شرایط تبدیل موسسه غیرتجاری به تجاری

بررسی شرایط تبدیل موسسه غیرتجاری به تجاری

تغییر موسسه غیرتجاری به تجاری

تبدیل موسسه غیرتجاری به تجاری : آیا می دانستید این امکان وجود دارد بدون از بین بردن شخصیت حقوقی یک مؤسسه آن را در قالب و شکل دیگری برد؟ قانون این ظرفیت را ایجاد کرده که بشود مؤسسات غیر تجاری را به شرکت های تجاری تبدیل کرد. در این مقاله که در بخش مطالب حقوقی وب سایت مؤسسه دادفران اترس قرار دارد ،  شرایط و نحوه ی تبدیل موسسه غیرتجاری به تجاری را مورد بررسی قرار میدیم.

در هر لحظه می توانید از مشورت وکیل تجاری موسسه اترس بهره مند شوید.

 

 

تغییر موسسه غیرتجاری به تجاری

 

تعریف مؤسسه غیر تجاری

قبل از شروع بحث باید گفت مؤسسه غیر تجاری به کلیه ی سازمان ها و مؤسساتی گفته می شود که برای اهداف غیرتجاری مثل امور علمی، ادبی، خیریه و … آن شکل می گیرند و دستگاه دولتی محسوب نمی شوند و دو نوع هستند:

۱.مؤسساتی که غیر انتفاعی هستند؛ یعنی هدفشون جلب منافع و تقسیم سود بین اعضای خود نیست و به آنها مؤسسه ی غیر انتفاعی گفته می شود. مثال معروف آنها صندوق های قرض الحسنه و انجمن های اسلامی است.

۲.مؤسساتی که با اهداف مادی و تقسیم منافع بین اعضای خود یا غیر خود تشکیل می شوند که مؤسسات انتفاعی نامیده می شوند؛ مثل مؤسسه های حقوقی و یا مؤسساتی که هدفشون ارائه خدماتی از قبیل نظافت و بهداشت است.

در آيين‌نامه اصلاحي ثبت تشكيلات و مؤسسات غيرتجارتی مصوب ۱۳۳۷ مقرر شده؛ مقصود از تشكيلات و مؤسسات غيرتجارتی مذكور در ماده ۵۸۴ قانون تجارت كليه تشكيلات و مؤسساتی است كه براي مقاصد غيرتجارتی از قبيل امور علمی يا ادبی يا امور خيريه و امثال آن تشكيل میشه (اعم از آنكه مؤسسين  قصد انتفاع داشته يا نداشته باشند).  تشكيلات و مؤسسات مزبور می توانند عناوينی مثل انجمن، جمعيت و … انتخاب کنند. اتخاذ عناوينی كه مختص شكيلات دولتی و كشوريه براي مؤسسات ممنوع است.

 

مؤسسه غیر تجاری چیست

 

تعریف شرکت تجاری

شرکت تجاری بر اساس قراردادی شکل می گیرد که به موجب آن اعضاء یا شرکاء سود حاصل از سرمایه را تقسیم می کنند و دارای شخصیت حقوقی است.

نکته ی مهم : بر اساس قانون، مؤسسات غیر تجاری اعم از انتفاعی یا غیر انتفاعی از تاریخ ثبت در دفتر مخصوصی که وزارت دادگستری تعیین کرده؛ شخصیت حقوقی پیدا می کنند. مرجع ثبت این مؤسسات در تهران در اداره ی ثبت شرکت ها و در شهرستان ها دایره ی ثبت شرکت هاست.

در صورت غیرانتفاعی بودن مؤسسه، مجوز نیروی انتظامی محل جهت ثبت مؤسسه ضرورت دارد.

 

بیشتر بدانیم : خدمات حقوقی مورد نیاز شرکتها توسط وکیل شرکت چیست 

 

تفاوت شرکت تجاری با موسسه ی غیر تجاری 

۱-با توضیحی که دادیم معلوم می شود که تفاوت اصلی شرکت تجاری با مؤسسه ی غیر تجاری در موضوع فعالیت آنهاست. در واقع شرکت ها برای انجام امور تجاری به موجب قانون و برای بردن سود و با سرمایه ی معین تشکیل می شوند. هر چند که شرکت های سهامی حتی اگر موضوع انها تجاری نباشد، باز هم تجاری محسوب می شوند. ولی شرکت های سهامی استثنا هستند و قاعده ی کلی این است که شرکتی تجاری محسوب می شوند که موضوع فعالیتش هم تجاری باشد؛ مثل شرکت های تضامنی، نسبی، شرکت با مسئولیت محدود و ….

۲.مؤسسه می تواند در تملک دولت و یا بخش خصوصی قرار بگیرد.

۳.ثبت مؤسسه نیازی به ارائه گواهی عدم سوء پیشینه برای اعضاء ندارد.

 

مراحل تبدیل موسسه غیرتجاری به تجاری چگونه است

 

مراحل تبدیل موسسه غیرتجاری به تجاری

۱.همانطور که بیان کردیم امکان تبدیل موسسه غیرتجاری به تجاری وجود دارد. به منظور تبدیل باید ابتدا حکم به تبدیل مورد توافق اعضا و یا تصویب مجمع عمومی فوق العاده مؤسسه قرار بگیرد. یعنی رکن دارای اجازه حکم به تبدیل مؤسسه به شرکت تجاری با قالب مشخص (مثلا تبدیل مؤسسه به شرکت با مسئولیت محدود) بدهد.

پس از تصمیم به اینکه موسسه قرارهست به چه نوع شرکت تجاری تبدیل شود؛ مؤسسه باید به شکل و قالبی که قانون برای آن شرکت در نظر گرفته است ، در بیاد.

مثلا اگر مقرر شده که مؤسسه به شرکت تضامنی تبدیل شود؛ باید کلیه سرمایه نقدی و غیر نقدی تقویم و تسلیم شود ( رعایت نصاب سرمایه) و تعداد شرکا هم نمی تواند کمتر از دو نفر باشه (رعایت نصاب اعضا). یا اگر قرار بر این شده به شرکت سهامی تبدیل شود؛ تعداد شرکا نباید کمتر از ۳ نفر باشد. پیشنهاد می کنیم این موضوع را را مشورت یک وکیل مجرب پیش ببریم.

مهم‌ترین مرحله تغییر، تغییر موضوع است که شرط اساسی تبدیل محسوب می شود. چون گفتیم که موسسه غیر تجاری موضوع فعالیتش غیر تجاری هست . در حالی که شرکت تجاری به جز شرکت های سهامی موضوعشان اشتغال به امور تجاری است.

نکته مهم این است که در تبدیل موسسه غیرتجاری به تجاری محدودیت موضوعی وجود ندارد.

نکته ی مهم : تبدیل مؤسسه غیر تجاری به شرکت تجاری نمی تواند موجب از بین رفتن تعهداتی که مؤسسه قبل از تبدیل در مقابل اشخاص ثالث کرده، شود. به بیان ساده تبدیل با حفظ حقوق اشخاص ثالث صورت می گیره و توافق بر خلاف این در قبال ثالث معتبر نیست.

ضروری است بدانید : صرف تصمیم گیری موجب تبدیل شرکت نمی شود؛ بلکه باید با در نظر گرفتن چگونگی ایجاد شخصیت حقوقی برای هر شرکت، مؤسسه را با شرکت مدنظر تطبیق داد. این امر می تواند لازمه اش افزایش تعداد شرکا، افزایش سرمایه و همچنین ایجاد اصلاحاتی در اساسنامه و نظایر اینها باشد.

 

ضرورت مشورت با وکیل متخصص امور شرکتها

با توجه به تخصصی بودن موضوعات و مسایل شرکتها  و آگاهی از نکات مهم ، مشاوره حقوقی با یک وکیل پایه یک دادگستری مسلط به امور ثبتی شرکتها میتواند راهنمای بسیار خوبی برای آینده نگری و بررسی شرایط برای شما باشد . بدین جهت توصیه میکنیم : 

 

از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی اترس استفاده کنید.

 

۲ پاسخ

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند