گروه بندی مالیاتی مشاغل توسط قانون گذار

گروه بندی مالیاتی صاحبان مشاغل

گروه بندی مالیاتی مشاغل: قانون گذار جهت مشخص نمودن تکالیف قانونی مودیان که در حوزه مشاغل فعالیت دارند همچنین مشخص نمودن نحوه رسیدگی به عملکرد این اشخاص آنها را به سه دسته طبقه بندی نموده است

پیشینه گروه بندی مالیاتی مشاغل

در قبل از اصلاحیه سال ۱۳۹۴ قانون مالیات مستقیم در ماده ۹۵ این قانون در سه دسته به نام الف / ب / ج این طبقه بندی را انجام داد و بعد اصلاحیه مستند بر آیین نامه اجرایی موضوع ماده ۹۵ قانون مالیات مستقیم این سه دسته را به نام گروه اول / گروه دوم / گروه سوم این طبقه بندی را انجام داد.

معیارو مبنای اصلی این گروه بندی میزان درآمد فروش کالا و خدمات سالانه مشاغل می باشد البته در گروه اول یکسری فعالیت ها به صورت خاص مشخص شده است که فارغ از حجم درآمد فروش کالا و خدمات آنها،صرف آن شغل ملاک قرارگیری در گروه اول می باشد.

سرکار خانم الهام روحی وکیل متخصص امور مالیات

انواع گروه بندی مشاغل مالیاتی بر اساس آخرین اصلاحیه آیین‌نامه ماده ۹۵ قانون مالیات مستقیم

در حال حاضر آخرین اصلاحیه ای که در آیین نامه ماده ۹۵ ایجاد شد مورخ ۱۴۰۱/۰۲/۱۰ به شماره بخشنامه ۸/۱۴۰۱/ ۲۰۰ بود که یکی از اصلاحاتش تغییر در ماده ۲ آیین نامه اجرایی بود که در میزان درآمد فروش کالا و خدمات افزایشی اعمال نمود.

گروه اول:

  • مشاغلی که بر اساس نوع فعالیتشان گروه اولی هستند :
  • کلیه کسانی که کارت بازرگانی دارند( واردکنندگان و صادرکنندگان)
  • صاحبان کارخانه ها و واحدهای تولیدی و بهره برداران معادن دارای پروانه بهره برداری از وزارتخانه یا مراجع ذیربط.
  • صاحبان هتل‌های سه ستاره و بالاتر.
  • صاحبان بیمارستان ها، زایشگاه ها، درمانگاهها، کلینیک های تخصصی.
  • صاحبان مشاغل صرافی.
  • صاحبان فروشگاه‌های زنجیره ای دارای مجوز فعالیت از وزارتخانه و یا مراجع ذیربط.
  • صاحبان موسسات حسابرسی، حسابداری و دفترداری، خدمات مالی و ارائه دهندگان خدمات مدیریتی، مشاوره ای، انفورماتیک و طراحی سیستم.
  • صاحبان موسسات حمل و نقل موتوری، زمینی، دریایی و هوایی اعم از مسافری و یا باربری.
  • مشاغلی که بر اساس حجم (میزان درآمد) فعالیتشان گروه اولی هستند:

 سایر صاحبان مشاغل و حرفی که درآمد ابرازی (فروش کالا یا فروش توأم کالا و ارائه خدمت) براساس اظهارنامه مالیاتی عملکرد دو سال قبل یا آخرین درآمد قطعی شده (فروش کالا یا فروش توأم کالا و ارائه خدمت) آن‌ها بیش از مبلغ یکصد و پنجاه میلیارد ریال باشد.

 (مشروط به ابلاغ برگ قطعی حداکثر تا پایان دی ماه سال قبل به شخص مودی یا نماینده قانونی وی.)

– مثال برای، اظهارنامه تسلیمی خردادماه هر سال مبنای تعیین گروه بندی سال بعد از تسلیم اظهار نامه عملکرد می‌باشد:  مبلغ فروش و سایر درآمدهای مندرج در اظهارنامه مالیاتی عملکرد سال ۱۳۹۷ مبنای گروه‌بندی سال ۱۳۹۹ می‌باشد.

 گروه دوم:

سایر صاحبان مشاغل و حرفی که درآمد ابرازی (فروش کالا یا فروش توأم کالا و ارائه خدمت) دوسال قبل آنها و یا آخرین درآمد قطعی شده آنها( فروش کالا یا فروش توأم کالا و ارائه خدمت) بیش از پنجاه میلیارد ریال و مساوی یا کمتر ازمبلغ یکصد و پنجاه میلیارد ریال باشد. (مشروط به ابلاغ برگ قطعی حداکثر تا پایان دی ماه سال قبل به شخص مودی یا نماینده قانونی وی.)

گروه سوم:

صاحبان مشاغلی که در گروه های اول و دوم قرار نمی‌گیرند جزو گروه سوم محسوب می‌شوند.

همه آنچه که باید درباره مالیات بر ارزش افزوده باید بدانیم

نکات مهم گروه بندی مالیاتی مشاغل

نکات مهم درخصوص گروه بندی مشاغل

در مواردی که شغل مودیان صرفا ارائه خدمات باشد، پنجاه درصد (۵۰%) نصاب‌های تعیین شده مبنای گروه بندی می‌باشد.

مثل ، وکلا ، پزشکان و…

در مواردی که مودیان به صورت مشاغل مشارکتی اعم از اختیاری یا قهری فعالیت دارند، درآمد ابرازی و یا قطعی شده مشارکت ملاک است نه به صورت انفرادی.

درمواردی که صاحبان مشاغل حرف موضوع این آیین نامه سال اول ایجاد(تاسیس) هستند گروه سوم محسوب می‌شوند مگر مودیانی که به واسطه موضوع فعالیت جزو گروه اول طبقه‌بندی شده اند.

  از سال سوم فعالیت به بعد می بایست بر اساس نصاب‌های مقرر طبقه بندی شده و نسبت به انجام تکالیف قانونی عمل نمایند.

تسلیم اظهارنامه گروه‌های بالاتر توسط صاحبان مشاغلی که در گروه های پایین‌تر قرار دارند منعی ندارد، لکن صرف انجام این امر مودی را در گروه های بالاتر قرار نخواهد داد.

مثل صاحبان مشاغل گروه سوم اظهارنامه گروه اول یا دوم ارائه نمایند یا صاحبان مشاغل گروه دوم اظهارنامه گروه اول تسلیم نمایند.

گاهی اوقات قانون گذار برای گروه ها مزیت های در نظر می‌گیرد مثلا گروه سوم در سال‌های اخیر از امتیاز ارسال تبصره ماده ۱۰۰ به جای اظهارنامه بهره مند بوده است.

یکی از تکالیف مهم گروه اول پلمپ و نگهداری دفاتر قانونی بوده است.

سازمان می تواند در صورت تشخیص ضرورت تاپایان دی ماه هر سال فهرست مشاغل افزوده شده به گروه اول براساس نوع فعالیت را تهیه و از طریق درج آگهی در روزنامه رسمی کشور و یکی از روزنامه‌های کثیرالانتشار و یا از طریق تشکل‌های صنفی و حرفه‌ای ذی‌ربط به مودیان مالیاتی اعلام ‌‌نماید. مودیان اخیرالذکر از ابتدای سال مالیاتی بعد از اعلام مکلف به اجرای تکالیف تعیین شده مربوط به گروه اول خواهند بود.

خدمات حقوقی اترس در حوزه مالیات

تیم حقوقی موسسه اترس با استفاده از بهترین  راهکارها و دستورالعمل‌ها، در انجام خدمات حقوقی حوزه مالیات به بهترین نحو به صاحبان کسب و کار یاری میرساند 

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند