فرم استشهادیه اعسار هزینه دادرسی

فرم استشهادیه اعسار از پرداخت هزینه دادرسی

استشهادیه اعسار هزینه دادرسی : هزینه دادرسی بخشی از هزینه های افرادی میباشد که حل مشکلات خود را به مراجع قضایی سپرده اند.

این هزینه باید در ابتدای ارائه دادخواست اصلی از سوی خواهان در حساب دادگستری تادیه شود. البته ممکن است که در صورت محق بودن فرد این هزینه را محکوم علیه پرداخت نماید اما در ابتدا باید از سوی خواهان پرداخت شود.

در برخی از موارد ممکن است شخص توانایی مالی برای پرداخت این هزینه را نداشته باشد به همین دلیل میتواند ضمن دادخواست اصلی خود، دادخواست اعسار از پرداخت هزینه دادرسی را نیز ارائه کند.

این دادخواست ممکن است برای عدم توانایی پرداخت برای تمامی هزینه دادرسی یا برای بخشی از آن باشد. در هر دو صورت دلیلی که میتواند اثبات کننده ادعای خواها اعسار باشد، تکمیل فرم استشهادیه از سوی شاهدان او میباشد.

این افراد با تکمیل این فرم شهادت میدهند با آگاهی که نسبت به وضعیت زندگی خواهان دارند، وی توانایی پرداخت هزینه های دادرسی را ندارد.

اعسار از پرداخت هزینه دادرسی

همانطور که پیش تر بیان کردیم طرح دعوای حقوقی یا کیفری در مراجع قضایی ممکن است هزینه هایی برای اقامه کننده آن داشته باشد که از جمله آنها میتوان به هزینه دادرسی اشاره کرد.

در نتیجه ممکن است فردی که توانایی پرداخت هزینه دادرسی را ندارد از اقامه دعوا منصرف شده و حقوق وی تضییع شود بدون آنکه بتواند از آن دفاع نماید.

برای جلوگیری از تضییع حقوق افراد قانونگذار وضعیتی را پیش بینی کرده است تا افراد بتوانند بدون پرداخت هزینه های دادرسی یا پرداخت بخشی از آن، دعوای خود را نزد مراجع قضایی مطرح نمایند. به این حالت اعسار از پرداخت هزینه دادرسی گفته میشود.

خواهان اعسار باید در ضمن دادخواست اعسار خود فرم استشهادیه آن را نیز تکمیل کرده و همراه با دادخواست اصلی به دادگاه ارائه دهد. به همین دلیل در ادامه این مطلب فرم استشهادیه با فرمت پی دی اف برای شما قرار داده شده است و میتوانید پیش از تنظیم دادخواست خود برای تکمیل آن اقدام نمایید.

نکته قابل توجهی که در خصوص شاهدان یا گواهان وجود دارد این است که این افراد باید علاوه بر علم و آگاهی نسبت به اموال و میزان درآمد خواهان اعسار، باید به نحوه زندگی و امرار معاش وی نیز اشراف داشته باشند.

مشاوره حقوقی در خصوص اعسار

دادخواست اعسار به دلیل اینکه میتواند هزینه های دادرسی را برای خواهان به شدت کاهش دهد از موارد مهم، هم در دعاوی حقوقی و هم کیفری محسوب میشود.

به همین دلیل پیشنهاد میشود پیش از انجام هرگونه اقدامی در این زمینه مشاوره حقوقی اعسار از وکلای مجرب و متخصص دریافت نمایید تا برای اثبات ادعای خود نزد مقام قضایی با مشکلات جدی روبرو نشوید.

نتیجه گیری

در نتیجه متقاضیان میتوانند با دانلود و مشاهده فرم استشهادیه اعسار از پرداخت هزینه دادرسی که در اواسط این گفتار قرار داده شده است و همچنین راهنمایی گرفتن از وکیل متخصص اعسار ، برای عدم پرداخت یا کاهش هزینه های دادرسی چه در مراجع حقوقی و چه در مراجع کیفری اقدام نمایند.

برچسب های مرتبط

حکم اعسار

حکم اعسار : در این مقاله به سوالات پرتکرار مخاطبان موسسه حقوقی اترس  در خصوص اعسار که در  مشاوره حقوقی

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند