مهلت قانونی تشکیل پرونده مالیاتی

مهلت تشکیل پرونده مالیاتی

مهلت تشکیل پرونده مالیاتی : امروز با توجه افزایش قیمت ها در شروع کسب و کار و هزینه های بالایی که در شکست در کسب و کار وجود دارد اشخاص قبل از اینکه اقدام به آغاز کاری نمایند، برای مقدمات آن برنامه ریزی میکنند و سعی می‌کنند یک پلان کلی از کارهایی که در ابتدا نیاز هست که انجام  بدهند را مشخص می‌نمایند، مثل تهیه محل اقامت مناسب ،نیروی کار متخصص، تجهیزات و وسایل همچنین ثبت نام در اداره دارایی و… .

آیا داشتن یا تشکیل پرونده مالیاتی ضروريست؟

همان طور که در مشاوره حقوقی مالیاتی خدمت همراهان گرامی توضیح داده میشود : در خصوص ثبت نام در سازمان امور مالیاتی لازم است بدانید که اصولا چون اکثر سیستم های اداری به یکدیگر متصل هستند پیش نیاز خیلی امور مثل گرفتن جوازکسب وکار و …  لازمه داشتن ثبت نام در سازمان امور مالیاتی می باشد.

همچنین لزوم ثبت نام و داشتن پرونده مالیاتی برای زمانی که طرف مقابل شما بخواهد خدماتی یا کالایی از شما دریافت نمایید و آن را جز هزینه های قانونی خود اعلام کند ضرروری است چراکه در غیر این صورت اگر شما نتوانید به وی فاکتور رسمی دهید و کد اقتصادی تان راعلام کنید ممکن است از دریافت خدمات یا کالا از شما صرفه نظر کند.

مهلت زمان قانونی تشکیل پرونده مالیاتی

در قانون مالیات مستقیم بسته به این که در قالب شخص حقیقی فعالیت دارید یا شخص حقوقی، مهلت زمانی که در قانون برای تشکیل پرونده مالیاتی شما از شروع فعالیت شما مشخص نموده متفاوت است.

درخصوص شرکت ها: مستند بر تبصره ماده ۴۸ قانون مالیات مستقیم برای حق تمبر سهام و سهم‌الشرکه شرکتها باید ظرف دو‌ ماه از تاریخ ثبت قانونی شرکت در اداره ثبت شرکتها از طریق ابطال تمبر پرداخت شود.

که اصولا از مفهوم این تبصره برداشت می‌شود که دوماه فرصت دارید اما بر مبنای اصول شما باید از زمان شروع فعالیت دارای ثبت نام در سازمان امور مالیاتی باشید تا بتوانید به طور صحیح تکالیف قلنونی خود را انجام دهید .

ضمنا حتما توجه نمایید که دفاترقانونی شرکت یا موسسه خود را در اولین فرصت بعد تکمیل ثبت شرکت یا موسسه خود سفارش دهید.

در خصوص اشخاص حقیقی: مستند به تبصره ۳ ماده ۱۷۷ برای صاحبان مشاغل آمده است که مکلفند ظرف چهار ماه از تاریخ ‌شروع فعالیت مراتب را کتبا به اداره امور مالیاتی محل اعلام نمایند.

ضمانت اجرا یا جریمه عدم انجام ثبت نام یا دیرکرد انجام ثبت نام از مهلت مقرر در قانون‌

درخصوص اشخاص حقوقی  مستند به ماده ۵۱ قانون مالیات مستقیم متخلف‌ علاوه بر اصل حق تمبر، معادل دو برابر آن جریمه خواهد شد.

در خصوص اشخاص حقیقی مستند به قسمت دوم تبصره ۳ ماده ۱۷۷ قانون مالیات مستقیم ، صاحبان مشاغل عدم انجام دادن ثبت نام در مهلت مقرر مشمول جریمه‌ای ‌معادل ده درصد (۱۰%) مالیات قطعی و نیز موجب محرومیت ازکلیه تسهیلات و معافیت‌های مالیاتی تا تاریخ شناسایی توسط اداره امور مالیاتی خواهد بود.

توجه نمایید در صورت عدم ثبت نام در سازمان امور مالیاتی هم در خصوص اشخاص حقیقی و هم اشخاص حقوقی موجب محرومیت از معافیت های قانونی و محکومیت به جرم اختفای فعالیت اقتصادی و کتمان درآمد حاصل از آن محکوم شوند که مجازات آن تعزیر درجه شش مستند به بند ۲ ماده ۲۷۴ قانون مالیات مستقیم می باشد.

نحوه و مهلت تشکیل پرونده مالیاتی

نحوه تشکیل پرونده مالیاتی

جالب است بدانید امروزه برای اشخاص حقوقی مثل شرکت و موسسات هنگام ثبت در اداره ثبت شرکت یک ثبت نام اولیه در اداره امور دارایی توسط اداره ثبت شرکت ها صورت میگیرد که درواقع اطلاعات اولیه ثبت شرکت یا موسسه در سایت سازمان امور مالیاتی قرار میگیرد و شما باید آن را تکمیل کنید تا به مرحله صحت سنجی اطلاعات برسد.

پس اگر پیش ثبت نام ندارید اقدام به پیش ثبت نام نموده و سپس اطلاعات اولیه شما بررسی ودر صورت صحت تایید میشود  وسیستم برایتان نام کاربری و رمز عبور اس ام اس می‌کند سپس اطلاعات را تکمیل و یک کد رهگیری دریافت میکنیم تا اطلاعات شما توسط سازمان صحت سنجی شود سپس پس از رسیدن شما به گام ۴۵ ثبت نام اینترنتی شما تکمیل و تایید می‌شود. که پس از آن به سازمان امور مالیاتی مربوطه مراجعه نموده مدارک فیزیکی مورد نیاز را برایشان می‌برد و پرونده فیزیکی تشکیل می‌دهید و اقدام به پرداخت حق تمبر می نمایید.

سخن آخر

در شروع هرکسب و کاری اقدام به تشکیل پرونده مالیاتی از ضروری ترین امور تلقی می شود حتی اگر فعالیت انجام نداده اید چرا که این یک وظیفه است که قانون برای شما پیش بینی نموده که انجام آن باعث جلوگیری از تعلق جرائم و هزینه های مضاعف و مجرم شناخته شدن شما می‌شود.

ما به شما توصیه میکنیم با کمک گرفتن از وکلای متخصص امور مالیات این راه را به صورت صحیح و سریع انجام دهید و ريسک های خود را به حداقل کاهش دهید.

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند