قرار جلب به دادرسی چیست

قرار جلب به دادرسی

قرار جلب به دادرسی : یکی از قرارهای مهمی که تنها مختص مراجع کیفری میباشد و مباحث مهمی را هم برای شاکی و هم برای متهم شامل میشود قرار جلب به دادرسی هست و همانطور که اشاره کردیم این قرار از سوی مراجع کیفری و تنها دادسرا صادر میگردد و وظیفه صدور آن نیز بر عهده بازپرس پرونده میباشد.

دعاوی کیفری چه دارای شاکی خصوصی باشد و چه از سوی مدعی العموم که امروزه دادستان است شخص متهم مورد تعقیب کیفری قرار بگیرند،

در دو مرحله به جرم ارتکابی وی رسیدگی خواهد شد. در مرحله اول دادسرا جرم را کشف کرده، تعقیب را آغاز کرده و تحقیقات مقدماتی لازم را انجام میدهد.

در مرحله دوم پرونده برای رسیدگی دقیق، احراز مجرمیت متهم، تعیین مجازات و صدور حکم نهایی به دادگاه ارجاع میشود.

قرار جلب به دادرسی پل ارتباطی بین دادسرا و دادگاه کیفری میباشد به این صورت که در صورت صدور این قرار دادسرا رسیدگی کامل به پرونده را به دادگاه صالح ارجاع میدهد. در ادامه این گفتار با ما همراه باشید تا به بررسی این قرار از جنبه های مختلف بپردازیم.

قرار جلب به دادرسی چیست؟

زمانی که تنظیم شکوائیه از سوی شاکی صورت میگیرد دادسرا در پی انجام وظایف خود به بررسی مدارک و ادله ای که اثبات کننده مجرمیت متهم است میپردازد که به این کار انجام تحقیقات مقدماتی گفته میشود.

در نتیجه این تحقیقات انجام شده ممکن است بازپرس یا دادیار پرونده عمل ارتکابی از سوی متهم را جرم دانسته و با توجه به مدارک ارائه شده این عمل را مستند به فعل یا ترک فعل از سوی او بداند که در این صورت با صدور قرار جلب به دادرسی، رسیدگی به مجرمیت فرد را به دادگاه ارجاع میدهد.

به همین دلیل است که در گذشته به این قرار، قرار مجرمیت نیز گفته میشد.

اما در صورتی که پس از بررسی های لازم از سوی مقام قضایی، عمل ارتکابی از سوی متهم جرم نباشد و یا ادله کافی برای اثبات مجرمیت وی وجود نداشته باشد، قرار منع تعقیب صادر شده که ظرف ده روز از طرف شاکی قابلیت اعتراض دارد.

آیا جلب به دادرسی قابل اعتراض است؟

یکی از مهمترین سوالاتی که در مبحث جلب به دادرسی برای افراد وجود دارد این است که آیا در پی صدور این قرار از سوی دادگاه متهم حق اعتراض به آن را دارد یا خیر؟

برای پاسخ به این پرسش در ابتدا باید گفت که به صورت کلی تصمیماتی که از سوی مقام قضایی در قالب حکم یا قرار صادر میشود به دو دسته قطعی و غیر قطعی تقسیم بندی میشوند.

آرای قطعی صادر شده از سوی مقام قضایی قابلیت اعتراض از سوی محکوم علیه آنرا ندارد اما برای آرای غیر قطعی افراد میتوانند در مهلت مقرر شده در قانون، اعتراض خود را نسبت به آن بیان نمایند.

قرار جلب به دادرسی از دسته آرای قطعی صادره از سوی دادسرا میباشد و بدین ترتیب هیچگونه اعتراضی نسبت به این قرار وارد نمیباشد.

اما برای نمونه ای از قرارهای غیر قطعی که از سوی دادسرا صادر میشود میتوان به قرار موقوفی تعقیب اشاره کرد که یکی از دلایل آن ممکن است نسخ مجازات قانونی باشد و شاکی میتواند نسبت به نسخ مجازات اعتراض خود را اعلام نماید تا بررسی های مجدد در این خصوص صورت بگیرد.

پس در نتیجه باید گفت قرار جلب به دادرسی قابلیت اعتراض ندارد و بلافاصله پس از صدور قطعی و لازم الاجراست.

مرحله بعد از جلب به دادرسی متهم

همانطور که اشاره شد در صورتی که بازپرس یا دادیار اتهام بیان شده را متوجه متهم بدانند رای مروبطه را صادر میکنند و آنرا به شاکی و متهم ابلاغ میکنند.

در گذشته ابلاغ رای از سوی مامور ابلاغ صورت میگرفت اما امروزه به دلیل به وجود آمدن سامانه یکپارچه ثنا، از این طریق به طرفین ابلاغ میشود و پس از مشاهده آن از سوی متهم ابلاغ واقعی صورت میگیرد.

پس از جلب به دادرسی پرونده برای صدور کیفرخواست به دادستان ارجاع داده میشود و ایشان پس از بررسی های نهایی ادله و مستندات ارائه شده، پرونده را به دادگاه ارجاع میدهد.

در این صورت زمان آن رسیده است که متهم پرونده برای ارائه دفاعیات خود در دادگاه آماده شود.

بهترین اقدامی که میتواند از سوی متهمین در این میان صورت بگیرد این است که انجام دفاعیات پرونده خود را به یک وکیل کیفری حاذق بسپارند تا این فرد با تخصص و تجربه ای که در طی سالیان کسب کرده است بتواند آنها را از همه اتهامات تبرئه کند.

چه مواردی در کیفر خواست پس از تایید قرار جلب به دادرسی ذکر میشود؟

بر اساس ماده ۲۷۹ قانون آئین دادرسی کیفری موارد ذیل باید در کیفرخواست صادره از سوی دادستان ذکر شود:

. مشخصات هویتی متهم مانند نام، شغل، کد ملی و…

. وضعیت بازداشت یا آزاد بودن فرد با ارائه دلیل این تصمیمات

. نوع اتهام، تاریخ و محل وقوع جرم ارتکابی

. ادله انتساب اتهام

. مستندات قانونی جرم

. سابقه محکومیت های موثر کیفری متهم

. خلاصه پرونده روانی و شخصیت متهم

مشاوره با وکیل کیفری خوب

همانطور که مشاهده میکنید مهمترین بخشی که در جریان رسیدگی های دادسرا وجود دارد همین مسئله جلب به دادرسی میباشد.

متهمین باید تمامی تلاش خود را انجام دهند تا اگر جرمی مرتکب نشده اند این قرار بر علیه آنها صادر نگردد زیرا که حضور پیدا کردن در دادگاه کیفری ممکن است در ابتدا سبب کسر آبرو و اعتبار فرد گردد و همچنین هزینه های زیادی را برای ارائه دفاعیات و هزینه های دادرسی بر وی تحمیل نماید.

به همین علت پیشنهاد میشود که در همان ابتدا از وکلای پایه یک دادگستری مشاوره حقوقی کیفری دریافت نمایید تا ایشان به خوبی برای رفع اتهام بیان شده شما را راهنمایی کنند.

نتیجه گیری

به صورت کلی متوجه شدیم که آخرین اقدامی که در پرونده های کیفری در دادسرا صورت میگیرد قرار جلب به دادرسی یا قرار مجرمیت متهم میباشد. همچنین بیان شد که به دلیل اینکه این قرار از دسته تصمیمات قطعی صادره از سوی مقام قضایی میباشد هیچگونه اعتراضی بر آن وارد نیست و اگر مدارکی دال بر بی گناهی فرد وجود دارد باید در دادگاه و در قالب دفاعیه ارائه شود.

وکالت وکیل دیوان عالی کشور

وکیل دیوان عالی کشور

فرم ثبت درخواست وکیل دیوان عالی کشور تماس با وکیل دیوان عالی کشور وکیل دیوان عالی کشور در موسسه حقوقی

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند