شکایت از کارفرما : اگر برای توافقاتی که میان کارگر و کارفرما وجود دارد خللی ایجاد شود که در نتیجه آن حقوق مسلم کارگر که توسط قانون مورد حمایت است پایمال گردد میتواند از کارفرمای خود در مراجع صالح شکایت کرده و حقوق تضییع شده خود را احیا کند.
حقوق قانون کار برای اینکه شکاف مالی که بین کارگر و کارفرما وجود دارد ابزاری برای سوء استفاده کارفرمایان نباشد، برای بسیاری از حقوق کارگران ظوابطی مشخص کرده است که ممکن نیست با هیچ مذاکره ای بر خلاف آن توافق نمود.
تمام قواعد و قوانینی که در این حوزه وجود دارد میتواند مستند قانونی شما برای احقاق حقوقتان در دادگاه قرار بگیرد فقط بهتر است پیش از انجام هر اقدامی برای شکایت با یک وکیل اداره کار مشورت نمایید.
فهرست مطالب
Toggle
شکایت از کارفرما برای عدم انعقاد قرارداد
یکی از پر برخورد ترین موضوعاتی که از گذشته تا به امروز میان کارگران و کارفرمایان مسئله ساز بوده است عدم انعقاد قرارداد کتبی از سوی کارفرما یا عدم تحویل این قرارداد میباشد.
داشتن قرارداد کاری از سوی قانونگذار اجباری تلقی شده است و باید تمام شرایط کاری در این عقد ذکر گردد. به علت اینکه قرارداد کار از عقود لازم شمرده میشود پیروی از شرایط ضمن آن نیز برای طرفین لازم و اجباری است.
کارگر در صورتی که حقوق خود را در حال تضییع دید میتواند شکایت از کارفرما را در مراجع صالح پیگیری نماید.
حداقل دستمزد اداره کار در سال ۱۴۰۳ به طور مشخص در دسترس عموم قرار گرفته است که افراد در صورتی که از مبلغ تعیین شده در آن با توجه به شرایط کاری خود مبلغ کمتری دریافت میکنند پیگیری های لازم را انجام دهند.
بیشتر بدانیم: چهار شرط باطل در قرارداد کار
مشاوره حقوقی با وکیل اداره کار
مشاوره حقوقی اداره کار یکی از ملزومات برای شکایت از کارفرما میباشد. وکیل در ابتدا شرایط و مستندات شما را بر اساس ظوابط اداره کار مورد بررسی قرار میدهد و در نتیجه این اقدام میتوانید یک پیش بینی واقع بینانه نسبت به رای احتمالی دادگاه داشته باشید.
در جلسه مشاوره با وکیل دقت داشته باشید که به تمام جزئیات مسئله اشاره شود زیرا در برخی موارد مسائلی که شاید به نظر افراد جدی به نظر نرسد دلیل محکمه پسندی برای قاضی دادگاه باشد.
همچنین مشاوره حقوقی به شما نحوه تنظیم شکواییه را آموزش میدهد که در مجاب کردن مرجع رسیدگی کننده به آن بسیار موثر است. توجه داشته باشید این مشاوره از وکیلی دریافت شود که در این زمینه دانش تخصصی داشته و حتما سابقه موفقیت در پرونده های مشابه را داشته باشد.
شکایت از کارفرما در خصوص بیمه
یکی از مباحث مهم در رابطه کاری کارگر و کارفرما اخذ بیمه از سوی کارفرما میباشد که از طریق پرداخت حق بیمه به سازمان تامین اجتماعی صورت میگیرد.
بر اساس ماده ۱۴۸ قانون کار تمامی کارفرمایان موظف اند با ارائه لیست کارگران خود و پرداخت حق بیمه آنها برای بیمه نیروهای خود اقدام نمایند. در غیر این صورت علاوه بر این کارگران میتوانند برای عدم پرداخت حق بیمه از وی شکایت کنند، از سوی سازمان تامین اجتماعی نیز جریمه خواهد شد.
کارفرما باید ۳۰ درصد از میزان حقوق کارگران خود را به عنوان حق بیمه پرداخت نماید که ۷ درصد از آن سهم کارگر است که در ابتدای هر ماه از حقوق وی کسر خواهد شد و ۲۳ درصد سهم کارفرما میباشد.
۱۲ درصد از ۳۰ درصد مربوط به بازنشستگی افراد میشود که در صورت عدم پرداخت آن، فرد باید مدت بیشتری به فعالیت کاری بپردازد. برای بررسی تخصصی نحوه شکایت میتوانید به وکیل تامین اجتماعی مراجعه نمایید.
نحوه شکایت از کارفرما بدون داشتن قرارداد کاری
سوال مهمی که بسیاری از افرادی که برای اثبات رابطه کاری آنها هیچگونه قراردادی وجود ندارد به دنبال پاسخ آن هستند این است که چگونه بدون قرارداد از کارفرمای خود شکایت کنیم و بتوانیم حقوق، بیمه، مزایای شغلی و سایر منافع خود را از وی دریافت کنیم؟
در قدم اول شما باید تمام مدارکی که به نحوی ثابت کننده رابطه کاری شما با مجموعه یا شخص کارفرما است را به روش های مختلف جمع آوری کنید.
برای مثال میتوانید از شهادت همکاران، فیش و رسید حقوق ماهیانه، لیست حقوق کارگران، معاینات پیش از استخدام و … استفاده نمایید.
توجه داشته باشید با داشتن مدارک مختلف کار ساده تری برای اثبات ادعای خود در دادگاه خواهید داشت.
در قدم دوم در سامانه وزارت کار و رفاه اجتماعی ثبت نام کنید تا بتوانید دادخواست خود را مبنی بر شکایت از کارفرما به ثبت برسانید.
سپس در قدم سوم دادخواست خود را به صورت حضوری به اداره کار صالح محدوده خود ارائه کنید.
در تنظیم دادخواست بسیار محتاط عمل کنید و ترجیحا از وکیل راهنمایی بگیرید زیرا ممکن است به یکسری نکاتی اشاره کنید و همین مسئله برای شما دردسر ساز شود.
عدم پرداخت حقوق معوقه کارگر
یکی دیگر از رایج ترین مسائل و مشکلاتی که میان کارگر و کارفرما به وجود می آید عدم پرداخت حقوق یا عدم پرداخت به اندازه توافقی است که میان طرفین شکل گرفته است.
در این صورت کارگر میتواند با شکایت از کارفرما، دستمزد خود را بر اساس قرارداد کاری خود دریافت نماید. اگر قراردادی وجود نداشته باشد حداقل دستمزد وی بر اساس مصوبات اداره کار در آن سال تعیین شده و به همان اندازه قاضی میتواند کارفرما را محکوم نماید.
بیشتر بدانیم: شرایط باطل در قرارداد کار چیست
برای شکایت از کارفرما چه کنیم؟
برای طرح شکایت از کارفرما به صورت غیر حضوری در اولین قدم باید وارد سامانه جامع روابط کار شده و در آن ثبت نام کرده و احراز هویت کنید. . پس از ورود یا ثبت نام در این سامانه وارد پنجره خدمات شده و در بخش اداره کل روابط کار دادخواست بدوی خود را ثبت کنید.
سپس از طریق پیامک وقت رسیدگی برای شما و کارفرمایی که از آن شکایت کردید ارسال خواهد شد.
نتیجه گیری
در نتیجه میتوان گفت که شکایت از کارفرما کار بسیار سختی نیست اما از آنجایی که ممکن است برای رسیدن به یک شغل تلاش زیادی کرده باشید و از دست دادن آن شما را متضرر کند، بهتر است پیش از طرح شکایت با دریافت مشاوره حقوقی از وکیل بیمه با وی مذاکره کرده و از پیگیری مسئله خود در دادگاه جلوگیری کنید.
البته اگر وی راضی به مذاکره نبود یا در جلسه مذاکره از موضع خود کوتاه نیامد، بهترین راه شکایت قانونی از طریق روش بالا میباشد.
برچسب های مرتبط
تهیه شده در دپارتمان حقوق کار موسسه اترس