نحوه درخواست ابلاغ رای داور

درخواست ابلاغ رای داور

درخواست ابلاغ رای داور : در ابتدا چنانچه ضوابط تعیین داور به صورت صحیح  انجام شده باشد  و همچنین رای داور وقتی به درستی و مطابق ضوابط قانونی صادر شود، برای اینکه قابلیت اجرا داشته باشد باید به نحو صحیح و مطابق آنچه در قانون آیین دادرسی مدنی در این خصوص آمده است، ابلاغ شود. درخواست ابلاغ رای داور توسط ذینفع مطرح می شود که در ادامه مسایل مربوط به آن را بیان می کنیم.

درخواست ابلاغ رای داور چیست؟

درخواست ابلاغ رای داور به تقاضای ذینفع یعنی کسی که تمام یا قسمتی از رای داوری  به نفع اوست انجام می شود. پس از اظهارنظر توسط داور، در صورتی که تمام شرایطی که در خصوص داور و نحوه انتخاب و اظهارنظر وی وجود دارد به درستی رعایت شده باشد، رای وی نسبت به طرفین نافذ و لازم الرعایه است اما اجرای آن نیاز به ابلاغش به طرف دیگر را دارد.

 

بیشتر بدانیم : ابطال رای داور توسط وکیل

چگونگی درخواست ابلاغ رای داور

 

درخواست ابلاغ رای داور چگونه است؟

چنانچه در قرارداد داوری روش خاصی برای ابلاغ رای داور به طرفین پیش بینی شده باشد به همان طریق عمل می شود اما اگر راه مشخصی وجود نداشته باشد ناگزیر باید مطابق قانون از طریق دادگاه نسبت به انجام این کار اقدام شود.

ابلاغ رای داوری از طریق اظهارنامه

اگر در قرارداد داوری امکان ابلاغ رای داور توسط اظهارنامه  وجود داشته باشد داور می تواند با ارسال اظهارنامه ای که رای خود را پیوست آن نموده است این کار را انجام دهد. در این صورت تاریخ ابلاغ اظهارنامه، تاریخ ابلاغ رای داور محسوب می شود.

ابلاغ رای داور توسط داور

در شرایطی که راه و روش مخصوصی جهت ابلاغ رای داور توسط طرفین در قرارداد داوری پیش بینی نشده است امکان ابلاغ رای توسط شخص داور وجود ندارد بلکه این کار بنا به صراحت ماده ۴۸۵ قانون آیین دادرسی مدنی باید از طریق دادگاه انجام شود.

یعنی داور اصل رای خود را به دادگاه تسلیم و از طریق دادگاه برای طرفین ارسال می گردد. بنابراین هر گونه اقدام دیگر در این خصوص توسط داور صحیح نبوده و ابلاغ به حساب نمی آید.

ابلاغ رای داوری توسط دادگاه

مطابق ماده ۴۸۵ قانون آیین دادرسی مدنی: «چنانچه طرفین در قرارداد داوری طریق خاصی برای ابلاغ رای داوری پیش بینی نکرده باشند، داور مکلف است رای خود را به دفتر دادگاه ارجاع کننده دعوا به داور یا دادگاهی که صلاحیت رسیدگی به اصل دعوا را دارد، تسلیم نماید.

دفتر دادگاه اصل رای را بایگانی نموده و رونوشت گواهی شده آن را به دستور دادگاه برای اصحاب دعوی ارسال می دارد.»

این اقدام مانند هر درخواست دیگری از طریق تنظیم دادخواست انجام می شود و در ابتدا تصویر برابر با اصل رای داوری ضمیمه دادخواست شده و از طریق دفتر خدمات قضایی ارسال می گردد و سپس داور مکلف است اصل رای خود را به دفتر دادگاهی که دادخواست به آن ارجاع شده تحویل دهد تا در گاوصندوق دادگاه نگهداری و نسخه برابر با اصل آن به دستور قاضی برای تمامی طرفین قرارداد ارسال شود.

از تاریخ ابلاغ اخطاریه توسط دادگاه رای داوری ابلاغ شده محسوب می شود. هزینه این درخواست معادل هزینه دعاوی غیرمالی است (در حدود دویست هزار تومان)

 

بیشتر بدانیم : چگونه شرط داوری در قرارداد باطل میشود

آثار حقوقی ابلاغ رای داور

 

 

آثار ابلاغ رای داور

ابلاغ رای داوری دارای آثاری است که عبارتند از:

فردی که بموجب رای داوری محکوم شده مکلف است ظرف بیست روز از تاریخ ابلاغ، رای داوری را اجرا نماید.

مهلت اعتراض به رای داور نیز مطابق قانون از تاریخ ابلاغ محاسبه می گردد.

چنانچه رای داور یا داوران دارای ایراداتی باشد که نیازمند اصلاح است، به درخواست طرفین یا یکی از آنها، توسط داور تصحیح می شود که مهلت آن قبل از انقضای مهلت اعتراض به رای داوری است که از تاریخ ابلاغ محاسبه می گردد.

همچنین در صورتی که رای داور بنا به جهات هفت گانه مندرج در ماده ۴۸۹ قانون آیین دادرسی مدنی باطل باشد، مهلت بیست روزه درخواست  ابطال رای داوری از تاریخ ابلاغ رای داور آغاز می شود. البته این مدت برای ایرانیان ساکن خارج از کشور دو ماه یعنی شصت روز است.

ابلاغ رای داور خارج از مهلت

قانون در این خصوص حکم خاصی ندارد و به نظر می رسد امکان ابلاغ رای داور در هر زمانی ممکن است و آنچه که مطابق قانون محدود به مهلت می باشد اجرای رای داور است نه ابلاغ آن. بهرحال قانون آیین دادرسی مدنی در خصوص مهلت ابلاغ رای داور ساکت است.

 

وکیل درخواست ابلاغ رای داور

بطور کلی وقتی با دادگاه سر و کار دارید بهتر است که از وجود یک وکیل خوب دادگستری جهت انجام امور مربوط به آن استفاده کنید. برای آنکه از ضرورت حضور وکیل بیشتر آگاه شوید پیشنهاد می کنیم مقاله چگونه یک وکیل خوب انتخاب کنیم را در سایت موسسه حقوقی اترس مطالعه بفرمایید.

در این صورت برای امور بظاهر ساده همانند درخواست ابلاغ رای داور نیز به وکیل مراجعه خواهید کرد.

وکیل درخواست ابلاغ رای داور وکیلی است که در مسایل حقوقی تخصص داشته و از پیچیدگی ها و ظرافت های ابلاغ رای داور به خوبی آگاه باشد. خصوصا اینکه اگر اولین بار است که برای حل مساله ای، با داوری و پیچیدگی های مربوط به آن مواجه می شوید بهتر است که از تخصص یک وکیل داوری  در انجام آن استفاده کنید تا با مشکلاتی مانند طولانی شدن روند رسیدگی و حل مساله توسط داور و حتی بطلان داوری و بی نتیجه ماندن توسل به آن برخورد نکنید.

هزینه وکیل درخواست ابلاغ رای داوری

به هیچ وجه نگران هزینه های مربوط به این کار نباشید. همین الان به بخش تعرفه خدمات حقوقی درج شده در سایت موسسه حقوقی اترس مراجعه و متناسب با بودجه ای که برای این کار در نظر گرفته اید خدمت حقوقی مورد نظر خود را جستجو و انتخاب نمایید و با خیالی آسوده کار را به وکلای مجرب موسسه حقوقی اترس بسپارید. و مطمئن باشید با انجام این کار، هزینه های بعدی خود را تا حد زیادی کم خواهید کرد.

به قلم دپارتمان تخصصی داوری موسسه حقوقی اترس

 

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند