجعات مکرر به مراجع قضایی

وکلا شما را از مراجعات مکرر به مراجع قضایی بی ­نیاز می کنند .علیرغم اینکه در حال حاضر برخی از امور مربوط به دادگستری بصورت الکترونیکی انجام می­شود اما همچنان پیگیری دعوی مستلزم مراجعات متعدد به دادگستری است که ممکن است برای سال­ها ادامه داشته باشد و با وجود یک وکیل حقوقی حرفه ایی  نیاز به حضور شما در دادگاه­ها  مگر در موارد خاص و انگشت­ شمار که قاضی حضورتان را لازم بداند برطرف می­شود.

اهمیت پیگیری پرونده قضایی

وکلا به اقتضای شغلشان با انجام پیگیری­های لازم مانع از طولانی شدن بیش از حد روند رسیدگی به پرونده می­شوند. در زمان کنونی به دلیل کثرت پرونده ­های مطروحه در دادگاه­ها، مدت زمان رسیدگی به پرونده ­ها بیش از پیش افزایش یافته است و پیگیری­های یک وکیل متعهد می­تواند این روند را به حداقل ممکن برساند.

ارایه راهکار

وکلا با ارائه راهکارهای مناسب برای حل مشکل، به شما آرامش روحی می بخشند. داشتن یک وکیل متخصص و همدل در کنارتان، استرس و رنج ناشی از پرونده را تسکین می­دهد.

 

آشنایی وکیل به قوانین حقوقی و کیفری

 

آشنایی با موضوع پرونده

وکیل مجرب به دلیل آشنایی با موضوع پرونده، از بار هزینه­ های اضافی می کاهد. ممکن است برخی پرونده ­ها مخارجی غیرضروری برای افراد به همراه داشته باشد بعنوان مثال موضوع به کارشناسی ارجاع شود که مستلزم پرداخت هزینه­ کارشناسی است درحالیکه با وجود وکیل ممکن است بدون نیاز به انجام کارشناسی رسیدگی به پرونده انجام شود.

مدیریت تنش و بحران

وکلا به دلیل آشنایی با جو حاکم بر جلسه رسیدگی مانع از ایجاد هرگونه تنش احتمالی می شوند. مدیریت یک وکیل آگاه می­تواند هرگونه درگیری و ایجاد تنش توسط طرفین دعوی را به حداقل برساند.

تفکر صلح و سازش

اولین وظیفه­ وکیل سعی در ایجاد صلح و سازش است. حضور وکیل در بسیاری از پرونده­ها می­تواند موجب ­شود دعوی به سازش بیانجامد و یا اساسا مطرح نشود.

تسلط به قوانین

مراجعه به وکلای دادگستری شما را از کنکاش در میان قوانین جهت یافتن راهکار قانونی بی نیاز می کند. باتوجه به حجم بالای قوانین ایران، با وجود داشتن یک وکیل متخصص نیازمند جستجو در قوانین و بررسی آن­ها به منظور انطباق مساله­ حقوقیتان با قانون یا قوانین مرتبط نیستید.

آینده نگری در مشکلات حقوقی

وکلا از ریزه­کاری های تنظیم یک قرارداد به روش اصولی به خوبی آگاه هستند. پر واضح است که شغل وکیل فقط محدود به طرح دعوی و دفاع از دعاوی مطروحه نیست. مشورت با وکلای خوب و حرفه ­ای قبل از هرگونه اقدامی مانع از بروز بسیاری از مشکلات در آینده می­گردد.

کاهش ریسکهای قانونی

مشورت با وکیل تخصصی قبل از تنظیم قرارداد تا حد زیادی ریسک بروز مشکلات احتمالی را کاهش می دهد.

 

وکیل خوب تهران و کاهش ریسک حقوقی

 

تفسیر درست از قانون

وکلا شما را با تفاسیر درست مواد قانونی و اصطلاحات حقوقی آشنا می­کنند. قانونگذار و وکیل و همچنین قاضی هرسه به زبان قانون صحبت میکنند که ممکن است فهم آن برای افراد عادی که با اصطلاحات حقوقی چندان آشنایی ندارند دشوار باشد. وکلا می­تواند با ساده کردن مفاهیم حقوقی و قانونی درک شما نسبت به آنها را بالا ببرد.

حضور وکیل در محضر قاضی

حضور وکیل در برخی موارد دید قاضی نسبت به مساله مطروحه را تغییر می­دهد. در بعضی مواقع قضات با مشاهده ورود وکیل به پرونده به عنوان شخصی که متخصص مسایل حقوقی بوده و با احراز حق موکلش دفاع از وی را برعهده گرفته، به نوعی رضایت خاطر کسب می­کنند و با دیدگاه متفاوت­ تری موضوع را مورد بررسی قرار می­دهند.

اهمیت مشاوره حقوقی 

گاه گرفتن مشاوره حقوقی تلفنی از وکیل شما را از طرح دعوی در محاکم قضایی بی­ نیاز می­کند.

در حال حاضر و با پیشرفت تکنولوژی امکان دریافت مشاوره حقوقی بصورت غیرحضوری و آنلاین نیز فراهم است و گاهی اوقات با صرف هزینه بسیار کمی که بابت مشاوره به وکیل می­پردازید از پرداخت هزینه ­های بیشتر همچون هزینه دادرسی، هزینه کارشناسی، حق­ الوکاله و غیره رهایی می یابید.

 

آگاهی از روند پرونده قضایی

وکلا بلد راه هستند و از ابتدا تا انتهای مسیر پرونده را برای شما ترسیم می­کنند.

راهی را که شما در ابتدای آن قرار دارید وکیل بارها و بارها پیموده است و به خوبی می­توانند نقشه­ آن را برای شما ترسیم کند و فراز و نشیب­ها و موانع احتمالی را به شما بسپارد.

پس با انتخاب یک وکیل حرفه ­ای همانند وکلای فعال در موسسه حقوقی اترس با اطمینان و آسودگی خاطر به سوی موفقیت در پرونده­ی خود گام بردارید.

 

انتخاب یک وکیل خوب در شهر تهران

 

 

نحوه انتخاب یک وکیل مناسب

حال که تا حدی با لزوم بکارگیری وکیل در دعاوی آشنا شده ­اید در ادامه ویژگی­های یک وکیل حرفه­ ای را برایتان شرح می­دهیم تا بتوانید در انتخاب یک وکیل مجرب ، بهتر عمل کنید.

داشتن تخصص و اشراف حقوقی

مسلما وکیل مناسب برای شما کسی است که دانش و سواد کافی درخصوص موضوع و مشکل حقوقی شما داشته باشد و بتواند همه­ ابعاد و نکات آن را به خوبی دریافته و راهکارهای لازم را ارائه دهد.

این خصلت در زمان دریافت مشاوره حقوقی  برای شما آشکار می­شود. اگر تشخیص این موضوع برای شما سخت است ، تشخیص این موضوع را به یکی از موسسات حقوقی مجاز تهران بسپارید.

شرافت و رعایت اخلاق حرفه ­ای 

شرافت خصلتی پسندیده است که می­بایست در وجود هر انسانی نهادینه شود. یک وکیل شریف بعنوان شخصی که امین و محرم راز موکل است باید آراسته به این ویژگی بوده و همانگونه که در مراسم تحلیف سوگند به درستی و راستی یاد کرده، شرافت خود را وثیقه­ این قسم قرار دهد.

 

متن سوگند وکلای دادگستری

در اين موقع که می خواهم به شغل شريف وکالت نائل شوم ، به خداوند قادر متعال قسم ياد می کنم که هميشه قوانين و نظامات را محترم شمرده ، و جز عدالت و احقاق حق منظوری نداشته ، و بر خلاف شرافت قضاوت و وکالت اقدام و اظهاری ننمايم .

و نسبت به اشخاص و مقامات قضائی و اداری و همکاران و اصحاب دعوی و ساير اشخاص ، رعايت احترام را نموده ، و از اعمال نظريات سياسی و خصوصی و کينه توزی و انتقام جوئی احتراز نموده و در امور شخصی و کارهايی که از طرف اشخاص انجام می دهم راستی و درستی را رويه خود قرار داده و مدافع از حق باشم . و شرافت من وثيقه اين قسم است که ياد کرده و ذيل قسم نامه را امضاء می نمايم.

تضمین نکردن نتیجه پرونده 

هرچند که حضور و تلاش وکیل در به ثمر رسیدن یک دعوی به نفع شما حائز اهمیت است اما در نهایت این قاضی است که درمورد آن تصمیم می­گیرد و یک وکیل مجرب نه تنها نمی­تواند بلکه به هیچ وجه نباید نتیجه­ دعوی را تضمین کند.

وکلا صرفا می­تواند برمبنای مدارک و شواهد شما و نیز میزان تجربه­ ای که درخصوص موضوع حقوقی­تان دارند، احتمال و میزان موفقیت را بصورت حدودی بیان کنند و هرگز نمی­تواند نظر قاطع درخصوص نتیجه­ آن بدهند حتی اگر پرونده ­ای باشد که بارها وکالت در آن را بعهده گرفته و با زیر و بم آن به خوبی آشنایی داشته باشند.

چرا که هر پرونده ­ای شرایط و خصوصیات مخصوص به خودش را دارد. به همین دلیل است که می­گویند «وکیل متعهد به وسیله است و ضامن نتیجه نیست.»

بنابراین اکیدا توصیه می­کنیم از انتخاب کسانی که بصورت قطعی و صددرصد به شما اطمینان موفقیت در پرونده را می­دهند پرهیز کنید . اترس بخشی از دعاوی ای که وارد آن می شود ، پرونده هایی است که سابقا موسسات حقوقی غیرمجاز ، آن را تضمین نموده اند.

 

شرافت و انصاف وکلای دادگستری

 

منصف بودن وکیل

یکی دیگر از خصوصیات مهم وکلا  این است که منصف باشند. شاید با شنیدن این کلمه در درجه­ اول این نکته به ذهنتان بیاید که وکیل منصف کسی است که در تعیین و دریافت حق­ الوکاله جانب انصاف را رعایت کند که البته نکته­ درستی هم هست اما منظور ما فقط این مورد نیست.

وکیل منصف کسی است که منصفانه به موضوع پرونده­ شما نگاه کند و با دیدگاه محاکماتی قضیه را حلاجی کرده و نسبت به طرف دعوی شما هم منصفانه رفتار نماید. انصاف را با ارزان یکی ندانید . انصاف به معنی این است که به میزانی که حق الوکاله دریافت کرده است ، تلاش کند .

 

حسن شهرت وکیل

وکیلی که در شغل خود در میان موکلین و همکارانش و حتی قضات و کارمندان دادگستری حسن شهرت داشته باشد می­تواند گزینه­ بسیار خوبی برای مراجعه و سپردن پرونده به شمار برود.

البته حسن شهرت ملازمه با داشتن پرونده­ه ای زیاد و سابقه­ کاری بالا ندارد و حتی ممکن است یک وکیل جوان از نظر اندک موکلین خود وکیل خوبی به حساب آمده و مراجعه به وی به شما توصیه شود.

 

قابل اعتماد بودن وکیل

وکلا محرم اسرار موکلین هستند  و مکلف اند که جانب امانت را رعایت نموده و به هیچ وجه اسرار موکلین  را برای احدی فاش ننماید.

در برخی موضوعات مثل دعاوی خانوادگی این جنبه­ محرمانگی به سبب مسائلی که توسط موکل بیان می­شود، اهمیت بیشتری پیدا می­کند. بنابراین وکیل معتمد کسی است که در حفظ اسرار موکلش بکوشد و بتواند به حدی قابل اعتماد به نظر برسد که موکلش به راحتی اطلاعات لازم را در اختیارش قرار دهد.

رعایت مصلحت موکل

این ویژگی نیز به نوعی یک الزام قانونی برای وکلا به حساب می‌آید و بدین معناست که وکیل باید در اتخاذ هرگونه تصمیم و انجام هر کاری صلاح موکلش را درنظر بگیرد و جریان پرونده را متناسب با آن پیش ببرد.

گاهی اوقات ممکن است موکل خواستار اقدامی باشد که به صلاحش نیست در این موارد وظیفه‌ی وکلا آگاه نمودن موکل از این مساله است البته اگر موکل به هر دلیلی نپذیرد درنهایت این خواست وی است که می‌بایست انجام شود.

 

مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 

پیگیری پرونده قضایی توسط وکلا خوب تهران

 

پیگیرهای مستمر پرونده

یک وکیل کوشا شخصی است که پرتلاش بوده و به نحو مطلوبی پرونده را پیگیری کند. ایستایی و منفعل بودن در شغل وکالت قابل قبول نبوده و پیگیر بودن وکلا تاثیر بسزایی در تسریع و انجام روند پرونده دارد. پس وکیلی را انتخاب کنید که کوشا و فعال باشد.

جنسیت وکیل

مسلما جنسیت هیچ تاثیری در موفقیت وکیل نداشته و هیچ تفاوتی بین وکلای خانم و آقا وجود ندارد با این وجود برخی افراد بنا به ملاحظاتی که در نظر دارند به جنسیت وکیل اهمیت می‌دهند. شرح بیشتر این مطلب در مقاله انتخاب وکیل خانم موسسه حقوقی دادفران اترس آمده است.

جزئی نگری و دقت به زوایای مختلف پرونده

یک وکیل  حرفه‌ای موضوع پرونده را از ابعاد مختلف بررسی کرده و از دید هر دو طرف دعوی به آن می‌نگرد. با این کار جزئیات اقدامات لازم بهتر مشخص می‌شود و احتمال موفقیت افزایش پیدا می‌کند.

محتاط بودن و ریسک نکردن در موارد غیرضروری

دفاع از موکل و احقاق حق وی نیازمند ریسک کردن نیست خصوصا در موارد غیرضروری که ممکن است باعث ایجاد ضرر برای وی هم بشود. مثلا در مواردی که انجام کاری دارای مهلت است وکلا نباید اقدام درخصوص آن را به روزهای آخر موکول نمایند.

درک شرایط موکل

همدلی کردن به معنای این نیست که وکلا احساسات خود را درگیر کند بلکه به معنای درک کردن شرایط موکل و خود را جای وی قرار دادن است. یک وکیل همدل شخصی است که پس از عقد قرارداد با موکل، پرونده‌ی وی را پرونده‌ی خود می‌داند و تمامی توان و مهارت خود را برای انجام آن بکار می‌گیرد.

 

درک شرایط موکل و همدلی

 

به روز بودن اطلاعات حقوقی 

اقتضای موفقیت در شغل وکالت اینست که اطلاعات حقوقی وکیل همواره به روز بوده و  از تغییرات نهایی قوانین آگاه باشد. همچنین اطلاع از موارد دیگری مثل آگاهی از آخرین آرای وحدت رویه و نظریات مشورتی مرتبط با موضوع دعوی شما نیز باعث به روز بودن می‌شود.

تسلط به قوانین حقوقی و کیفری

ویژگی دیگری که موجبات حرفه‌ای بودن وکیل را فراهم می‌کند تسلط وی به قوانین و توانایی شرح و تفسیر و برداشت صحیح نظر قانونگذار به نفع موکلش است تا از این رهگذر نتیجه‌ی مطلوب موکل حاصل گردد.

 

آشنایی با تیم حقوقی موسسه اترس

چگونه وکیل خوب دادگستری پیدا کنیم

 

راه های پیدا کردن وکیل خوب دادگستری

پس از آنکه مشخص شد ، حضور یک حقوقدان متخصص چه نقشی در کاهش ریسک های پرونده دارد و با ویژگی‌ها و خصوصیات یک وکیل  حرفه‌ای آشنا شدید ممکن است این سوال در ذهنتان ایجاد شده باشد که از چه طریقی می‌توانیم یک وکیلی را که دارای این ویژگی‌ها باشد را پیدا کنیم؟

در پاسخ باید بگوییم راه‌های مختلفی جهت این کار وجود دارد:

معرفی وکیل توسط آشنایان

در درجه­ اول حتما سعی کنید وکیلی را انتخاب کنید که توسط فرد مورد اعتمادی به شما معرفی شده باشد و آن شخص به میزان زیادی از توانمندی‌های او مطلع بوده و سابقه‌ی ارجاع پرونده به ایشان را داشته باشد. بنابراین به صرف صحبت با یک وکیل در دادگاه و یا مشاهده­ رابطه صمیمانه­ او با کارمندان دادگستری اقدام به انتخاب وی بعنوان وکیلتان در پرونده­ خود نکنید.

از مراجعه به وکلایی که هیچ گونه شناختی نسبت به آنها ندارید به صرف ارائه­ تبلیغات پر زرق و برق و امیدوارکننده خودداری نمایید.

مراجعه به موسسات حقوقی دارای مجوز

اگر امکان آشنایی با وکیل از طریق معرف معتمد را ندارید و یا بنا به شرایطی این امکان از شما سلب شده است بعنوان مثال در شهر دیگری غیر از محل سکونتتان علیه شما دعوایی طرح شده و یا انجام بخشی از پرونده نیازمند حضور در شهر دیگری مانند تهران است و در آنجا هیچ حقوقدانی را نمیشناسید و راهنمایی هم ندارید، در این موارد با مراجعه به موسسات حقوقی مجاز همچون موسسه حقوقی اترس در شهر تهران ، خدمات تخصصی وکالت را دریافت نمائید.

ملاقات حضوری با وکیل

حتی­ الامکان بصورت حضوری با وکیل خود ملاقات کرده و تمامی پرسش­های لازم را از ایشان بپرسید و با این کار علاوه بر اینکه از میزان آگاهی و تسلط به قوانین مرتبط با موضوع و همچنین تخصص و مهارت او مطلع می­شوید و از آرامش خاطر نسبی نیز برخوردار خواهید شد.

چنانچه وکیلی در موضوع پرونده­ شما خود را صاحب نظر و متخصص می­داند می­توانید از ایشان بخواهید تعدادی از آرای ماخوذه در این خصوص را به شما نشان دهد.

 

وکیل خوب در منطقه یک شهر تهران

عزل وکیل پرونده حقوقی

 

عزل وکیل از پرونده

ذکر این نکته نیز خالی از فایده نیست که درصورتی که در هر مرحله ­ای از جریان رسیدگی به پرونده­ تان از وکلا انتخابی خود رضایت نداشتید و خواستار قطع رابطه­ وکالتی با وی بودید می­توانید او را عزل کنید و از مرجع قضایی که دعوی در آنجا مطرح است بخواهید با ارسال اخطاریه وکیل را از این کار آگاه کند. البته تا زمانی که وکیل از این کار شما اطلاع حاصل نکرده اقداماتش دارای اثر است.

سخن پایانی و نتیجه گیری

کوتاه سخن آنکه باتوجه به اهمیتی که پرونده­ های قضایی در زندگی افراد دارند استفاده از نیروی وکالتی متخصص  نقشی مهم و تعیین کننده داشته و احتمال موفقیت را صدچندان می­کند.

امیدواریم در این مجال کوتاه توانسته باشیم میزان آگاهی و اطلاعات شما را درخصوص انتخاب یک وکیل خوب و کاربلد بالا ببریم. در پایان توصیه می­کنیم وکیل انتخابی خود را از بین گروه وکلای حرفه­ای موسسه حقوقی اترس که مجوز از کانون وکلای دادگستری دارد را  برگزینید و با خیالی کاملا راحت پرونده­ های خود را به ایشان بسپارید.

نویسنده : سرکار خانم نرجس نورمحمدی

وکیل دادگستری

موسسه حقوقی اترس

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند