حداقل دستمزد وزارت کار درسال 1403

حداقل دستمزد وزارت کار ۱۴۰۳

حداقل دستمزد وزارت کار : اداره کار هر ساله برای جلوگیری از سوء استفاده کارفرمایان و به نوعی حمایت از کارگران و کارمندان، مبلغی را برای حداقل دستمزدی که باید به آنها تعلق گیرد تعیین میکند.

این امر سبب میشود که حداقل حقوق ماهیانه کارگران و کارمندان مشخص باشد. تعیین این نرخ از سوی شورای عالی اداره کار با توجه به موارد مختلفی صورت میگیرد و سالانه به میزان آن افزوده شده و از فروردین ماه سال جدید لازم الاجرا خواهد بود.

همانطور که مستحضر هستیددر قانون کار ،  حقوق ماهیانه هر شخص از اجزای مختلفی مانند حق اولاد، حق مسکن و غیره تشکیل شده است. پس به دلیل تنوع شرایط اشخاص در این موارد ممکن است دستمزدهای مختلفی را از کارفرمایان خود دریافت کنند.

حداقل دستمزد وزارت کار در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال ۱۴۰۲ به میزان ۳۵.۳ درصد افزایش یافته است. حداقل دستمزد در سال ۱۴۰۳ بدون در نظر گرفتن مزایایی که به نمونه هایی از آن اشاره کردیم، به مبلغ هشت میلیون و دویست و هشت هزارتومان میباشد.

 

 

حقوق و سایر مزایا در سال ۱۴۰۳ چقدر است؟

همانطور که پیش تر بیان کردیم علاوه بر دستمزدی که به عنوان حق الزحمه به کارگران و کارمندان تعلق میگیرد، باید مبالغی نیز مازاد بر این میزان برای آنها به صورت ماهانه لحاظ شود. حداقل مزایایی که یک کارفرما باید به کارکنان خود پرداخت نماید نیز از سوی شورای عالی کار در ابتدای هر سال مشخص میشود. این موارد عبارتند از:

دستمزد هر ساعت اضافه کاری: ۴۶۹.۶۰۷ ریال

حق مسکن: ۹.۰۰۰.۰۰۰ ریال

حق خواروبار: ۱۴.۰۰۰.۰۰۰ ریال

پایه سنوات(نیازمند حداقل یکسال سابقه کاری): ۲.۱۰۰.۰۰۰ ریال

حق اولاد(به ازای هر فرزند): ۷.۱۶۶.۱۸۴ ریال

حق تاهل(در سال ۱۴۰۳ برای اولین بار تعیین شده است): ۵.۰۰۰.۰۰۰ ریال

موارد فوق الذکر به حداقل دستمزد وزارت کار که در ابتدای این گفتار اشاره کردیم اضافه شده و در انتهای هر ماه میزان حقوق دریافتی هر شخص را معین میکند.

البته باید توجه داشته باشید که علاوه بر این مبالغی که به عنوان مزایا به حداقل دستمزد وزارت کار افزوده میشود، مبلغی هم به عنوان مالیات کسر خواهد شد.

میزان مالیات های مستقیمی که بر درآمد افراد تعلق میگیرد را در ادامه این گفتار بیان کردیم اما اگر پس از مطالعه این عنوان مشکل یا ابهامی برای شما وجود داشت، بهتر است با وکیل مالیاتی متخصص تماس گرفته و مسئله خود را بیان کنید.

 

میزان حقوق دریافتی در سال ۱۴۰۳؟

با همه توضیحاتی که در مطالب بالا داده شد، حال میتوانیم به راحتی با احراز هر یک از شرایط فوق الذکر، حقوق دریافتی خود را با توجه به حداقل میزانی که از سوی وزارت کار مشخص شده است محاسبه کنیم.

مجموع دستمزد و مزایای افراد مجرد در سال ۱۴۰۳: ۹۴.۶۶۱.۸۴۰ ریال

مجموع دستمزد و مزایای افراد متاهل(آقا و خانم) در سال ۱۴۰۳: ۹۹.۶۶۱.۸۴۰ ریال

این میزان دریافتی افراد متاهل بدون در نظر گرفتن حق اولاد میباشد و به ازای هر فرزندی که این افراد داشته باشند به مبلغ ۷.۱۶۶.۱۸۴ افزوده خواهد شد.

برای نمونه حقوق دریافتی فردی که دارای دو فرزند است به مبلغ ۱۱۶.۰۹۰.۰۰۰ ریال میباشد. این مبلغ در سال ۱۴۰۲ به میزان ۸۵.۰۹۰.۰۰۰ ریال بوده است که با کمی چشم پوشی سی میلیون ریال افزایش یافته است.

 

میزان افزایش حقوق سربازان در سال ۱۴۰۳

یکی دیگر مواردی که نرخ آن به صورت سالانه تغییر میکند میزان حقوق دریافتی سربازان میباشد. میزان حقوق سربازان به دو مسئله اصلی یعنی منطقه انجام وظیفه آنها از لحاظ عملیاتی یا غیر عملیاتی بودن و همچنین به وضعیت تاهل آنها بستگی دارد.

بدین ترتیب سربازانی که مجرد هستند و در منطقه غیر عملیاتی به انجام وظیفه خود میپردازند ۶۰ درصد پایور یعنی به مبلغ ۶ میلیون تومان حقوق دریافت خواهند کرد.

سربازان مجردی که در مناطق عملیاتی خدمت میکنند حداقل حقوقشان به مبلغ ۷.۵ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است و نیز متاهلانی که در منطقه عملیاتی به انجام خدمت وظیفه مشغول هستند نیز میزان حداقل دستمزشان به مبلغ ۹ میلیون تومان افزایش پیدا خواهد کرد.

توجه داشته باشید تمامی این موارد در اسفند ماه مورد تصویب قرار گرفته است و حداقل دستمزد وزارت کار از فروردین ماه سال ۱۴۰۳ لازم الاجرا خواهد بود و تمامی تغییرات از سوی مراجع صالح بر نحوه محاسبه دستمزد سربازان اعمال خواهد شد.

 

نرخ ماهانه مالیات بر حقوق کارکنان در سال ۱۴۰۳

مالیات بر حقوق یکی از انواع مالیات های مستقیم میباشد. بر اساس دستور شورای عالی کار افرادی که حقوق ماهیانه آنها از مبلغ ۱۲.۵ میلیون تومان کمتر باشد از دادن مالیات بر حقوق معافیت کامل دارند و هیچ وجهی از آنها دریافت نخواهد شد. اما برای مازاد بر این مبلغ مالیات به صورت پلکانی دریافت خواهد شد که نحوه محاسبه آنرا ذیل همین مطلب بیان خواهیم کرد.

بین ۱۲.۵ تا ۱۶.۵ میلیون تومان به میزان ۱۰ درصد

بین ۱۶.۵ تا ۲۷ میلیون تومان به میزان ۱۵ درصد

بین ۲۷ تا ۴۰ میلیون تومان به میزان ۲۰ درصد

و تمامی افرادی که بالای ۴۰ میلیون تومان در ماه حقوق دریافت میکنند باید به میزان ۳۰ درصد آنرا به عنوان مالیات بر حقوق بپردازند.

 

 

حداقل دستمزد وزارت کار سال جدید

 

استفاده از وکیل دادگستری برای تنظیم قرارداد کار

از آنجایی که قرارداد کار که بین کارکنان و کارفرمایان منعقد میشود تعیین کننده شرایط کلی و جزئی وظایف و تعهدات طرفین میباشد و افراد را تا مدت زمانی مشخص به انجام اموری ملزم میکند، لازم است که حتما تنظیم قراردادهای خود را به متخصصین این امر یعنی وکیل پایه یک اداره کار بسپارید.

این افراد به دلیل داشتن دانش حقوقی در حوزه قانون کار و  تسلط بر اصول حقوقی حاکم بر این زمینه میتوانند بندهای مختلفی که در قرارداد پیش بینی شده و از سوی کارفرما به شما پیشنهاد میشود را به درستی تفسیر نمایند.

همچنین علاوه بر تفسیر موارد پیشنهادی که باعث فهم و درک بیشتر از آن قرارداد میشود، میتوانند بندهای مختلف پیش بینی شده را به صورت صحیح و قانونی طوری تغییر دهند که حقوق و منافع شما را به بیشترین میزان ممکن حفظ نماید.

برای نمونه یک وکیل اداره کار با اطلاع از یکی از چهار شرط باطل در قرارداد کار میداند که هرگونه توافق میان کارگر و کارفرما مبنی بر کمتر بودن میزان دستمزد از میزان تعیین شده توسط وزارت کار سبب باطل شدن این قرارداد شده و تمامی تعهدات طرفین نیز از بین خواهد رفت و از این طریق هم ممکن است کارفرما و هم کارگر متضرر شوند.

بدین صورت بهتر است تنظیم قرارداد کار خود را به وکیل متخصص بسپارید تا با خیالی آسوده وارد رابطه کارگری و کارفرمایی شوید و هیچ خطری آینده شغلی شما را تهدید نکند.

 

مشاوره حقوقی با وکیل اداره کار

شما میتوانید تمامی سوالات حقوقی خود را از وکیل با دریافت مشاوره حقوقی بپرسید و سپس اقدام نمایید. توجه داشته باشید شخصی که شما از آن مشاوره حقوقی برای اداره کار دریافت میکنید حتما وکیل دادگستری باشد زیرا که تنها این افراد هستند که صلاحیت علمی و کاری آنها از سوی کانون وکلای دادگستری مورد تایید است و بر روی باقی افراد که در این زمینه به فعالیت میپردازند هیچگونه نظارتی وجود ندارد.

اگر منشا مشکلات حقوقی شما یک قرارداد کار که به صورت کتبی تنظیم شده است میباشد بهتر است پیش از دریافت مشاوره حقوقی خود این قرارداد را برای وکیل مشاوره دهنده ارسال نمایید، زیرا که ممکن است نکته ای در قرارداد نهفته باشد که وکیل با اطلاع از آن بتواند بهتر شما را راهنمایی کند.

با این اقدام زمان کمتری برای توضیح شرایط به وکیل در جلسه صرف خواهد شد و او میتواند به صورت کامل تر و دقیق تر شما را در انجام اقدامات راهنمایی کند.

 

هزینه مشاوره حقوقی کار

با رعایت مواردی که در بالا بیان شد شما میتوانید به بهترین شکل از مشورت با یک وکیل اداره کار یا وکیل تامین اجتماعی بهرمند شوید. نکته ی دیگری که در این بین باقی میماند تخصص و تجربه وکیل مشاوره دهنده است که میتواند تضمین کننده کیفیت این مشاوره باشد.

شما پیش از رعایت نکات بالا باید در ابتدا وکیلی را بیابید که هم دارای تخصص و تجربه در این زمینه باشد و همچنین هزینه دریافت آن از نظر اقتصادی برای شما به صرفه باشد.

وکلای اترس در دپارتمان حقوقی اداره کار با سالها تجربه عملی در مراجع حل اختلاف اداره کار و همچنین تنظیم چندین قرارداد میان کارگران و کارفرمایان، میتوانند یکی بهترین گزینه ها برای دریافت مشاوره حقوقی باشند.

این مشاوره حقوقی به سه صورت حضوری، تلفنی و آنلاین از سوی این مجموعه به متقاضیان خود ارائه میشود. برای دریافت مشاوره حقوقی  میتوانید با شماره گیری شماره تماس هایی که در انتهای صفحه درج شده است برای هماهنگی مشاوره حقوقی خود تماس حاصل نمایید.

 

نتیجه گیری در خصوص حداقل دستمزد وزارت کار

در نتیجه این گفتار دانستیم که حداقل دستمزد تعیین شده از سوی وزارت کار بدون احتساب هیچ مزایایی به مبلغ هشت میلیون و دویست و هشت هزارتومان میباشد که باید به صورت ماهانه از سوی کارفرمایان پرداخت شود.

در این مطلب دانستیم هیچگونه توافقی مبنی بر کمتر بودن میزان دستمزد از مبلغی که بیان کردیم صحیح نیست و سبب ابطال این قرارداد خواهد شد. برای حل اینگونه مسائل، مشکلات حقوقی را با وکیل خود در جلسه مشاوره حقوقی مطرح نمایید.

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند