قرارداد محرمانگی چیست و اهمیت آن

قرارداد محرمانگی و اهمیت آن برای شرکتها

قرارداد محرمانگی و ضرورت وجود آن در عصر کنونی بیش از پیش حس می شود؛ چراکه با توجه به پیشرفت روزافزون تکنولوژی و گسترش ابزارهای ارتباطی؛ اسرار شغلی ، حکومتی و تجاری مسیر سختی را برای پنهان ماندن طی می کنند و این مسیر هر روز ناهموارتر نیز خواهد شد.

 

 

قرارداد محرمانگی

اگر شرکت یا استارتاپی هستید که قصد استخدام نیروی کار دارید ولی احتمال می دهید که کارمندان حین خدمت یا بعد از خروج از شرکت، اسرار تجاری آن را فاش کنند.

اگر ایده ای در سر دارید که برای پرورش آن نیاز به همفکری با صاحب نظران دارید ولی از طرفی ترس فاش شدن آن شما را رها نمی کند

اگر قصد جذب سرمایه گذار دارید و او از شما اطلاعاتی را درخواست میکند که حاصل یک عمر زحمت شماست و از طرفی در شروع همکاری شناخت کاملی نسبت به او ندارید.

اگر اختراعی را مشترکا با شخصی ساخته اید و قصد ثبت آن را دارید و نگران این هستید که قبل از ثبت اختراع ، شریکتان آن را فاش کند و به طور کلی هر اطلاعات تجاری ای دارید و میخواهید مطمئن شوید ، آن را دراختیار کسانی که می گذارید ، منتشر نمی کنند ، حتما برای خواندن این مقاله زمان بگذارید تا با قراردادی به عنوان قرارداد محرمانگی، دغدغه شما را رفع نماییم .

 

ضرورت قرارداد محرمانگی برای شرکتها

 

قرارداد محرمانگی چیست

قرارداد محرمانگی (NDA) قراردادی کاربردی است که در آن ، یک طرف یا هر دو شخص امضا کننده تعهد مینمایند که یک یا چند اطلاعات محرمانه را محافظت کرده و فاش نکنند. این قرارداد به نوعی دوراندیشی و اطمینان خاطر طرفین محسوب میشود تا با خیال آسوده همکاری را شروع کرده و ادامه دهند .

البته که ضرورتی ندارد این تعهد به حفاظت اطلاعات ، حتما در یک قرارداد جداگانه باشد. شما می توانید مفاد  قرارداد محرمانگی را در ادامه قرارداد اصلی (قرارداد استخدام ، شراکت ، سرمایه گذاری و…) بنویسید و امضا کنید.

اما اگر دامنه اسرار شما به قدری گسترده است که قراردادی مجزا می طلبد یا اینکه حساسیت و محرمانگی اطلاعات از درجه بالایی برخوردار هستند ، وجود یک قرارداد محرمانگی مفصل می تواند کمک رسان اطلاعات شما باشد.همچنین طرفین قرارداد دایره محرمانه بودن اطلاعات یک قرارداد و یا شراکت را تعیین می کنند

نکته مهم در قرارداد عدم افشا اطلاعات

نکته مهمی که باید به خاطر داشته باشید این است که صرف درج تعهد به عدم افشای اطلاعات بدون درنظر گرفتن ضمانت اجرایی مناسب ، برای دور ماندن از ریسک احتمالی فایده ای نخواهد داشت!

یادتان باشد بعد از نوشتن هر تعهد ، یک ضمانت اجرای مناسب هم در کنارش بنویسید. در غیر اینصورت چنانچه متعهد آن راز را فاش کند، اثبات معادل ریالی خسارت تجاری یا معنوی ای که به شما وارد شده است ، عملاً بسیار سخت و شاید ناممکن خواهد بود.

حال در خصوص قرارداد محرمانگی ما یک قدم جلوتر می رویم و توصیه می کنیم که ضمانت اجرا را به حدی سنگین (و در عین حال معقول) درنظر بگیرید که فکر نقض قرارداد هم به ذهن طرف مقابل خطور نکند. چون موضوع تعهد شما نه ملک و پول بلکه دارایی فکری است که ارزشی چند برابر دارد و حاصل زحمات چندین ساله ی شماست که می تواند ثروت و اعتبار کلانی را برای شما به ارمغان بیاورد.

 

تنظیم قرارداد عدم افشا اطلاعات

 

تنظیم قرارداد محرمانگی توسط وکیل

با توجه به تخصصی بودن و اهمیت قرارداد محرمانگی پیشنهاد میکنیم از خدمات تنظیم قرارداد موسسه حقوقی اترس استفاده کنید.

همچنین اگر بخواهیم یک نکته اساسی و سرنوشت ساز دیگر را با شما درمیان بگذاریم ، لزوم درج تمام مصادیق رازهایی است که به نظر شما باید محفوظ بماند.

در این مورد دست شما حسابی باز است و با خیال راحت می توانید مصداق تعیین کنید چون قانون به شخص شما سپرده است. از این نکته غافل نشوید و ریز به ریز مصادیق را درج نمایید و بهتر است در قرارداد، عباراتی کلی ای مانند هرگونه اطلاعاتی که در این شرکت وجود دارد استفاده کنید که دایره ی شمول اطلاعات محرمانه گسترده شود و برای اثبات محرمانه بودن یک اطلاعات در تنگنا قرار نگیرید.

 وگرنه در آینده با نقض قرارداد بعد از فاش شدن اطلاعات توسط شریک خود، وقتی با خیالی آسوده برای گرفتن خسارت در دادگاه طرح دعوی می کنید، باید منتظر دفاع شخص متخلف باشید که بگوید این موارد به عنوان اطلاعات محرمانه بین ما نبوده. و این شما هستید که باید محرمانه بودن آن را ثابت کنید، چگونه؟

با تصریح در قرارداد محرمانگی . در غیر این صورت مدرکی برای ادعای خود ندارید و نه تنها اطلاعات سری شما فاش شده و به دست رقیب افتاده بلکه هیچ خسارتی هم به شما تعلق نگرفته است.

وکیل تنظیم قرارداد محرمانگی

 

سخن پایانی

در این مقاله به نکات کاربردی در مورد قرارداد محرمانگی اشاره کردیم .

در انتها باید گفت هرچند وجود یک قرارداد محکم و کامل می تواند رقیب کاری شما را از هرگونه سوءاستفاده منع کند، اما اجازه دهید در آخر یک حرف مهم دیگر را با شما درمیان بگذارم:

حتی با وجود این قرارداد محرمانگی هم خیالتان صددرصد راحت نباشد چون واقعیت این است که کمتر قراردادی وجود دارد که نقض نشده باشد. که اگر غیر از این بود دادگاه ها با این حجم از پرونده مواجه نبودند.

برای آگاهی بیشتر مقاله مروری بر تبعات نقض تعهدات قراردادی را مطالعه فرمایید

بنابراین با داشتن این قرارداد محرمانگی همواره مسیر سوء استفاده طرف مقابل را سخت کنید و محکم کاری های لازم را انجام دهید و نکته مهم تر اینکه، سعی کنید تا جایی که می توانید درمواردی که واقعا ضرورت ندارد که طرف قرارداد همه جزییات را بداند، از ارائه اطلاعات کلی و مبهم استفاده کنید و صرفا نتیجه و کاربرد آن دانش فنی و یا راز تجاری خود را برای او عنوان کنید.

شما می توانید با ارائه ی یک توصیف مفصل از نتیجه ایده، دانش فنی و اختراع خود نزد رقیب تجاری و توضیح اینکه اجرای این ایده چه نتایج مثبتی خواهد داشت و چه مشکلاتی را در حوزه یک استارتاپ رفع می کند، حواس رقیب را از جزییات و فوت و فن های موجود پرت کنید.

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند