مشاوره حقوقی اجرای حکم دادگاه

مشاوره حقوقی اجرای حکم

تماس برای مشاوره حقوقی اجرای حکم دادگاه

مشاوره حقوقی اجرای حکم در موسسه حقوقی اترس توسط وکیل پایه یک دادگستری  انجام میپذیرد.

 طرح دعاوی، طرح شکایات، مراحل رسیدگی و تمام اقداماتی که از سوی طرفین دعوا و مقامات قضایی صورت میگیرد برای رسیدن به مرحله اجرای حکم است.

این نکته نشان دهنده میزان اهمیت و حساسیت این مرحله از اقدامات حقوقی میباشد. در طول رسیدگی خواهان و خوانده دعوا تصوری که از نتیجه مطلوب دارند این است که رای دادگاه به نفعشان صادر شود تا بتوانند با اجرای آن حکم حقوق تضییع شده خود را احیا کنند.

زمانی که حکم دادگاه صادر میشود شخصی که حکم را سود و نفع او صادر شده است باید درخواست اجرائیه نماید و بدین شکل نیست که آرا پس از صدور، خود به خود اجرا شوند و حتی شخصی که حکم به ضرر اوست نیز نمیتواند اجرای آنرا درخواست کند.

برای مثال شخص الف در نتیجه حکم دادگاه محکوم به پرداخت وجهی به شخص ب شده است.  تنها شخصی که میتواند اجرائیه را درخواست نماید ب میباشد و اگر الف مایل به بری کردن ذمه خود هست میتواند این مبلغ را در حساب دادگستری تودیع نماید.

در صورتیکه نیاز به مشاوره حقوقی نسبت به اعتراض رای دادگاه را دارید میتوانید از طریق راه های ارتباطی با ما در تماس باشید.

بر طبق ماده ۵ قانون اجرای احکام مدنی مصوب ۱۳۵۶، صلاحیت صدور اجرائیه با دادگاه نخستین است. بر این اساس حتی اگر رای نهایی از دیوان عالی یا تجدیدنظر هم صادر شده باشد باز هم باید درخواست اجرائیه، تقدیم به دادگاه نخستین شود.

در ادامه این گفتار که توسط وکیل پایه یک دادگستری در موسسه حقوقی اترس تهیه شده است با ما همراه باشید تا به بررسی اجرای حکم و نقش و اهمیت مشاوره حقوقی اجرای حکم  بپردازیم.

شرایط کلی اجرای حکم دادگاه

به صورت کلی اگر بخواهیم حکمی از دادگاه را اجرا کنیم باید حکم صادر شده حاوی یکسری شرایط و قواعد باشد. این قواعد در ذیل این مطلب آورده شده است اما برای اینکه بتوانید وجود یا عدم آنرا در رای خود احراز نمایید بهتر است از وکیل متخصص مشورت بگیرید تا ایشان برای احراز آن شما را راهنمایی کند. شرایط حکم قابل اجرا از قرار ذیل است:

بر اساس ماده قانون اجرای احکام مدنی مصوب ۱۳۵۶، رایی که بتوان مورد اجرا قرار بگیرد باید به قطعیت رسیده باشد. این نکته به معنی این است که یا باید اعتراضات صورت گرفته باشد یا مهلت آنها به پایان رسیده باشد.

 بر اساس ماده قانون فوق الذکر باید رای صادره از دادگاه به محکوم علیه ابلاغ شده باشد. زیرا باید مهلتی برای اجرا به محکوم علیه داده شود و بدون اطلاع و ابلاغ این امکان وجود ندارد.

حکمی که دادگاه صادر میکند با به صورت دقیق وشخص و معین باشد تا در زمان اجرا، محکوم علیه دقیقا بداند چه اقدامی باید انجام دهد. در صورت وجود ابهام در حکم دادگاه باید درخواست رفع ابهام صادر شود.

در آخر هم باید همانطور که ابتدای گفتار توضیح دادیم درخواست اجرائیه از سوی محکوم له(ذی نفع) داده شود و در غیر این صورت حکم به خودی خود اجرا نخواهد شد.

مشاوره حقوقی با وکیل برای اجرای احکام مدنی

با توجه به اینکه دادگاه ها بر اساس صلاحیت ذاتی خود به دو دسته حقوقی و کیفری تقسیم بندی میشوند نحوه اجرای آرایی که از این دو مرجع قضایی صادر میشود نیز متفاوت است.

آرایی که از دادگاه حقوقی صادر میشود تنها جنبه حقوقی دارند و هیچگونه مجازاتی نمیتواند در احکام صادره از دادگاه حقوقی باشد.

در صورت قطعیت رای و وجود شرایطی که در بالا بیان کردیم، محکوم علیه مهلتی دارد تا خود اقدام به اجرای مفاد حکم کند.

در غیر این صورت ذی نفع میتواند به مجتمع اجرای احکام مراجعه کرده و از آنجا درخواست اجرای رای نماید. در این صورت دادورز زیر نظر مدیر اجرا اقدام به توقیف اموال یا اجرای حکم از حساب محکوم علیه و دیگر اقدامات لازم را انجام میدهد.

بهتر است برای انجام مراحل اجرا با یک وکیل متخصص و با تجربه مشورت نمایید زیرا این امر میتواند بسیاری از هزینه های شما در این مسیر را کاهش دهد و همچنین سرعت انجام امور را بهبود بخشد.

مشاوره حقوقی با وکیل برای اجرای حکم مدنی

مشاوره حقوقی در زمینه اجرای احکام کیفری

همانطور که پیش تر گفتیم با توجه به اینکه صلاحیت دادگاه حقوقی و کیفری متفاوت است نحوه اجرای آرای صادره نیز متفاوت میباشد.

آرای کیفری بر خلاف آرای حقوقی که حکم صادره نمیتوانست جنبه کیفری داشته باشد میتواند دارای جنبه حقوقی باشد.

برای مثال مجازاتی که توسط دادگاه کیفری در نظر گرفته شده است میتواند جزای نقدی یا دیه باشد که جنبه حقوقی دارد. اجرای این دسته از احکام تنها برای قسمتی که وجه حقوقی دارد میتواند توسط اجرای احکام مدنی صورت بگیرد.

اما برای بخشی که جنبه کیفری دارد باید به سراغ اجرای احکام کیفری رفت. اجرای احکام کیفری در دادسرایی قرار دارد که با صدور قرار کیفرخواست پرونده را به دادگاه ارجاع داده است. تفاوت دیگری که اجرای احکام کیفری با حقوقی دارد این است که این احکام برای بخشی که نیاز به شاکی خصوصی ندارد توسط خود مرجع قضایی به موقع اجرا گذاشته میشود.

برای مثال حکم شلاقی که برای شرب خمر صادر میگردد نیاز به درخواست صدور اجرائیه نخواهد داشت. برای راهنمایی بهتر در زمینه اجرای احکام کیفری بهترین راهنما وکلای متخصص کیفری هستند.

ایشان با دانش حقوقی بالا و همچنین تجربه ای که در طول مدت کاری خود به دست آورده اند میتوانند راهکارهایی برای اجرا به  راحت ترین مسیر ممکن را به شما پیشنهاد دهند.

هزینه مشاوره حقوقی از وکیل متخصص اجرای حکم

در جلسات مشاوره حقوقی خود باید توجه داشته باشید شخصی که شما را راهنمایی میکند حتما وکیل پایه یک دادگستری باشد. زیرا تنها وکلا هستند که میتوانند به صورت قانون شما را راهنمایی کنند و نظارتی بر عملکرد آنها از سوی مقامات صالح انجام میپذیرد. در غیر این صورت یک راهنمایی اشتباه میتواند سبب بروز مشکلاتی بزرگ باشد.

از آنجایی که موسسه حقوقی اترس دارای مجوز از کانون وکلای دادگستری میباشد تمام جلسات مشاوره چه به صورت تلفنی و چه به صورت حضوری با وکیل انجام میشود. هزینه مشاوره حقوقی تلفنی به مدت ۳۰ دقیقه توسط وکلای با تجربه اترس ۲۵۰ هزارتومان میباشد.

  • مشاوره تلفنی/ ۲۰ دقیقه ۱۸۵ هزار تومان
  • مشاوره تلفنی/ ۳۰ دقیقه ۲۵۰ هزار تومان
  • مشاوره تلفنی/ ۴۰ دقیقه ۳۵۰ هزار تومان
  • مشاوره حضوری / ۶۰ دقیقه ۹۰۰ هزار تومان

شماره مشاوره حقوقی برای پرونده اجرای احکام

همراهان گرامی از طریق شماره تلفن های درج شده میتوانید با  وکیل متخصص در  موسسه حقوقی اترس در ارتباط باشید .

همچنین با تماس با شماره ۹۱۳۰۴۸۰۰-۰۲۱ میتوانید ، برای مشاوره حقوقی اجرای حکم هماهنگی های لازم را انجام دهید.

 

نتیجه‌گیری :

به صورت کلی میتوان گفت که اجرای حکم مهمترین بخش در دعاوی حقوقی و کیفری میباشد و برای اینکه در سریع ترین زمان و به راحت ترین شکل ممکن انجام گیرد بهتر است حداقل پیش از انجام هر اقدامی از وکیل راهنمایی بگیرید تا در زمان اجرای حکم با مشکل مواجه نشوید.

قوانین ابطال مزایده

ابطال مزایده

ابطال مزایده : طلبکار بعد از گرفتن حکم قطعی علیه بدهکار می تواند از طریق اجرای احکام مدنی اقدام

نرخ دیه کامل 1403

نرخ دیه کامل

نرخ دیه : دیه یکی از مهمترین مجازات هایی است که در قانون مجازات اسلامی برای فردی که مرتکب جرمی بر علیه

وکیل تامین دلیل در تهران

وکیل تامین دلیل

فرم ثبت درخواست وکیل تامین دلیل تماس با وکیل تامین دلیل وکیل تامین دلیل  در موسسه حقوقی اترس ،

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند