اجازه ازدواج مجدد درایران

اجازه ازدواج مجدد از دادگاه

اجازه ازدواج مجدد :  ازدواج مجدد برای زن در زمانی که در زوجیت دیگری هست به طور کامل منتفی میباشد و اگر به دنبال ازدواج مجدد میباشد، باید در ابتدا ازدواج پیشین وی تعیین تکلیف شده و به دلیل یکی از روشهای انحلال نکاح مانند طلاق یا فسخ نکاح منقضی شده باشد و سپس برای انعقاد نکاح مجدد اقدام نماید.

برای مرد نیز اصل بر این است که نمیتواند ازدواج مجددی در زمان زوجیت داشته باشد و به شکل یک شرط در ضمن عقد نکاح مطرح میشود مگر اینکه از طریق مراجع قضایی اقدام کرده و تحت شرایط خاصی که در قوانین و مقررات مشخص شده است این امر محقق شود و مجوز ازدواج را از دادگاه دریافت نماید.

در حوزه حقوق خانواده به دلیل اینکه مهمترین نهاد هر اجتماعی میباشد و حفظ آن برای هر جامعه ای الزامی است قوانین و مقررات زیادی وجود دارند که برای هر اقدامی باید از آنها اطلاع داشت.

اگر شما دانش حقوقی لازم را در این زمینه ندارید بهتر است که تمامی اقدامات خود را پیش از اینکه باعث بروز مشکلاتی برای شما شود با وکیل متخصص حوزه خانواده در میان بگذارید.

 

 

شرایط اخذ اجازه از دادگاه برای ازدواج مجدد

اگر شرطی که در ضمن عقد نکاح مبنی بر عدم اجازه ازدواج مجدد مرد توسط وی قبول و مورد امضاء وی قرار گرفته باشد، میتواند با احراز و اثبات شرایطی که در ادامه به بیان آنها خواهیم پرداخت اجازه اردواج مجدد خود را از دادگاه بگیرد.

همسر اول با این ازدواج موافقت نماید

عدم تمکین از سوی همسر اول

مبتلا شدن زن به بیماری های صعب العلاج یا جنون

عدم توانایی زن برای برقراری رابطه جنسی و انجام وظایف زناشویی

اعتیاد زن به مواد مخدر در صورت اثبات با استفاده از ابزارهای آزمایشگاهی

ترک خانه و خانواده از سوی همسر اول

محکومیت زن به حبس یا مفقود الاثر شدن وی

نازا یا عقیم بودن زوجه

در صورتی که هر یک از شرایط بالا وجود داشته باشد، مرد میتواند با دریافت مشاوره حقوقی خانواده از وکیل دادگستری متخصص، از روشهای اثبات و احراز آن موارد نزد دادگاه اطلاع یافته و برای انجام این اقدامات از بهترین و کوتاه ترین مسیر استفاده نماید یا وقت و هزینه زیادی در مسیرهای قضایی صرف نکند.

 

نحوه درخواست و مراحل اجازه ازدواج مجدد

برای ارائه دادخواست ازدواج مجدد، زوج باید در ابتدا در صورت وجود یکی از شرایط فوق الذکر مدارک و مستنداتی که اثبات کننده وجود آنها است را جمع آوری کند.

از آنجایی که دیگر نیازی به مراجعه مستقیم به دادگاه برای ثبت درخواست نیست، درخواست دهنده باید مدارک نام برده را همراه با مدارک شناسایی و همچنین عقدنامه خود با همسر اول را به دفتر خدمات الکترونیک قضایی برده و دادخواست ازدواج مجدد را به طرفیت همسر اول خود ثبت نماید.

پس تایید مدارک، پرونده برای رسیدگی به دادگاه صالح که دادگاه خانواده میباشد ارجاع داده میشود. در اینجا قاضی دادگاه خانواده به بررسی شرایطی که ضمن دادخواست به آن اشاره شده میپردازد و در صورت تایید صحت مدارک و احراز دو شرط دیگر که برقراری عدالت میان همسران و تمکن مالی زوج میباشد میتواند اجازه ازدواج مجدد را برای مرد صادر نماید.

 

 

برای دریافت مشاوره حقوقی برای حقوق زنان با ما در ارتباط باشید

مراحل دریافت اجازه ازدواج مجدد

 

مستندات قانونی ازدواج مجدد

برای اطلاع دقیق از قوانین و مقررات مربوط به ازدواج مجدد به دلیل اینکه این قوانین به صورت پراکنده در کتاب های مختلف قانون آمده است کار دشواری به نظر میرسد.

به همین دلیل برای آگاهی شما نسبت به این مقررات ما تعدادی از این قوانین را ذیل این مطلب برای شما بیان کردیم، البته توجه داشته باشید که تفسیر این قوانین باید بر اساس هدف قانونگذار و اصول کلی حقوق در حوزه خانواده صورت بگیرد که برای این کار بهتر است با وکیل خانواده مشاوره حقوقی داشته باشید.

. ماده ۱۱۱۹ قانون مدنی این است که زوجین میتوانند هر شرطی که مانند عدم ازدواج مجدد زوجه هست و مخالفتی با مقتضای اصلی عقد نکاح ندارد را در ضمن عقد مورد توافق قرار دهند.

. ماده ۱۶ قانون حمایت از خانواده مصوب ۱۳۵۳ که شرایط صدور اجازه ازدواج مجدد را بیان میکند.

. ماده ۲۰ قانون حمایت از خانواده مصوب ۱۳۹۱ مربوط به لزوم ثبت نکاح دائم

. ماده ۲۱ قانون حمایت از خانواده مصوب ۱۳۹۱ لزوم ثبت ازدواج موقت را در صورت وجود شرایطی بیان مبکند.

. ماده ۴۹ قانون حمایت از خانواده مصوب ۱۳۹۱ که در ادامه مطالب به تفصیل توضیح خواهیم داد.

. ماده ۵۶ قانون حمایت از حقوق خانواده مصوب ۱۳۹۱ که بیانگر مسئولیت انتظامی مامورین اداره ثبت در خصوص وظایف آنها میباشد.

 

عواقب عدم اجازه از دادگاه برای ازدواج مجدد

همانطور که از ابتدای این گفتار نیز بیان کردیم اجازه گرفتن از دادگاه برای ازدواج مجدد الزامی میباشد. اما قانونگذار به سادگی از کنار افرادی که به این مسئله بی توجهی کرده اند و بدون اجازه گرفتن از مقام قضایی دست به این اقدام زده اند نمیگذرد و برای آن مجازات نیز تعیین کرده است.

در ماده ۴۹ قانون حمایت از خانواده مصوب ۱۳۹۱ مشاهده میکنیم که قانونگذار برای این امر علاوه بر اجبار فرد برای ثبت آن، مجازات تعزیری درجه ۷ نیز در نظر گرفته است که آن ۹۱ روز تا ۶ ماه حبس یا جزای نقدی بین ده تا بیست میلیون ریال است.

اگر در شرف ازدواج هستید برای حل اینگونه مسائل  میتوانید از طریق مشاوره حقوقی پیش از ازدواج از موارد قانونی آگاهی پیدا کنید .

 

مرجع صالح برای صدور اجازه برای ازدواج مجدد

با توجه به اینکه پیش تر نیز بیان کردیم به دلیل ساده شدن مسیرهای قضایی امروزه ثبت دادخواست ها از طریق دفتر خدمات الکترونیک قضایی انجام خواهد شد و دیگر نیازی به مراجعه مستقیم به دادگاه نیست.

اما باید بدانید که صدور رای که میتواند حاوی مجوز یا عدم جواز ازدواج مجدد باشد از سوی چه دادگاهی صادر خواهد شد که آن دادگاه خانواده محل اقامت زوجه میباشد.

 

نتیجه گیری

به طور کلی در دعاوی خانواده به دلیل اینکه در برخی موارد تنها زوجین نیستند که از یک اتفاق متاثر میشوند و ممکن است عواقب مخربی بر فرزندان حاصل از آن ازدواج داشته باشد بهتر است پیش از انجام هر اقدامی با وکلای متخصص این حوزه مانند وکلای مجرب اترس هم فکری نمایید.

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند