مراحل تمدید علامت تجاری و حقوق ناشی از ثبت آن

برندی که بر اساس مقررات قانونی ثبت شده باشه؛ تا اتمام مدت اعتبارش از حمایت قانون بهره مند می شه. مؤسسه حقوقی دادفران اترس در این نوشتار شما را با مراحل تمدید علامت تجاری آشنا کرده و برای شما روشن می کنه که تمدید نکردن برند چه ضمانت اجرایی داره. همچنین تمدید علامت تجاری چه هزینه هایی داره و چه مدارکی برای تمدید لازم است.

ماده ۴۰ قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری به روشنی بیان کرده؛ استفاده از هر علامتی (برند) که در ایران ثبت شده باشه، توسط هر شخصی به غیر از مالک، مشروط به موافقت دارنده ی برند (مالک) آن است. بنابراین کسی  حق نداره که بدون اجازه ی صاحب علامت از برند او استفاده کنه!

همچنین مالک علامت می تونه از کسی که بدون موافقتش از برند استفاده کرده؛ شکایت کنه. جالب تر اینکه صاحب برند می تونه اگر که شخصی مرتکب عملی بشه که از نظر عرف موجب تجاوز به حقوق ناشی از برند او باشه، علیه اش شکایت کنه.مثلا فرض کنید دیگری از علامتی شبیه علامت صاحب برند استفاده کنه که استفاده از آن برای آن کالا موجب گمراهی مردم بشه.

از طرفی می توانید با ابطال برند خود، از سواستفاده از علامت شما و اعتبار علامت خود جلوگیری کنید.

تمدید علامت تجاری

مدت اعتبار ثبت علامت

مدت اعتبار ثبت علامت ده سال است. شروع ده سال از تاریخ تسلیم اظهارنامه ی ثبت آن است. این مدت با درخواست مالک برای دوره های بعدی ده ساله با پرداخت هزینه ی آن قابل تمدید است.

ضمانت اجرای عدم تمدید ثبت برند

صاحب علامت می تونه ثبت علامت را تا شش ماه پس از انقضای مدت اعتبار آن، هر ده سال یک بار تمدید کنه. در این صورت حق استفاده ی انحصاری تا ده سال، با صاحب علامت است. در نتیجه هر بار تجدید ثبت حق استفاده ی انحصاری را برای ده سال دیگه تضمین می کنه. در غیر این صورت یعنی تحت شرایطی که علامت پس از فرصت شش ماهه نیز تمدید نشه؛ یعنی تمدید علامت تجاری انجام نشه؛ به عنوان مالک هیچ گونه حق و حقوقی نسبت به علامت تجاری نخواهید داشت.

مدارک لازم برای تمدید علامت تجاری عبارتند از:

اشخاص حقیقی

۱.کپی شناسنامه و کارت ملی مالک علامت

۲.نمونه علامت و تکمیل فرم اطلاعات مورد نیاز

۳.مهر و امضای وکالتنامه (در صورت داشتن وکیل)

اشخاص حقوقی

۱.کپی شناسنامه و کارت ملی صاحبان حق امضاء

۲.کپی روزنامه رسمی شرکت و تمام تغییرات

۳.نمونه علامت و تکمیل فرم اطلاعات

۴.مهر و امضاء وکالتنامه (در صورت داشتن وکیل)

لزوم رعایت نکات زیر در درخواست تمدید علامت تجاری

 ۱.شماره و تاریخ ثبت اظهارنامه و علامتی که تمدید آن مورد درخواست است.

۲.طبقه یا طبقات کالاها و خدماتی که علامت برای تشخیص آن ها ثبت شده.

۳.آدرس.

۴.هنگام ارائه ی در خواست باید علامتی که درخواست تمدید آن را دارید در برگه باشد. همچنین شماره و تاریخ ثبت اظهار نامه در آن باید قید شود.

۵.طبقه ی کالا باید مشخص شود.

جالبه بدونید!

در موقع تمدید علامت تجاری ، مرجع ثبت، طبقه محصولات را مطابق با جدیدترین ویرایش طبقه بندی بین المللی در دفتر ثبت میکنه. همچنین گواهی نامه تمدید ثبت علامت را بر اساس آن تصحیح می کنه.

هزینه ی تغییر و انتشار آگهی

هزینه ی تغییر طبقات در اثر ویرایش جدید طبقه بندی بین المللی و همچنین هزینه  ی انتشار آگهی مربوط به روزنامه رسمی به عهده مالک علامت است. مرجع ثبت بعد از دریافت درخواست تمدید ثبت و ضمائم، ثبت مجدد را در دفتر مربوطه وارد می کنه. روی هرکدام از نسخه های درخواست، تاریخ دریافت و شماره آن را درج می کنه. در نهایت نسخه دوم آن را بعد از امضاء و مهر به عنوان رسید به درخواست کننده تسلیم می کنه.

ضمانت اجرای عدم پرداخت هزینه ها

متقاضی باید ظرف ۳۰ روز بعد از اعلام  کتبی مرجع ثبت مبنی بر تایید نهایی علامت؛ هزینه های ثبت و آگهی را پرداخت کنه. در صورت پرداخت نکردن هزینه ها در مهلت بالا، اظهارنامه بی اعتبار میشه. این مهلت برای متقاضیان مقیم خارج از کشور ۶۰ روز است (ماده ۱۲۷).

نکات مهم

  1. تجدید ثبت در صورتی که تغییری در علامت صورت نگرفته باشه، نیاز به آگهی نداره.
  2. در صورتی که از علامت ثبت شده به مدت ۳ سال از تاریخ ثبت استفاده نشه، به درخواست هر ذی نفعی باطل میشه.
  3.  هرگاه مدت اعتبار علامت منقضی شده باشه؛ ثبت آن از طرف صاحب علامت یا دیگران، تابع مقررات و تشریفات مربوط به ثبت علائم است.
باید بدانید !

اشخاص ذی نفع می توانند  ظرف ۳۰ روز از تاریخ نشر آگهی مربوط، اعتراض خود را به تمدید ثبت، تسلیم نمایند.

تمدید علامت تجاری

پس از پایان دوره ی ده ساله ی علامت یک مهلت شش ماهه به مالک علامت داده می شه. اگر تا پایان این مدت تمدید صورت نگیره؛ مالک علامت تجاری هیچ حقی نخواهد داشت و هر ذینفعی می تونه علامت را به نام خود به ثبت برسونه و مالک جدید علامت تجاری شود.

چند نکته ی ضروری

  • در زمان درخواست تمدید علامت تجاری مالک آن می تونه تقاضای کاهش طبقه ی محصول خود را داشته باشه.
  • برای تمدید درخواست علامت تجاری ابتدا باید هزینه ی آن پرداخت شود.
  • وقتی طبقات را تغییر داده میشه؛ باید در روزنامه ی رسمی آگهی بشه.
  • در هنگام تمدید اداره ی ثبت مکلفه تا طبقات محصولات را بر طبق جدیدترین طبقه بندی بین المللی به ثبت برسونه و گواهی نامه ی تمدید ثبت را نیز باید تغییر بدهد.

مراحل ثبت تمدید علامت تجاری در دفتر ثبت

  • در صورتیکه کارهای تمدید توسط وکیل انجام می شود باید ادرس دقیقش قید شود.
  • درج صحیح نشانی مالک برند و عنوان کردن تابعیت مالک برند.
  • نصب کردن نمونه ی علامت در محل اختصاصی.
  • در صورتیکه در برند از رنگ خاصی استفاده شده باشه و آن رنگ مشخصه ی برند باشه؛ باید قید بشه.
  • شماره ثبت علامت و تاریخ ثبت آن و همچنین تاریخ و شماره ی اظهار نامه

در زمان تمدید علامت تجاری .

همراه شما هستیم...

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
اشتراک گذاری در facebook
Facebook
اشتراک گذاری در pinterest
Pinterest
اشتراک گذاری در twitter
Twitter
اشتراک گذاری در whatsapp
WhatsApp
اشتراک گذاری در linkedin
LinkedIn
اشتراک گذاری در telegram
Telegram

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند