تحصیل مال از طریق نامشروع و نکات مهم آن

تحصیل مال از طریق نامشروع

نکات کاربردی تحصیل مال نامشروع

تحصیل مال از طریق نامشروع یک جرم مشخص شده در قانون است. جرایم دیگری در قانون وجود داشته که منجر به تحصیل مال می گردند و این به دست آوردن مال از طریق نامشروع است، همانند سرقت و جرم کلاهبرداری و ربا اما باید توجه داشت هر کسب مال از طریق نامشروع، جرم تحصیل مال از طریق نامشروع نیست بلکه شرایط خاص قانونی داشته که در ادامه توضیح آن خواهد آمد.

 

 تحصیل مال از طریق نامشروع چیست

شرایط جرم تحصیل مال از طریق نامشروع

شرط اول  نامشروع و غیر قانونی بودن طریق تحصیل مال است: این شرط به صورت خلاصه یعنی مال به دست آمده از طریق راه های قانونی و به عبارت عرفی حلال نباشد مثلا شخصی به شما مراجعه و اعلام می دارد در وزارت بهداشت نفوذ فراقانونی دارد و می تواند فرزند شما را در رشته پزشکی پذیرش نماید و از شما طلب چهل میلیون تومان پول نموده و شما به ایشان پرداخت می نمایید

حال آن که ادعای او خلاف واقع است در این صورت جرم تحصیل مال از طریق نامشروع واقع شده است. قانون گذار در ماده ۲ قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشا و اختلاس و کلاهبرداری، مواردی را به عنوان نمونه به شرح ذیل ذکر کرده است:

خرید و فروش از امتیازاتی که به اشخاص تفویض می گردد همانند جواز صادرات و واردات.

سوء استفاده از امتیازاتی که به اشخاص تفویض می گردد همانند جواز صادرات و واردات.

تقلب در توزیع کالاهایی که قرار بود طبق ضوابط خاصی توزیع نمایند.

نکته مهم آن که برخی از دادگاه ها اعتقاد دارند که مواردی که در بالا به آن اشاره شد ،به عنوان مثال نبوده و نمی توان هرگونه تحصیل مالی را  از طریق نامشروع ، در صورتی که جرم دیگری نباشد، جرم تحصیل مال از طریق نامشروع دانست بلکه حتما باید شخص جز اشخاص خاص دارای امتیازات دولتی باشد.

هر چند این نظر در بین قضات طرفدار زیادی ندارد و اکثر قضات هر گونه کسب مال از طریق نامشروع را در صورتی که جرم دیگری نباشد، جرم تحصیل مال از طریق نامشروع می دانند اما از لحاظ حقوقی و از دیدگاه وکیل کیفری ، نظر اقلیت صحیح تر به نظر می رسد.

شرط دوم برای تحقق جرم  آن است که حتما باید مالی کسب شده باشد: با این توضیح که اگر اقدامات نامشروع از سوی شخص به کار گرفته شده اما مالی توسط آن شخص کسب نگردد قابل مجازات به واسطه مجازات قانونی  این جرم  نمی باشد.

 

میزان مجازات جرم تحصیل مال از طریق نامشروع

بر اساس ماده ۲ قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشا و اختلاس و کلاهبرداری، مجازات تحصیل کننده مال از سه ماه تا دو سال حبس یا جریمه نقدی معادل دو برابر مال تحصیل شده، است.البته حکم به رد مال نیز صادر می شود یعنی متهم ملزم به استرداد مال به شاکی می گردد.

نکته مهم آن که چنان چه به واسطه جرم خسارتی بیش از مال کسب شده به شاکی وارد شده باشد، جهت مطالبه خسارت حتما باید دادخواست تقدیم دادگاه حقوقی یا دادگاه کیفری رسیدگی کننده به جرم، گردد. به طور مثال دو سال از پرداخت پول به متهم گذشته و ارزش پول شما با توجه به تورم نصف شده است، در این صورت می توانید از طریق طرح دعوای حقوقی مطالبه خسارت نمایید.

 

بیشتر بدانیم : شرایط اثبات خیانت در امانت در دادگاه

نحوه شکایت در دادگاه

نحوه طرح شکایت

مطابق تجربه وکلای کیفری موسسه حقوقی اترس در دعاوی کیفری  باید گفت : جهت تعقیب کیفری و مجازات مرتکب جرم تحصیل مال از طریق نامشروع با مراجعه به دفاتر خدمات قضایی می توانید اقدام به طرح شکایت از او بکنید.

نکته مهم آن که چون این جرم از جرایم پیچیده است؛ متن شکواییه وکیل از اهمیت بالایی برخوردار است بنابراین بهتر است جهت تنظیم متن شکواییه  به یک وکیل متخصص جرایم مالی کیفری مراجعه نمایید و قطعا با توجه به آن که پروسه دادرسی جرم نیز پیچیدگی های زیادی دارد، استخدام وکیل دادگستری متخصص جرایم مالی شانس پیروزی شما را بالا خواهد برد. ما در اترس با بهره مندی از وکلای متخصص در زمینه جرایم مالی آماده ارائه خدمت به شما هستیم.

پس از طرح شکواییه در بیشتر موارد بدواً پرونده به کلانتری محل وقوع جرم ارجاع تا تحقیقات اولیه انجام گردد و بعد از آن پرونده به یکی از شعب دادسرا ارجاع و پس از تکمیل تحقیقات بازپرس رسیدگی کننده قرار نهایی را صادر می نماید.

اگر  قرار نهایی منع تعقیب باشد قابل اعتراض توسط شاکی است ولی چنان چه جلب به دادرسی(تشخیص مجرم بودن متهم توسط بازپرس) باشد، پرونده با صدور کیفرخواست به دادگاه ارجاع می گردد تا دادگاه رسیدگی و حکم صادر نماید، حکم دادگاه کیفری از سوی شاکی و متهم قابل تجدیدنظرخواهی در دادگاه تجدیدنظر است.

شهلا اروجی وکیل پایه یک دادگستری

مدیر حقوقی موسسه اترس

۴ پاسخ

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند