نحوه ثبت برند بدون جواز کسب

ثبت برند بدون جواز کسب

ثبت برند بدون جواز کسب : در دنیای امروز با رونق گرفتن فعالیت استارتاپ ها، ثبت برند شرکتها اهمیت بیشتری پیدا کرده است همچنین برای صاحبان کسب و کار مهم است که برند خود را به گونه ای حفظ کنند که مورد سواستفاده دیگران واقع نشود.

به این دلیل ثبت برند اهمیت فوق العاده ای دارد. ثبت برند امکان پیگیری قضایی علیه کسی که از آن سواستفاده کرده یا بدون اجازه استفاده کرده، را فراهم می کند.

وکیل متخصص ثبت برند در  مؤسسه حقوقی دادفران اترس در این نوشتار به ثبت علامت تجاری و ابعاد مختلف ثبت برند بدون جواز کسب می پردازد.

 

 

 

اهمیت ثبت برند

برند این امکان را فراهم می کند که دارندگان کسب و کار بتوانند به راحتی محصولات خود را به مشتریان معرفی کنند و در نهایت در بازار رقابتی محصولات خود را از دیگران متمایز کنند.

مضافا ثبت برند موجب می شود که صاحب برند تحت حمایت قانون قرار بگیرد و دارنده بتواند از افرادی که از برند و تقلید یا سواستفاده کرده اند، شکایت کند.

همچنین ثبت برند یک حق امتیازی برای دارنده ایجاد می کند و به او اعتباری میدهد . اعتبار به دست آمده مزایای زیادی دارد از جمله اینکه می تواند برای اخذ وام و تسهیلات اقدام کند. از طرفی مواردی که موجب  ابطال برند (ابطال علامت تجاری) به منظور جلوگیری از سو استفاده می شود را در بر میگیرد.

نکته ی مهم : حقوق و امتیاز به دست آمده از ثبت برند قابل انتقال و فروش است.

 

 

بیشتر بدانیم : اهمیت ثبت برند چیست

اهمیت ثبت برند در قانون ایران

 

جواز تاسیس

برای ثبت برند متقاضی باید جواز کسب و کار یا پروانه بهره برداری یا جواز تاسیس داشته باشد و  بدون جواز کسب امکان ثبت برند وجود ندارد . همین کار موجب شده است خیلی از کارآفرین ها از ثبت برند منصرف بشوند. در سال ۹۹ هیات مقررات زدایی مصوبه به شرح زیر داشت :

بر اساس مصوبه چهل و چهارمین نشست هیئت مقررات‌زدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار در جلسه مورخ ۲۶/۸/۱۳۹۹مستند به ماده ۷ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و اصلاحات بعدی آن  :

۱.سازمان ثبت اسناد و املاک کشور (مرکز مالکیت معنوی) باید ترتیبی را فراهم کند که اشخاص متقاضی برای ثبت علامت تجاری تا سقف یک علامت تجاری در یک یا چند طبقه مرتبط و برای یک دسته کالا یا خدمت، نیاز به ارائه هیچ مجوزی اعم از مجوز تاسیس یا بهره برداری یا امثال اینها نداشته باشند.

۲.همچنین سازمان ثبت اسناد و املاک باید (بر اساس ماده ۸ آیین نامه اجرایی قانون ممنوعیت بکارگیری اسامی عناوین و اصطلاحات بیگانه (مصوب ۱۳۷۸ هیئت محترم وزیران) ضمن درج عبارت الزام به عدم عرضه کالاهای مورد نظر در داخل کشور در فرم اظهارنامه تقاضای ثبت (خود اظهاری)، شرط ارائه ی کارت بازرگانی را حذف کند.

هر چند که این مقررات وجود دارد و به اعتقاد وکلای امور تجارتی ما این قواعد لازم الرعایه ،رویه عملی مرکز مالکیت معنوی است که بدون مجوز شغلی برند و علامت تجاری را ثبت نمیکند.

نحوه ثبت برند بدون جواز کسب

همانطور که توضیح دادیم اداره مالکیت صنعتی برای ثبت برند به مجوز نیاز دارد اما حل این موضوع باتوجه به شرایط کسب و کار شما ، راه حلهایی دارد که برای اطلاع از آن می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

سپس مراحل ثبت برند وارد مسیر پیگیری های اداری و حضوری می شود . بعد از ارسال اظهارنامه  با توافق شریک میتوانید سهم ایشان را به خود منتقل کنید.

 

برای مشاوره حقوقی با وکیل ثبت برند  با ما در ارتباط باشید.

نحوه ثبت برند بدون جواز کسب

مدارک لازم جهت ثبت برند

برای ثبت برند لازمه متقاضی به سامانه مرکز مالکیت معنوی رجوع نماید و مدارک لازم را به شرح زیر ارائه کند:

با توجه به اینکه ممکن است لازم باشد ، به ادارات مرکزی مراجعه شود ،بهتر است امور مربوط به ثبت برند ، از طریق وکلای دادگستری شهر تهران ثبت برند را انجام دهید .

ثبت برند شخص حقیقی

۱.عکس شناسنامه و کارت ملی

۲.عکس برند به اندازه مشخص

۳.مجوز فعالیتی که در آن موضوع قصد ثبت برند داریم

۴.ادرس و کد پستی متقاضی ثبت برند

ثبت برند (شخص حقوقی) شرکتی

۱.تصویر روزنامه رسمی تاسیس و آخرین تغییرات شرکت

۲.کپی کارت ملی و شناسنامه مدیر عامل

۳.مجوز فعالیت در موضوع برند

نکته ی مهم : ثبت برند لاتین به منظور صادرات بدون کارت بازرگانی طبق قانون جدید امکان پذیر است.

 

بیشتر بدانیم :  مراحل تمدید برند و علامت تجاری چگونه است

در پایان باید گفت که لازم است مراقب وعده های پوچ باشید

صرفا خدمات حقوقی را از دفتر وکیل دادگستری و یا موسسه حقوقی ای که مجوزهای لازمه را دارد بگیرید 

 

برچسب های مرتبط

یک پاسخ

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند