برند سازی مشترک (CO-BRANDING)

برندسازی مشترک به این معناست که انتخاب نام تجاری یک محصول برگرفته ازنام دو یا چند برند است. در این نوشته که در بخش مطالب حقوقی وب سایت مؤسسه حقوقی اترس قرار داره، برند مشترک ، انواع، مزایا، معایب و چگونگی ایجاد برند مشارکتی مورد بررسی و تحلیل قرار می گیره.

برند مشترک (مشارکتی) در واقع هماهنگ کردن دو برند جدید با همدیگه است. در برندسازی مشترک فرصت همکاری و اتحاد بین دارندگان برند برای رسیدن به یک هدف مشترک فراهم میشه. هدف از این مشارکت، ترکیب قدرت دو برند به قصد افزایش مشتریان، مقاوم کردن و یا ترکیب خاصیت های مختلف برندها در یک محصول است.

 در حقیقت صاحبان دو یا چند برند تصمیم‌‌ میگیرن با ترکیب برند‌هایشان، محصول یا خدمتی با ارزش‌تر و قدرتمند تر به مشتریانشان عرضه‌ کنند. برای کسب موفقیت، هر دو برند باید از ویژگی‌های محصولی که قراره به صورت مشترک به مصر‌ف‌کننده ارائه‌ بشه؛ اطمینان حاصل‌ کنند. این محصول باید به گونه ای باشد تا بیشترین منفعت را به مصرف‌کننده برسونه.

((برند مشارکتی یعنی نمایش دو یا چند برند بر روی یک کالا یا خدمت))

برند مشترک

انواع برند مشارکتی

درواقع دو نوع برندسازی مشترک وجود داره که هر کدوم برای هدفی معین شکل می گیره که عبارتند از:

الف) برند مشترک در اجزا

یعنی استفاده از یک برند شناخته شده در تولیدات یک برند شناخته ی شده دیگر. این  کار برای مواد و عناصری که در تولید محصول نهایی به کار گرفته میشه؛ ارزش ویژه ی برند را ایجاد می کنه. در واقع ارکان و عناصر مورد استفاده در این کار به برند اصلی وابسته هستند. برای مثال در کامپیوترهای برند Dell از پردازشگرهای شرکت intel استفاده ‌شده. در واقع برندهایی که جزئی از برند مشترک هستند؛ عموما بزرگترین تامین کننده‌ها یا خریداران موجود شرکت اصلی هستند.

نکته مهم : مؤلفه های برند باید منحصر به فرد باشن. یعنی باید یا خودشون برند اصلی باشند یا دارای حق امتیاز باشن.

ب) برند مشترک مرکب

این برند به استفاده از نام دو برند شناخته شده اشاره داره. به صورتی که دو برند به طور مشترک محصول متفاوت یا متمایزی را عرضه می کنند. در حالیکه در به تنهایی قادر به عرضه ی آن نبودند. موفقیت برندسازی مرکب وابسته به محبوبیت مؤلفه های آن و مکمل بودن هر قسمت به سایر اجزای وابسته است.

مدل های مشارکتی

  • برند مشارکتی درون شرکتی

در این نوع مشارکت مالکیت تمام برندهای مشارکت کننده متعلق به یک شرکت است که به علت سیاست های خاص از یکدیگر تفکیک شده اند. برای مثال هر دو برند Gillette و Duracell در محصول Match3Power متعلق  به برند P&G است.

  • برند مشارکتی ملی به محلی

این نوع برند مشارکتی زمانی است که یک تجارت محلی به یک برند ملی یا بین المللی وصل میشه تا به طور مشترک نیازهای مصرف کننده های محلی را تامین کنه. در اینجا برند ملی یا بین المللی برای بهره مندی از توان برند محلی  تصمیم به مشارکت می گیره. میشه گفت شراکت خودروسازان بین المللی با شرکت های خودروسازی ایرانی در زمینه ی بازاریابی نمونه ای از این مورد مشارکت است.

  • برند مشارکتی با حامیان چندگانه (Multi sponser Co-branding  )

در اینجا دو یا چند شرکت با توانمندی های متفاوت و همکاری همدیگه، یک شراکت فنی، تولیدی، توزیعی، فروش و مانند اینها را شکل می دهند. این نوع برندسازی گسترده ترین و در عین حال پیچیده ترین نوع همکاری است.

  • برند مشارکتی سرمایه ای(Joint Venture Co-branding)

دراین نوع مشارکت دو یا چند شرکت با ایجاد شراکت، محصولی را با برند مشترک و عنوان جدید یا تلفیقی از نام دو برند، راهی بازار می کنند. به عنوان مثال میتونیم به همکاری امریکن ایرلاین و سیتی بانک در ایجاد شرکت جوینت ونچر اشاره کرد. همکاری این نوع شرکت ها در محصولاتی مثل Sony-Ericsson و HP-Compaq نمود پیدا کرده.

برند مشترک

مزایای برند مشترک

  1. تولید محصولات مرغوب تر و با کیفیت بالا که باعث بالا بردن اعتماد مشتریان میشه.
  2. تبلیغات بهتر و دسترسی بیشتر به بازار بزرگتر و در نتیجه سود بیشتر و داشتن تصویر بهتر به دلیل ارتباط با برندهای سناخته شده ی دیگر.
  3. فروشنده ی برند از ارتباط طولانی مدت با مشتریان سود میبره.
  4. تولید کننده برند مشترک از داشتن مزایای بازار رقابتی سود میبره؛ چون به منابع مالی جدید دسترسی پیدا کرده.
  5. فروشندگان از تبلیغاتی که از سوی مؤلفه های تشکیل دهنده ی برند بهش میرسه، بهره مند میشوند.
  6. برند مشترک می تونه نقاظ افتراق یا اشتراک برند نهایی ایجاد شده را افزایش بده. درنهایت چنین برندی سطح فروش بالاتری در میان بازار خود خواهد داشت. همچنین فرصت های جدید در بازار توزیع بدست میاره.
  7. برند مشترک، هزینه های تبلیغ محصول را کاهش میده؛ زیرا ترکیبی از تصاویر ذهنی دو یا چند برند شناخته شده را در اختیار داره. درنتیجه می تونه به زودی جایگاه ویژه ای را در ذهن مشتری پیدا کنه؛ چون قرار نیست از صفر شروع کنه.
  8. به اشتراک گذاری خطر

معایب برند مشترک

 مهمترین معایب برند مشترک این است که انتظارات مشتریان را در مورد امتیازات برند بالا می بره. به این دلیل درصورت وجود ضعف در عملکرد یا برآورده نکردن نیازها، مشتری از برندهای مشترک ناراضی میشه.همچنین ممکنه به علت تفاوت بازار دو محصول نسبت به هم، یا تفاوت کامل دو محصول، برندسازی مشترک نتیجه بخش نباشه. در واقع در صورتی که بین نقطه نظرات و ایدئولوژی های دو شرکت تفاوت وجود داشته باشه، برندسازی موفق عمل نخواهد کرد. همچنین روشنه که داشتن تجربه ی بد مصرف کننده ها از هر یک از عناصر برند، میتونه منجر به خدشه به اعتبار برند جدید مشترک بشه.

همراه شما هستیم...

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
اشتراک گذاری در facebook
Facebook
اشتراک گذاری در pinterest
Pinterest
اشتراک گذاری در twitter
Twitter
اشتراک گذاری در whatsapp
WhatsApp
اشتراک گذاری در linkedin
LinkedIn
اشتراک گذاری در telegram
Telegram

دیدگاه ها بسته شده اند.