مالیات بر ارزش افزوده چیست

مالیات بر ارزش افزوده

همانطور که در مقاله آنچه باید درخصوص انواع مالیات بدانیم  بیان شد مالیات بر ارزش افزوده یکی از انواع مالیات های غیر مستقیم می باشد که این مالیات نهایتا باید از مصرف کننده نهایی به همراه بهای بعضی از کالا ها یا خدمات توسط فروشنده طبق نرخ مصوب اخذ شود و به سازمان امور مالیاتی پرداخت شود در نتیجه بار عمده این مالیات بر عهده مصرف کننده نهایی می باشد.

 

 

مالیات بر ارزش افزوده چیست

اگر بخواهیم کامل ترین تعریف را از مالیات بر ارزش افزوده ارائه دهیم باید به بند ج ماده ۱ قانون مالیات بر ارزش افزوده مراجعه نماییم که در آن آمده است : ” مالیات بر ارزش افزوده ،مابه التفاوت مالیات و عوارض فروش با مالیات و عوارض خرید در یک دوره معین می باشد. “

در واقع همانطور که گفتیم مالیات غیر مستقیمی است که در مراحل مختلف عرضه کالا و ارائه خدمات به نسبت اضافه ارزش ایجاد شده از تولید کننده ویا توزیع کننده دریافت می شود ولی نهایتا بارعمده مالیات به مصرف کننده نهایی تحمیل می گردد.

 

پیشینه مالیات بر ارزش افزوده

اغلب مالیات ارزش افزوده یکی از منابع اصلی درآمد دولت ها و شهرداری ها می باشد که به میزان سهمشان متفاوت است، در کشور ما نیزاز سال ۱۳۸۷ این نوع از مالیات بر اساس قانون مالیات بر ارزش افزوده به صورت آزمایشی اجرایی شد که قانون دائمی ارزش افزوده از ۱۳ دی ماه ۱۴۰۱ به اجرا درآمد.

 

در صورت نیاز به آگاهی بیشتر در خصوص مالیات کسب و کارتان مشاوره مالیاتی در موسسه اترس توسط وکیل به صورت تخصصی ارایه میگردد

پایه مالیات بر ارزش افزوده چقدر است

 

پایه مالیات بر ارزش افزوده

پایه یعنی آنچه که مالیات تعلق میگیرد و در مالیات بر ارزش افزوده از سه چیز گرفته میشود در واقع پایه مالیات بر ارزش افزوده سه مورد است: عرضه کالا، ارائه خدمات و واردات .

 

میزان مالیات بر ارزش افزوده 

نرخ مالیات یعنی چه میزانی ، چه درصدی از آن پایه مالیاتی باید مالیات باشد. و در این مالیات دونوع نرخ داریم :

 

نرخ مالیات بر ارزش افزوده

الف: نرخ عمومی (استاندارد): نرخی که  اصولا بیشتر کالا و خدمات در ایران بر مبنای ۹٪ (نه درصد) محاسبه می شود که مستند بر ماده ۷ قانون ارزش افزوده دائمی می باشد.

ب: نرخ خاص : نرخ هایی که در برخی از کالا ها یا خدمات، واردات به دلیل استراتژی های خاص ممکن است کمتر یا بیشتر از نرخ استاندارد باشد، که مثال هایی از آن در ماده ۲۱ قانون ارزش افزوده دائمی آورده شده است.

مثلا یکسری کالاهای آسیب رسان ، لوکس بالا تر و یکسری کالاهای ضروری مثل خوراک اصلی ، دارو ، واکسن و… پایین تر از نرخ استاندارد می باشد.

چه اشخاصی مشمول قانون ارزش افزوده می شوند؟

یکی از مهم ترین مواردی که یک کسب کار باید بداند این هست که اساسا مشمول دریافت یا پرداخت ارزش افزوده می‌شود یا خیر که با دانستن آن بتواند تکالیف قانونی خود را انجام دهد.

برای دانستن این امر باید بررسی نمایید که آیا شما جز یکی این ۸ فراخوانی که از طرف سازمان امور مالیاتی بیان شده هستید یاخیر؟ در صورتی که جزء یکی از آن فراخوانها بودید مشمول مالیات بر ارزش افزوده می شوید.

 

مقاله پیشنهادی : مالیات بر ارث چگونه محاسبه میشود

اشخاص مشمول قانون ارزش افزوده

 

فراخوان های ارزش افزوده چیست؟

فراخوان ها را به تفکیک هرمرحله در ذیل بیان میکنیم:

فراخوان اول ثبت نام در نظام ماليات بر ارزش افزوده

 كليه اشخاص حقيقي و حقوقي واجد حداقل يكي از شرايط زير اعلام مي‌گردند:

۱- كليه وارد كنندگان؛

۲- كليه صادر كنندگان؛

۳- كليه فعالان اقتصادي كه مجموع فروش كالاها و ارائه خدمات آنها در سال ۱۳۸۶ سه ميليارد ريال يا بيشتر بوده است؛

۴- كليه فعالان اقتصادي كه مجموع فروش كالاها و ارائه خدمات آنها در پنج ماهه آغازين سال ۱۳۸۷، يك ميليارد و دويست پنجاه ميليون ريال يا بيشتر بوده است.

تبصره: آن دسته از فعالان اقتصادي كه صرفاً به عرضه كالاها و خدمات معاف از اين نظام مالياتي (بر اساس مفاده ماده ۱۲ قانون) اشتغال دارند، از ثبت نام در اين مرحله معاف مي‌باشند، بديهي است فعالاني كه به عرضه توأم كالاهاي مشمول و معاف اشتغال داشته و حداقل يكي از شرايط فوق را دارند مشمول اين تبصره نبوده و موظف به ثبت نام در اين مرحله مي‌باشند.

فراخوان دوم ثبت نام در نظام ماليات بر ارزش افزوده

 كليه اشخاص اعم از حقيقي و حقوقي، صرفنظر از ميزان فعاليت، كه مشمول مرحله اول ثبت نام در نظام ماليات بر ارزش افزوده نگرديده بوده‌اند، شاغل به فعاليت در هر يك از موضوعات مندرج در بند (الف) ماده (۹۶) قانون ماليات‌هاي مستقيم (بجز فعاليت‌هاي معاف موضوع ماده ۱۲ قانون ماليات بر ارزش افزوده) به شرح زير، مشمول مرحله دوم ثبت نام و اجراي اين نظام مالياتي مي‌باشند:

۱- كارخانه‌ها و واحدهاي توليدي كه براي آنها جواز تأسيس و پروانه‌ي بهره‌برداري از وزارتخانه‌ي ذيربط صادر شده يا مي‌شود؛

۲- بهره‌برداران معادن؛

۳-ارائه دهندگان خدمات حسابرسي، حسابداري و دفترداري و همچنين خدمات مالي؛

۴- حسابداران رسمي شاغل و موسسات حسابرسي عضو جامعه حسابداران رسمي ايران؛

۵- ارائه دهندگان خدمات مديريتي و مشاوره‌اي؛

۶- ارائه دهندگان انواع خدمات انفورماتيك، رايانه‌اي اعم از سخت افزاري، نرم افزاري و طراحي سيستم؛

۷- متل‌ها و هتل‌هاي سه ستاره و بالاتر؛

۸- بنكداران، عمده فروش‌ها، فروشگاه‌هاي بزرگ، واسطه‌هاي مالي، نمايندگان توزيع كالاهاي داخلي و وارداتي و صاحبان انبارها؛

۹- نمايندگان موسسه‌هاي تجاري و صنعتي، اعم از داخلي و خارجي؛

۱۰- مؤسسات حمل و نقل موتوري و باربري داراي مجوز از مراجع ذيربط، زميني، دريايي و هوايي باربري (به استثناء واحدهايي كه صرفاً به امر حمل و نقل مسافر اشتغال دارند)؛

۱۱- مؤسسات مهندسي و مهندسي مشاور؛

۱۲- مؤسسات تبليغاتي و بازاريابي.

 

فراخوان سوم ثبت نام در نظام ماليات بر ارزش افزوده

 کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که بر اساس شرایط مراحل اول و دوم ثبت نام، مشمول اجرای نظام مالیات بر ارزش افزوده نگردیده‌اند، در صورتی که در سال ۱۳۸۷ یا ۱۳۸۸ مجموع فروش کالاها ارائه خدمات ( غیر معاف یا معاف و غیر معاف ) آن‌ها سه میلیارد ریال و بالاتر است.

 

فراخوان چهارم ثبت نام در نظام ماليات بر ارزش افزوده

 كليه اشخاص حقيقي و حقوقي كه براساس شرايط مراحل اول ، دوم و سوم ثبت نام، مشمول اجراي نظـام ماليـات بـر ارزش افزوده نگردیده اند، در صورتي كه شاغل به فعاليتهاي ذيل (از جمله فعاليتهاي موضوع بند «ب» ماده۹۶قانون مالياتهاي مستقيم) باشند، با هر ميزان فروش يا درآمد.

۱- صاحبان كارگاه هاي صنعتي (اعم از صنفي وغير صنفي كه داراي حداقل برق سه فاز ۵۰ آمپرباشد)؛

۲- فروشندگان طلا و جواهر؛

۳- فروشندگان آهن آلات ؛

۴- صاحبان تالارهاي پذيرائي ورستورانها؛

۵- صاحبان متل وهتلهاي يك و دوستاره و هتل آپارتمان؛

۶- صاحبان نمايشگاه هاو فروشگاه هاي خودروو بنگاه معاملات املاك؛

۷- صاحبان تعميرگاههاي مجازخودرو؛

۸- چاپخانه داران ؛

۹- صاحبان دفاتراسناد رسمي؛

۱۰- صاحبان مراكزارتباطات رايانهاي، دفاتر خدمات ارتباطي (دفتـر خـدمات مشـتركين تلفـن همـراه وآژانـس هـاي پستي) و دفاتر خدمات دولت الكترونيك (پليس ۱۰+) و دفاتر خدمات الكترونيك شهر؛

۱۱- صاحبان دفاترخدمات مسافرتي و جهانگردي؛

۱۲- صاحبان سينماها، تماشاخانه هاو مكان هاي تفريحي و ورزشي.

 

فراخوان پنجم ثبت نام در نظام ماليات بر ارزش افزودن

 کلیه اشخاص حقوقی که بر اساس شرایط مراحل اول، دوم، سوم و چهارم ثبت نام، مشمول اجرای نظام مالیات بر ارزش افزوده نگردیده اند، در صورتی که در هر یک از سال‌های ۱۳۸۷، ۱۳۸۸، یا ۱۳۸۹ مجموع کالاها و ارائه خدمات(غیر معاف یا معاف غیر معاف) آن‌ها یک میلیارد ریال و بیشتر باشد.

 

فراخوان ششم ثبت نام در نظام ماليات بر ارزش افزوده

اشخاص حقوقی و همچنین حقیقی (صرفنظر از مبلغ فروش سالانه) موضوع ماده «۹۵ «قانون مالیات هاي مستقیم کـه به فعالیت هاي زیر اشتغال دارند:

– چلوکبابیها، سالن هاي غذاخوري و سفره خانه هاي سنتی؛

– اغذیه فروشی هاي زنجیره اي با مالکیت واحد و یا نام و نشان و عنوان تجاري واحد فارغ از مساحت محل کسـب و کار و نوع مجوز؛

 

فراخوان هفتم ثبت نام در نظام ماليات بر ارزش افزوده

 کلیه اشخاص حقوقی فعال با هر حجم از فروش و یا درآمد (کالا و خدمت) (به استثناي اشخاص حقوقی با فعالیتهـاي صرفاً معاف موضوع ماده «۱۲ «قانون مالیات بر ارزش افزوده) که به موجب فراخوانهاي قبلی تـا کنون بـراي اجـراي قانون فراخوان نشده اند، مشمول اجراي قانون خواهند شد.

 

فراخوان هشتم ثبت نام در نظام ماليات بر ارزش افزوده

تمامی جایگاه‌داران سوخت (فرآورده‌های نفت و گاز) با هر حجم از فروش یا درآمد کالا و ارائه خدمات که به موجب فراخوان‌های قبلی، تاکنون برای اجرای قانون فراخوانده نشده‌اند، مشمول اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده از ابتدای سال ۱۳۹۹ خواهند شد.

 

 

آگاهی بیشتر : مالیات شرکت بدون فعالیت چگونه میباشد

نرخ مالیات

 

محدوده اجرای مالیات 

بر اساس ماده ۲ قانون ارزش افزوده فقط شامل عرضه کالا و خدماتی که در داخل کشور ایران و خارج از ایران مشمول این مالیات نمی گردد.

 

تاریخ تعلق مالیات 

بر اساس ماده۳ قانون ارزش افزوده تاریخ تعلق مالیات،  تاریخ صدور صورتحساب می باشد.

 

مهلت و طریقه پرداخت مالیات بر ارزش افزوده

کسب و کارهای مشمول پرداخت این مالیات مکلفند حداکثر تا ۱۵ روز بعد از پایان هر فصل با مراجعه به سامانه ارسال اظهارنامه و پرداخت مالیات بر ارزش افزوده ، اظهارنامه خود را ارسال و اقدام به دریافت فیش مالیات بر ارزش افزوده و پرداخت مالیات خود نمایند.

البته توجه نمایید بر اساس قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده  در هنگامی که سامانه مودیان مستقر شود مهلت ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده یک ماه می باشد.

نکته مهم در خصوص اشخاص حقوقی در حال انحلال مشمول ارزش افزوده

مستند بر ماده ۲۱ قانون دائمی ارزش افزوده در خصوص اشخاص حقوقی که حکم به انحلال آنها داده شده است تا زمان ختم تصفیه، شخص حقوقی مزبور کماکان مؤدی ‏محسوب می‌شود و مدیر یا مدیران تصفیه مکلف به انجام تکالیف مقرر در این قانون می‌باشند.‏

در نهایت با توجه به اینکه ریسک های مالیاتی خصوصا مالیات بر ارزش افزوده یکی از مهمترین ریسک های هر کسب و کاری است ، پیشنهاد می کنیم، در این خصوص از خدمات وکیل امور مالیاتی اترس استفاده نمایید.

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند