استرداد لاشه چک چگونه است

استرداد لاشه چک

استرداد لاشه چک  : باتوجه به اهمیتی که چک بعنوان یک سند تجاری در معاملات و روابط اقتصادی افراد دارد و به وفور و به دلایل مختلف مثل پرداخت وجه، ضمانت و گاه بصورت امانی توسط اشخاص در فعالیت های تجاری مورد استفاده قرار می گیرد، دعاوی مختلفی در ارتباط با آن قابل طرح است که یکی از آنها دعوای استرداد لاشه چک است و توسط صادرکننده آن بنا به شرایطی امکانپذیر است.

در این مجال قصد داریم به این مبحث بپردازیم.

همچنین اگر نیاز به آگاهی بیشتر در خصوص  :  چگونگی اجرا و  مطالبه  چک صیادی و چک قدیمی را دارید میتوانید این نوشتار را که توسط وکلای متخصص بانکی موسسه حقوقی اترس تهیه شده است مطالعه نمایید.

 

 

منظور از استرداد لاشه چک چیست؟

استرداد لاشه چک به معنای پس گرفتن چکی است که یا به هر دلیلی منجر به صدور گواهی عدم پرداخت شده و به اصطلاح تبدیل به لاشه شده و اعتبار خود را بعنوان یک سند تجاری از دست داده است.

و یا وجه آن پرداخت یا کارسازی شده و دارنده حق دریافت مجدد آن از طریق ارائه چک به بانک را ندارد و صادرکننده با طرح اینگونه ادعاها خواستار چکی است که صادر کرده است و در دست دارنده ای قرار دارد که استحقاق دریافت وجه آن را ندارد.

 

استرداد لاشه چک در چه صورتی امکانپذیر است؟

چک امانی

شایع ترین مورد حالتی است که چک بصورت امانی در اختیار فردی بوده است و با اثبات امانی بودن باید به صادرکننده برگردانده شود.

 

پرداخت وجه چک

اگر صادرکننده چک به هر نحوی وجه آن را پرداخت نموده و دین خود را ادا کند، اصل چک باید به وی مسترد شود.

 

بابت تضمین

در مواردی که چک جهت تضمین صادر می شود در صورتی که موضوع ضمانت منتفی شود دارنده موظف است آن را به صادرکننده برگرداند. صدور چک بابت ضمانت حسن انجام کار و یا تضمین بازپرداخت وام و بدهی از موارد رایج در این خصوص هستند.

 

بابت انجام تعهد

چنانچه فردی بابت انجام تعهد قراردادی یا غیرقراردادی خود چکی را صادر کند و به دیگری بدهد و اصل تعهد به هر دلیلی از بین برود چک باید به صادرکننده مسترد شود.

 

در خصوص معامله

چک یکی از وسایل پرداخت وجه در معاملات می باشد. حال اگر معامله انجام شده به هر دلیلی از بین برود مثلا فسخ شود یا باطل باشد، چکی که بابت پرداخت ثمن معامله صادر شده باید بازگردانده شود.

 

بیشتر بدانیم : طرح دادخواست استرداد سفته از کارفرما چگونه است

چگونگی طرح دعوای استرداد لاشه چک در دادگاه

 

 

نحوه طرح دعوای استرداد لاشه چک

این دعوا همانند دیگر دعاوی حقوقی بانکی بوسیله دادخواست در دادگاه عمومی حقوقی محل سکونت خوانده یعنی کسی که چک در دست او قرار دارد و از بازگرداندن آن خودداری می کند، اقامه می شود.

در صورتی که چک به شخص یا اشخاص دیگری منتقل شده باشد همه آن ها باید طرف دعوی قرار بگیرند.

خواهان یا همان صادرکننده چک باید با ارائه مدارکی که دلالت بر استحقاق او به پس گرفتن چک دارد مثل رسید پرداخت وجه چک، حکم یا نامه قضایی یا ثبتی، اقرارنامه یا رضایت نامه رسمی دارنده چک مبنی بر وصول طلب خود و غیره دادخواست را از طریق دفتر خدمات الکترونیک قضایی به دادگاه صالح ارسال نماید.

قاضی در صورت تکمیل بودن پرونده دستور تعیین وقت رسیدگی و دعوت از طرفین را صادر می کند و اگر  تنظیم دادخواست  به نحو صحیح صورت گرفته باشد و ایراد  قانونی (شکلی یا ماهیتی) نداشته باشد و دلایل و مدارک خواهان درست و کامل باشد حکم به استرداد لاشه چک صادر می کند.

 

هزینه های طرح این دعوا

در گذشته این دعوا یک دعوای مالی محسوب می شد و خواهان مجبور بود معادل سه و نیم درصد مبلغ چک را بابت هزینه دادرسی پرداخت کند و در مواردی که مبلغ چک زیاد بود هزینه دادرسی هنگفتی باید توسط خواهان پرداخت می شد.

اما در سال های اخیر رویه دادگاه ها به سمتی رفته که این دعوا را غیرمالی به حساب می آورند چرا که معتقدند نتیجه حاصل از این دعوا بدست آوردن مال نیست. بنابراین صرفنظر از مبلغ چک با صرف هزینه اندکی می توان این دعوا را مطرح کرد.

 

چگونگی اجرای حکم صادره

اجرای حکم استرداد لاشه چک همانند اکثر احکام حقوقی نیازمند صدور اجرائیه است.

در اجرائیه صادره به محکوم علیه ابلاغ می شود که ظرف دوازده روز از تاریخ ابلاغ، اصل چک را به اجرای احکام تحویل دهد.

در صورتی که وی از انجام این کار خودداری کند دادگاه طی شرحی به بانک صادرکننده چک، مشخصات چک را اعلام و ممنوعیت پرداخت وجه آن را به بانک ابلاغ می کند. و در صورتی که قبلا گواهی عدم پرداخت چک صادر شده باشد، رفع سوءاثر آن به بانک مربوطه اعلام می شود.

 

تماس با وکیل متخصص جهت مشاوره حقوقی چک

وکیل متخصص برای پس گرفتن چک

 

 

نقش وکیل در دعوای استرداد لاشه چک

مسلما انجام کار توسط شخصی که دانش، تخصص و تجربه لازم را در این زمینه دارد،

بسیار مفید و راه­گشا خواهد بود. خصوصا اینکه اخذ دستور موقت  در این دعوا قبل یا همزمان با طرح دعوای اصلی جهت جلوگیری از واگذاری چک توسط دارنده به اشخاص دیگر اکیدا توصیه می شود که انجام آن توسط وکیل به دلیل وجود جزئیات فنی بهتر و مفیدتر است.

همین حالا می توانید با دریافت مشاوره تخصصی از وکلای دپارتمان تخصصی حقوقی موسسه حقوقی اترس،  هزینه های بعدی خود را کاهش دهید.

 

هزینه وکیل دعوای پس گرفتن لاشه چک

حق الزحمه وکیل متخصص بانکی برای  دعوای استرداد لاشه چک در بخش تعرفه های خدمات حقوقی سایت اترس، قابل مشاهده می باشد. هزینه وکیل در طرح و دفاع در پرونده های قضایی و همچنین سایر هزینه های خدمات حقوقی مانند مشاوره در بخش مربوطه ثبت شده است.

 

سوالات متداول دباره پس گرفتن لاشه چک

 

پس گرفتن لاشه چک صیادی به چه صورت است؟

استرداد لاشه چک صیادی نیز مانند سایر چک ها است و قانونگذار استثنایی در این خصوص برای چک های صیادی قائل نشده است.

 

آیا لاشه چک ضمانتی قابل پس گرفتن است؟

بله. یکی از دعاوی شایع استرداد لاشه چک تضمینی است که بابت ضمانت انجام کار یا پرداخت وجهی داده شده و موضوع ضمانت منتفی شده است.

 

پس گرفتن لاشه چک از شخص ثالث چگونه انجام می شود؟

در هنگام طرح دعوای استرداد باید شخص ثالث را نیز به همراه کسی که دارنده اولیه است طرف دعوی قرار دهید هرچند در نهایت کسی که چک در دست او است محکوم به استرداد آن می شود.

 

استرداد لاشه چک بانکی در صلاحیت کجاست؟

به این دعوی در دادگاه حقوقی محل سکونت خوانده یا خواندگان رسیدگی می شود.

 

به قلم  وکیل پرونده چک در دپارتمان تخصصی حقوقی موسسه حقوقی اترس

 

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند