پرونده های ارجاعی به کمیسیون ماده 100 شهرداری

کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری

کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری  : امروزه یکی از اتفاقاتی که در شهرهای مختلف در حال رخ دادن است و سود سر شاری برای هم مالکین و هم سازنده ها دارد ساخت و ساز ساختمان ها با انواع کاربری ها میباشد.

این ساخت و ساز ها را نمیتوانست به حال خود رها کرد و باید برای تنظیم روابط در آن حوزه به نحوی که حقوق دیگر شهروندان توسط شهروندی دیگر نقض نشود ظوابطی گذاشته تا بر آن اساس عمل نمایند.

در گذشته اگر اشخاصی از این قوانین پیروی نمیکردند و دچار تخلفاتی در این حوزه میشدند توسط مراجع قضایی مورد تعقیب کیفری قرار میگرفتند و به مجازاتهایی مانند حبس و جزای نقدی محکوم میشدند.

این روند تا زمانی که ماده ۱۰۰ قانون شهرداری تصویب شد ادامه داشت و پس از آن با توجه به مفاد این ماده قانونی مرجعی پیش بینی شد که به تخلفات ساختمانی به صورت تخصصی نظارت داشته باشد و بر این اساس افراد برای ساختمان سازی باید از شهرداری مجوز میگرفتند و پروانه اخذ میکردند.

حال اگر پروانه ساخت از شهرداری اخذ نشود یا بر اساس پروانه اخذ شده ساخت و ساز صورت نگیرد رسیدگی به تخلفات از این قبیل بر عهده اعضای کمیسیون ماده ۱۰۰ میباشد.

البته میتوانید قبل زمان رسیدگی جهت مشاوره حقوقی ساخت و ساز با وکیل متخصص هماهنگی های لازم را انجام دهید و یا در زمان رسیدگی  به کمک وکیل دادگستری که به تمام قوانین این حوزه اشراف دارد در جلسات حضور پیدا کرده و از حقوق و منافع خود دفاع نمایید.

 

کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری چیست؟

این کمیسیون در صورت لزوم تشکیل شده و اقدام به مبادرت رای مینماید. به همین دلیل است که برخی به اشتباه بر این باورند که چون رسیدگی صورت میگیرد و این روند تنها برای مراجع قضایی هست این مرجع نیز قضایی میباشد.

در صورتی که این مرجع حقوقی و اداری هست و درست است که در شهر تهران در شهرداری قرار گرفته است اما جدای از آن محسوب میشود و نماینده ای که از شهرداری در این مجمع حضور دارد حق رای نداشته و تنها برای ارائه گزارشات حضور دارد.

کلیه مالکان املاک و پیمانکارانی که قصد ساخت بنایی را دارند باید با این مرجع آشنا شوند و از تمام قوانین که در حدود اختیارات آنها هست پیروی کنند زیرا به صورت دقیق بر تمام ساخت و ساز ها نظارت میکند و در صورتی که از قوانین و مقررات پیروی نکرده باشید ممکن است که در نتیجه رای این کمیسیون بسیاری از سرمایه خود را از دست بدهید.

وکلای ملکی متخصص میتوانند در طول انجام اقدامات مهندسی در زمینه های حقوقی پروژه شما راهنمایی خوب برای نظارت بر حسن انجام اقدامات باشند.

 

اعضای کمیسیون ماده ۱۰۰ چه کسانی هستند؟

به صورت کلی این کمیسیون دارای چهار عضو میباشد که تنها سه عضو آن دارای حق رای میباشند.

یک عضو آن نماینده کشور میباشد که از طرف وزیر کشور انتخاب شده و در جلسات حضور پیدا میکند.

عضو دیگر یکی از قضات دادگستری هست که مستقیما از طرف وزیر دادگستری انتخاب میشود و حضور این قاضی به این مرجع جنبه حقوقی بخشیده و سبب این مسئله میباشد که رسیدگی و صدور رای به شکل کاملا قانونی صورت پذیرد.

دیگر نماینده ای که در مجمع حضور دارند یکی از اعضای شورای شهر میباشد که به انتخاب همان اعضا حضور پیدا میکند.

همانطور که در مطالب بالا گفتیم یک عضو هم از شهرداری برای بیان توضیحات در این مجمع حضور دارد که حق رای نداشته و هیچ دخالتی در تصمیمات این کمیسیون ندارد و تنها برای شرح و توضیح مسائل حضور پیدا میکند.

 

 

اعضای کمیسیون ماده 100 شهرداری چه کسانی هستند

 

کدام تخلفات مورد بررسی کمیسیون ماده صد قرار میگیرند؟

شهرداری ها بر تمام اقدامات ساخت و ساز در شهر نظارت دارند و همگی آنها را مورد بررسی قرار میدهند. برخی ها در این میان دچار تخلفاتی میشوند و قوانین و مقررات را زیر پای میگذارند.

در صورت مشاهده چنین مواردی از آنجایی که خود شهرداری ها نمیتوانند افراد را به جزای نقدی محکوم کنند یا بنایی که خارج از قوانین ساخته شده است را تخریب نمایند موظف اند که ظرف مدت یک هفته این چنین موارد را به اطلاع کمیسیون ماده ۱۰۰ برسانند.

 

بیشتر بدانیم : دلایل نقض رای کمیسیون ماده صد در دیوان چیست؟

 

این کمیسیون پس از وصول پرونده با ابلاغیه به ذینفع اعلام میکند که ظرف مدت ده روز نوضیحات خود را به صورتی کتبی ارائه نماید و موظف است که پس از یک ماه تصمیم مقتضی را در قالب رای صادر نماید. مواردی که این کمیسیون در صورت بروز آنها وارد شده و مبادرت به صدور رای مینماید به شرح ذیل است:

 در صورتی که کاربری را بدون داشتن مجوزهای قانونی تغییر دهند برای مثال کاربری یک ملکی مسکونی بوده و پس از احداث بنا از آن به عنوان ملک تجاری استفاده شود.

 در صورتی که حین ساخت و ساز به معابر شهری تجاوز شود برای مثال در نتیجه ساخت یک ملک کمی از فضای پیاده راه ها هم اشغال شود.

 در صورت استحکام نداشتن بنا یا عدم رعایت اصول فنی، بهداشتی و شهرسازی در هنگام ساخت بنا

 در صورتی که برای بنای ساخته شده پارکینگ ساخته نشود و یا امکان استفاده از آن وجود نداشته باشد.

 در نهایت ساخت بنا بدون داشتم پروانه ساخت و یا عدم رعایت مواردی که در آن مجوز ذکر شده است.

 

نحوه اعتراض به آرای کمیسیون ماده ۱۰۰

با تمام توضیحاتی که داده اگر نیاز به مشاوره حقوقی کمیسیون ماده ۱۰۰ را داشتید با ما از طریق راه های ارتباطی  در تماس باشید تا همکاران ما در اسرع وقت  با وکیل مربوطه هماهنگی لازم را برای دریافت مشاوره شما تنظیم نمایند .

همچنین در نهایت این کمیسیون به موارد تخلف رسیدگی کرده و در نتیجه احکام صادره از آن ممکن است که افراد محکوم به پرداخت جزای نقدی شوند و یا حتی تصمیم بر این باشد که توسط مقامات مربوطه این بنا قلع شود.

در این بین هر تصمیمی که از طرف این مرجع اتخاذ میشود میتواند از دید محکوم علیه غیر عادلانه بوده و تقاضای اعتراض بر مفاد آن حکم را داشته باشد. رسیدگی در این مرجع در دو مرحله بدوی و تجدیدنظر صورت میگیرد

اما در صورتی که حتی پس از تجدیدنظر خواهی توسط وکیل باز هم نسبت به کل یا برخی از مفاد رای اعتراض داشتید

میتوانید اعتراض خود را پس از مشورت با یک وکیل متخصص دعاوی دیوان عدالت اداری در این مرکز به ثبت برسانید.

به دلیل اینکه پرونده هایی که برای رسیدگی به دیوان عدالت میرسند دارای پیچیدگی زیادی هستند پیشنهاد ما به شما این است که پیش از اقامه دادخواست با یک وکیل دیوان عدالت اداری در این زمینه مشورت نمایید تا برای انجام اقدامات لازم شما را راهنمایی نماید.

 

سخن آخر

موسسه حقوقی مجاز اترس میتواند یک همراه با تجربه برای شما در این مسیر باشد و پیش از آنکه اتفاقات ناگواری برای شما رخ دهد که منجر به ضرر های غیر قابل تحمل گردد نسبت به آنها ایمن سازد.

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند