خرید اینترنتی به دلیل سهولت و راحتی که به مشتریان ارائه میدهد، بسیار محبوب شده است. با این حال، بسیاری از مشتریان نگران این هستند که چگونه میتوانند به راحتی کالای خریداری شده را بازگردانند. در اینجا، حق رجوع کالا هفت روزه در خرید اینترنتی و شرایط آن بررسی میشود.
حق رجوع یا حق انصراف کالا در خرید اینترنتی چیست؟
حق رجوع کالا به معنای حق بازگشت کالای خریداری شده به فروشنده در زمان مشخص شده است. در بسیاری از کشورها، قانوناً حق رجوع کالا برای مشتریان در نظر گرفته شده است. در ایران نیز، تجارت الکترونیکی حق رجوع کالا را تضمین میکند.
حق مرجوع کردن کالا در خرید اینترنتی چند روز است؟
در خرید اینترنتی، مشتریان به دلیل عدم دسترسی به کالای خریداری شده قبل از خرید، باید حق رجوع کالا را داشته باشند. در ایران، مشتریان حق رجوع کالا هفت روزه را در خرید اینترنتی دارند. این به معنای این است که مشتریان میتوانند کالای خریداری شده را در مدت هفت روز پس از تحویل کالا به آنلاین فروشگاه یا فروشنده بازگردانند.
مقاله پیشنهادی : اگر فروشنده ظرف ۷ روز کالا را پس نگرفت ، چه کنیم ؟

شرایط حق مرجوع کردن هفت روزه در خرید اینترنتی
برای استفاده از حق رجوع کالا هفت روزه در خرید اینترنتی، باید به شرایط زیر توجه کرد:
۱-محصول باید در شرایط نو و بدون هیچ گونه خرابی باشد.
۲- باید تمام قطعات، لوازم جانبی و دفاتر آن به همراه محصول باشد.
۳-در صورتی که محصول دارای گارانتی است، باید گواهی گارانتی آن نیز به همراه محصول باشد.
۴- هزینه حمل و نقل برای بازگشت کالا به فروشنده باید توسط خریدار پرداخت شود.
۵- در صورتی که محصول خریداری شده دارای کد فعالسازی است، باید کد آن نیز به همراه محصول باشد.
۶- محصول باید در مدت هفت روز پس از تحویل به فروشنده بازگردانده شود.
۷- هزینه ارسال کالا به خریدار برای بازگشت کالا به فروشنده توسط خریدار پرداخت میشود.
۸-در صورتی که محصول خریداری شده دارای سریال نامبر است، باید سریال نامبر آن نیز به همراه محصول باشد.
۹- در صورتی که محصول خریداری شده دارای لوازم جانبی است، باید تمام لوازم جانبی آن نیز به همراه محصول باشد.
۱۰ در صورتی که محصول خریداری شده دارای بستهبندی خاصی است، باید بستهبندی آن نیز به همراه محصول باشد.
در نهایت، حق رجوع کالا هفت روزه در خرید اینترنتی برای مشتریان بسیار مهم است. با رعایت شرایط مورد نیاز، مشتریان میتوانند به راحتی کالای خریداری شده را بازگردانند و از حقوق خود در این زمینه استفاده کنند. با این حال، برای جلوگیری از هرگونه مشکل در بازگشت کالا، بهتر است قبل از خرید، شرایط حق رجوع کالا را به دقت مطالعه کنید.
برچسب های مرتبط

فرم ثبت درخواست وکیل پرونده تعزیرات خدمات حقوقی دعاوی تعزیرات وکیل تعزیرات در موسسه حقوقی اترس ، وکیل پایه

فرم ثبت درخواست مشاوره حقوقی جرایم اینترنتی تماس با مشاور حقوقی جرایم سایبری مشاوره حقوقی جرایم رایانه ایی :

کلاهبرداری اینترنتی و کلاهبرداری های نوین
کلاهبرداری اینترنتی و پیامکی، یکی از رایجترین جرائم در دنیای دیجیتال است. در این نوع کلاهبرداری، افراد با استفاده
44 پاسخ
سلام من از سایتی یه پک برای ریزش مو و رشد مجدشش گرفتم یک روز قبل از سال جدید بوده بعد از سه روز من به ایشون اطلاع دادم که آقا من پشیمان شدم به دلیل مشکلات مالی پولو برام پس بفرستید ایشون قبول نمیکند میگه قبل از سال بوده وما تمام فایلهای سال قبل بستیم و نمیشه بسته رو چند روز دیگه میفرستم گفتم اقا نفرستید نمیخوام قبول نکردن و چند روز بعد فرستادن من هم تحویل نگرفتم ودوباره مرجوع شد الان ایشون پولو نمیفرسته و میگه فبل سال بوده و امکان مرجوع نداره الان حق با ایشونه با نه؟ من چکار کنم؟
با سلام و وقت بخیر
بر اساس قانون تا هفت روز برای شما حق انصراف وجود داشته است. می توانید دادخواست با موضوع مطالبه وجه علیه ایشان مطرح نمایید
با سلام
من از یک پیج اینستاگرامی با گرفتن تایید اینکه اگر محصول رو نپسندم امکان مرجوعی دارم، خرید کردم و حالا فروشنده میگه که پس گرفتن محصول رو توهین به خودش میدونه و کلا جواب من رو نمیده، در این صورت چی کار میتونم انجام بدم؟!
با سلام می توانید اظهارنامه بفرستید و در صورتیکه پس ندادند دادخواست مطالبه وجه دهید.
با سلام
در یکی از سایتهای معروف داخلی فروشنده تبلت ویندوزی هستم. تبلت ویندوزی یک کالای وارداتی با برند معتبر جهانی است و هر مدل آن در اینترنت مشخصات کامل دارد. همیشه من این مشکل را دارم که خریدار کالا را میخرد و بعد از دریافت کالا به هر دلیل خوشش نمیاد و میخواد مرجوع کنه. این شده تفریحات یک عده از خریداران. بعضا میبینم در تبلتها اینستاگرام شخصی و تلگرام نصب میکنند و بعد درخواست مرجوعی میکنند فقط صرف اینکه هفت روز مهلت مرجوعی دارند. من باید چکار کنم؟ این واقعا درست نیست
با درود و وقت بخیر جناب فرهمند
حق انصراف کالا در خریدهای اینترنتی به منظور حمایت از خریدار و همچین رونق فروش اینترنتی تصویب شده است و قابل نقص از سوی فروشنده نیست.
سلام من کالایی سفارش دادم که نقص داره و میخوام مرجوعش کنم و قبول نمیکنن و میگن تعویض اما من تعویضم نمیخوام و اینکه خیلی معطلم کردن سر فرستادنش و جنس مرغوبی هم نداره به نسبت تبلیغاتشون
با سلام و وقت بخیر . موضوع را حسب مورد از اتحادیه یا دادگاه پیگیری کنید . در مدت ۷ روزه اظهارنامه بفرستید که در اثبات قصد مرجوع کردن در مدت قانونی با مشکل مواجه نشوید.
سلام وقت شما بخیر من یک فروشگاه اینترنتی کفش دارم یکی از مشتریان از من کفش خریداری کرده و استفاده کرده است و پس از دو روز درخواست مرجوعی داده و داخل اینماد ثبت کرده است ولی طبق قوانین سایت من که مشتری ان را تایید کرده است کالا ی استفاده شده مر جوعی ندارد ولی ان را تمیز کرده و داخل فیلمی که گرفته مشخص نیست ایا باید داخل اینماد کالا را پس بگیرم و این که میتوانم هزینه ی بسته بندی و ارسال کالا را از مشتری بگیرم و بعد پول ان را واریز کنم
با سلام و وقت بخیر با توجه به اینکه قصد استرداد دارید ، پیشنهاد داریم مستندات آن تهیه و جهت ارائه به اینماد یا مراجع قانونی احتمالی نگهداری شود .در خصوص لزوم ثبت اطلاعات در اینماد لطفا از طریق تیکت موضوع را از پشتیبانی آن جویا شوید .هزینه استرداد با خریدار می باشد.
سلام ، هفت روز کاری ؟! یعنی اگر روز کاری نباشد نمی تواند کالا را تست کند؟! کتاب دیگر هفت روز کاری مهلت تست نمی خواهد . چه چیزی را می خواهد تست کند ناشر یا کتاب فروش های اینترنتی کتاب نو و سالم می فرستند اگر هم کتاب آسیب دیده مقصر پست بوده باید از پست شکایت کنند خریدار ، کتاب را بخواند بعد از هفت روز کاری پس بدهد . کتاب فروش چه گناهی کرده است کتاب فروش های اینترنتی مسئول محتوای کتاب که دارای مجوز و قانونی چاپ شده اند که نیستند .
با درود و وقت بخیر .اگر ملاک را خواندن کتاب قرار دهیم . دو ساعته هم امکان اسکن کتاب وجود دارد .این صحیح است در نگاه اول حق انصراف به نفع خریدار هست ولی این را فراموش نکنیم در یک نگاه کلی حق انصراف ریسک خرید و فروش اینترنتی را کاهش می دهد و نهایتا موجب سود فروشنده اینترنتی می گردد.
من کفش خریدم اما سایزش کوچیکه….مرجوع کردم میگه پس نمیگیرم….میگه تعویض سایز ندارم به علت عدم موجودی….میگه از مدل هایی دیگه باید برداری؟؟ ولی من نمیخوام پولمو میخوام …..قانون حق بازگشت کالا به مدت ۷ روز و برگرداندن وجه به مشتری شامل حال منم میشه؟؟
با درود و احترام برای ایشان اظهارنامه بفرستید در صورتیکه نپذیرفتند دعوی طرح کنید
سلام
در یکی از اپلیکیشنهای فروش وقتی مشتری ثبت مشکل انجام میده حالا یا به دلیل اینکه جنس رو نپسندیده یا اینکه جنس معیوب بوده ، نزدیک به یک ماه یا حتی گاهی بیشتر از یک ماه طول میکشه تا ثبت مشکل بررسی بشه و در نهایت به پشتیبان اپلیکیشن مذکور به فروشنده میگه که آدرس بده مشتری میخواد مرجوع کنه ، مگر نه اینکه مهلت مرجوع کردن کالا ۷ روز است؟؟!!!
پس چرا این اپلیکیشن یک ماه طول میکشه که فقط این ثبت مشکل را بررسی بکنه و بعد از آن آدرس میگیره از فروشنده تا مشتری جنس را بعد از یک ماه مرجوع بکنه
درخواست توضیحاتی را در این باره دارم که اگر این اپلیکیشن کارش را درست انجام میدهد تبصره یا قانونش را به من بگید چون تا جایی که من میدونم در قانون تجارت الکترونیک مهلت مرجوعی ۷ روز است نه یک ماه
، و اگر این اپلیکیشن خلاف قوانین عمل میکند لطفاً راهنمایی کنید که چطور میتوانم از عوامل این اپلیکیشن شکایت کنم تا این رویه را ادامه ندهند
، چون این کار آنها باعث ضررهای زیادی به فروشنده شده تا الان
با درود و وقت بخیر .مهلت ۷ روزه زمان اعلام انصراف خریدار است نه مهلت بررسی و ارسال کالا توسط اپلیکیشن . پیشنهاد می کنیم از طریق مذاکره و تعامل موضوع را حل کنید.
باسلام بنده در فروشگاه جانبی تعداد زیاد کالا جهت ارسال دارم
کالای لپ تاپ از ما خریداری شده که مشتری اسرار بر کارت به کارت داشتند طبق تماس ولی بهشون گفتیم فقط خرید آنلاین
خرید خودشونم بابت لپ تا انجام دادند و طبق تماسشون با باربری ۱ روز ارسال گردید براشون چون نمیخواستن با تیپاکس یا پست ارسال بشه
بعد از گذشت یک روز طبق تماس و شکایت از ترب اعلام نموده اند کالای دست دوم ارسال کردید برامون
فروشگاه هم اعلام کردیم با توجه به سریال داشتن دستگاه عودت بدید به فروشگاه بررسی و مبلغ عودت داده می شود
ایشان اظهارنامه ثبت نموده و اعلام کردن شکایت میکنند
حالا با اینکه فروشگاه ۷ روز مهلت تست و… گذاشته و با توجه به اسرار مشتری ایا از ایشون باید شکایت بکنیم
اظهارنامه جوابشون رو دادیم
که بنا بهردلیلی اشتباه ارسالی نارضایتی امکان بازگشت رو دارند
با تشکر
با درود و احترام پیشنهاد می کنیم در اظهارنامه آمادگی خود را برای استرداد مطرح کنید و تاکید کنید عدم استرداد فیزیکی به منزله انصراف از استرداد است.
سلام وقت بخیر از سایتی خرید کردم که نوشته بود تعویض و مرجوعی نداریم ولی الان که خریدم رسیده هم کوچیکتر از اندازه هایی بوده که نوشته بودن هم خوشم نیومده و میخوام برگردونم ،پیام دادم میگن تعویض و مرجوع نداریم و تو سایت نوشتیم،با این شرایط باز هم امکان مرجوع کردن و باید مرجوعی رو قبول کنن یا نه؟ اگه بله و باید قبول کنن ،و گفتن نمیکنیم چطور میتونم پیگیری کنم و چی بابد بهشون بگم
با درود و احترام . در این خصوص اختلاف نظر است . برخی گفته اند در صورتیکه عدم مرجوعی شرط شده باشد ، به معنی عدول از حق استرداد است و البته نظر مخالف هم وجود دارد.در صورتیکه کالای ارسال شده تفاوت اندازه دارد میتوانید مسترد کنید .می توانید با ارسال اظهارنامه سپس دادخواست مطالبه وجه نمائید.
سلام من از یه آنلاین شاپ خرید کردم و فهمیدم محصولشون اصل نیست اما پلمپ محصولات رو باز نکردم ایشون گفتن بعد ۴۸ ساعت حق مرجوع دارید و اینکه بهم گفتن بعد اینکه مرجوع شد و به دستمون رسید ما پول برگشت میزنیم ولی اگر من مرجوع کنم و ایشون ادعا کنه که پلمپ باز شده من چطوری ثابت کنم؟
با درود و احترام نزد دو شاهد فیلم برداری کنید . می توانید تامین دلیل کنید اما هزینه آن بیش از فایده آن است.
سلام من فروشگاه اینترنتی بدلیجات دارم زیر هر تصویر محصول توضیحات جنس نوشته شده و مراقبتی بودن و یا اینکه نمیتونن حموم ببرن
مشتری میبره تمام موارد ممنوعه رو انجام میده و بعد میگه رنگ محصول رفت میخوام ازتون شکایت کنم ، محصول هم حدود ۳۰۰ قیمتشه
در اینجا مشتری این حقو داره ؟
با سلام و وقت بخیر در صورتیکه شرایط را عنوان کرده باشید امکان شکایت ندارند.
درود بر شما
من از فروشگاه آنلاین ۲عدد ادکلن خریدم سلفونش رو باز کردم و استفاده کردم چند پاف
خوشم نیومده و میخوان مرجوع کنم
فروشگاه گفته چون سلفون بازشده قوانین مرجوعی شاملش نمیشه و پس نمیگیرن
ایا میشه قانونی پیگیری کنم چون من فقط سلفونشون رو بازکردم و کمی استفاده کردم و فروشگاه میگه قانون بازپسگیری برایه لوازم ارایشی و ادکلن فرق داره و پلمپ و سلفونش بازشه بازپسگیری نداره
با سلام و وقت بخیر بله امکان استرداد وجود دارد.
عجب وکیلی هستین! خریدی که بدلیل سلیقه پسند نشده باشه اصلا مرجوعی نداره. ضمنا ایشون شرایط پلمپ رو تغییر دادن و این دومین دلیل برای عدم مرجوعیه. چرا ملت رو اذیت می کنین بیفتن به هزینه های دادرسی و بیشتر ضرر کنن؟
با درود و وقت بخیر ممنون از بازخوردی که دادید. لطفا مشخص بفرمائید فرمایش شما مربوط به کدام بخش از مقاله یا پاسخ ها است .همچنین مستند قانونی اظهار خود را بفرمائید . ماده ۳۸ و آیین نامه آن روشن است و امکان تفسیربرداری شخصی را ندارد.
سلام وقت بخیر
هزینهی ارسال تعویص کالایی که معیوب بوده و یکسال و نیم گارانتی داشته و خریدار یک روز بعد از تحویل گرفتن کالا به فروشنده و شرکت گارانتی کننده محصول اطلاع داده، به عهدهی فروشنده هست یا خریدار؟
در واقع دو هزینهی ارسال کالای معیوب به شرکت گارانتی و هزینهی ارسال کالای سالم از شرکت گارانتی به خریدار
باسلام و وقت بخیر . هزینه ارسال در این مورددی که فرمودید با خریدار هست.
خرید از اینستاگرام هم شامل این قانون میشه؟ یافقط خرید از سایت ها قانون ۷ روزه مرجوعی داره؟
با سلام و وقت بخیر . هر معامله از راه دور که اینستاگرام هم شامل آن می شود ،شامل استرداد ۷ روزه می گردد.
سلام اگه بسته بندی محصول رو باز کنیم قابل مرجوع نیست؟!
سلام و وقت بخیر در صورتیکه کالا عرفا دسته دوم شود؛ قابل استرداد نیست.
سلام وقت بخیر
من کفش خریدم وقتی رسید دستم هم بزرگ بود و هم جنس بدی داشت منم گفتم آقا مرجوع میکنم با عکسش فرق دارن و به دردم نمیخوره نوشت مرجوعی نداریم.
این قابل پیگیری هستش؟؟؟
با سلام و وقت بخیر بله قابل استرداد هست . پیشنهاد می کنیم ابتدا اظهارنامه بفرستید و سپس به اتحادیه مراجعه کنید و اگر نشد شکایت کنید
آیا کالایی که معیوب هست هم شامل قانون بازگشت هفت روزۀ کالا میشه؟ در این نوشتار اشاره شده که درصورتیکه کالا باز نشه، قابل بازگشته، اما کالایی که دارای ایراد هست و بعد از باز کردن جعبه مشخص میشه، چه حکمی داره؟
با سلام و وقت بخیر کالای معیوب قابل بازگرداندن هست.
خیلی ممنونم از راهنمایی خوبتون
خواهشمندیم. با آرزوی موفقیت برایتان
سلام من سایت فروش آنلاین دارم، تو قوانین سایت مهلت مرجوعی یا تعویض سایز ( فقط و فقط بخاطر مشکل دار بودن جنس یا مغایرت با عکس سایت یا ارسال اشتباه مرجوعی دارم) رو ۷۲ ساعت بعد از تحویل نوشتم این مدت مورد قبوله یا بازم مشتری همون ۷ روز رو مهلت مرجوعی یا تعویض داره؟ و اینکه کارهای حراجی رو نوشتم مرجوعی و تعویض مدل نداریم مگر درصورت ارسال اشتباه یا اینکه مشکل بزرگی داشته باشه، ولی اگر مثلا زدگی یا رنگ پریدگی کوچیک داشته باشه که تو اجناس حراجی طبیعیه یا مشکلی که قبل اصلاحه و مشکل بزرگی نیست ، مرجوعی ندارم آیا فروشنده جنس حراجی رو هم باید تحت هر شرایطی با هر نوع مشکل ریز و درشت مرجوع یا تعویض کنه؟؟؟
با سلام و وقت بخیر .در مورد اول مشتری ۷ روز مهلت استرداد دارد اما در در مورد حراجی مهلت ۷ روز وجود ندارد
خیلی ممنون در مورد کالای حراجی اگر مغایرت کوچیکی با عکس داشت قانونا باید حتما مرجوع شه؟ و مهلت مرجوعی تا ۷۲ ساعت بعد از دادن آدرس به مشتریه؟ چون گفتید کمتر از ۷ روزه
سلام مجدد خواهش میکنم.اگر مغایرت در حدی باشد که اگر نبود ، مشتری خرید نمی کرد امکان حق مرجوع کردن (یا حق فسخ) وجود دارد .در مورد کالای حراجی خریدار حق مرجوع کردن ندارد ، مگر اینکه کالا عیب داشته باشد یا به صورت جدی تصویر آن مغایرت داشته باشد.