تمدید برند : برندی که بر اساس مقررات قانونی ثبت شده باشد؛ تا اتمام مدت اعتبارش از حمایت قانون بهره مند می شود.
اترس به عنوان موسسه ای حقوقی دارای مجوز از کانون وکلا در این نوشتار شما را با مراحل تمدید علامت تجاری آشنا کرده و برای شما روشن می کند که تمدید نکردن برند چه تبعاتی دارد.
همچنین تمدید علامت تجاری چه هزینه هایی دارد و چه مدارکی برای تمدید لازم است.
فهرست مطالب
Toggle
تمدید علامت تجاری و حقوق ناشی از ثبت آن
ماده ۴۰ قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری به روشنی بیان کرده است :استفاده از هر علامتی (برند) که در ایران ثبت شده باشد، توسط هر شخصی به غیر از مالک، مشروط به موافقت دارنده ی برند (مالک) آن است.
بنابراین کسی حق ندارد که بدون اجازه ی صاحب علامت از برند او استفاده کند.
همچنین مالک علامت می تواند از کسی که بدون موافقتش از برند استفاده کرده است شکایت کند.
جالب تر اینکه صاحب برند می تواند اگر که شخصی مرتکب عملی شود که از نظر عرف موجب تجاوز به حقوق ناشی از برند او باشد، علیه اش شکایت کند.مثلا فرض کنید دیگری از علامتی شبیه علامت صاحب برند استفاده کند که استفاده از آن برای آن کالا موجب گمراهی مردم شود.
از طرفی می توانید با ابطال برند خود، از سواستفاده از علامت شما و اعتبار علامت خود جلوگیری کنید.
ابطال برند یا ابطال علامت در جایی صورت می گیرد که شخصی ، برند شما را قانونا ثبت کرده است و شما می توانید با اثبات مالکیت خود بر روی نام تجاری ، از دادگاه حکم ابطال برندی که به ضرر شما ثبت شده است را بگیرید .
این دعوی درفارغ از اینکه مربوط به کجای کشور باشد در شعبه سوم دادگاه شهید بهشتی تهران رسیدگی می شود . به جهت پیچیده بودن این دعوی ، پیشنهاد می کنیم از وکلای تخصصی شرکت ها کمک بگیرید.
مشاوره حقوقی با وکیل متخصص ثبت برند
مدت اعتبار ثبت علامت ؛ مدت اعتبار برند
مدت اعتبار ثبت علامت ده سال است. شروع ده سال از تاریخ تسلیم اظهارنامه ی ثبت آن است. این مدت با درخواست مالک برای دوره های بعدی ده ساله با پرداخت هزینه ی آن قابل تمدید است.
تمدید نکردن برند چه تبعاتی دارد؟
صاحب علامت می تواند ثبت علامت را تا شش ماه پس از انقضای مدت اعتبار آن، هر ده سال یک بار تمدید کند. در این صورت حق استفاده ی انحصاری تا ده سال، با صاحب علامت است.
در نتیجه هر بار تجدید ثبت حق استفاده ی انحصاری را برای ده سال دیگر تضمین می کند. در غیر این صورت یعنی تحت شرایطی که علامت پس از فرصت شش ماهه نیز تمدید نشود؛ یعنی تمدید علامت تجاری انجام نشود؛ به عنوان مالک هیچ گونه حق و حقوقی نسبت به علامت تجاری نخواهید داشت.
مدارک لازم برای تمدید علامت تجاری
مدارک لازم تمدید اشخاص حقیقی
۱. کپی شناسنامه و کارت ملی مالک علامت
۲. نمونه علامت و تکمیل فرم اطلاعات مورد نیاز
۳. مهر و امضای وکالتنامه (در صورت داشتن وکیل)
مدارک لازم تمدید اشخاص حقوقی
۱. کپی شناسنامه و کارت ملی مدیران صاحبان حق امضاء
۲. کپی روزنامه رسمی شرکت و تمام تغییرات
۳. نمونه علامت و تکمیل فرم اطلاعات
۴. مهر و امضاء وکالتنامه (در صورت داشتن وکیل)
شرایط و نکات درخواست تمدید برند
۱. شماره و تاریخ ثبت اظهارنامه و علامتی که تمدید آن مورد درخواست است.
۲. طبقه یا طبقات کالاها و خدماتی که علامت برای تشخیص آن ها ثبت شده.
۳. آدرس.
۴. هنگام ارائه ی در خواست باید علامتی که درخواست تمدید آن را دارید در برگه باشد. همچنین شماره و تاریخ ثبت اظهار نامه در آن باید قید شود.
۵. طبقه ی کالا باید مشخص شود.
نکته حائز اهمیت در تمدید برند این است که در موقع تمدید علامت تجاری ، مرجع ثبت، طبقه محصولات را مطابق با جدیدترین ویرایش طبقه بندی بین المللی در دفتر ثبت میکند. همچنین گواهی نامه تمدید ثبت علامت را بر اساس آن تصحیح می کند.
بیشتر بدانیم : ثبت علامت تجاری بدون جواز کسب چگونه است
هزینه ی تغییر و انتشار آگهی تمدید علامت تجاری
هزینه ی تغییر طبقات در اثر ویرایش جدید طبقه بندی بین المللی و همچنین هزینه ی انتشار آگهی مربوط به روزنامه رسمی به عهده مالک علامت است. مرجع ثبت بعد از دریافت درخواست تمدید ثبت و ضمائم، ثبت مجدد را در دفتر مربوطه وارد می کند.
روی هرکدام از نسخه های درخواست، تاریخ دریافت و شماره آن را درج می کند. در نهایت نسخه دوم آن را بعد از امضاء و مهر به عنوان رسید به درخواست کننده تحویل میدهد.
ضمانت اجرای عدم پرداخت هزینه ها تمدید برند
متقاضی باید ظرف ۳۰ روز بعد از اعلام کتبی مرجع ثبت مبنی بر تایید نهایی علامت؛ هزینه های ثبت و آگهی را پرداخت کنه. در صورت پرداخت نکردن هزینه ها در مهلت بالا، اظهارنامه بی اعتبار میشه. این مهلت برای متقاضیان مقیم خارج از کشور ۶۰ روز است (ماده ۱۲۷).
نکات مهم برای تمدید برند ( علامت تجاری)
۱- تجدید ثبت در صورتی که تغییری در علامت صورت نگرفته باشه، نیاز به آگهی ندارد.
۲- در صورتی که از علامت (برند) ثبت شده به مدت ۳ سال از تاریخ ثبت استفاده نشود، به درخواست هر ذی نفعی باطل میشود.
۳- هرگاه مدت اعتبار علامت منقضی شده باشد؛ ثبت آن از طرف صاحب علامت یا دیگران، تابع مقررات و تشریفات مربوط به ثبت علائم است. یعنی هر کس میتواند آن را مثل یک برند جدید ثبت کند.
۴- اشخاص ذی نفع می توانند ظرف ۳۰ روز از تاریخ نشر آگهی مربوط، اعتراض خود را به تمدید ثبت، تسلیم نمایند.
۵- پس از پایان دوره ی ده ساله ی علامت یک مهلت شش ماهه به مالک برند داده می شود. اگر تا پایان این مدت تمدید صورت نگیرد مالک علامت تجاری هیچ حقی نخواهد داشت و هر ذینفعی می تواند علامت را به نام خود به ثبت برساند و مالک جدید علامت تجاری شود.
پاسخ به چند سوال پرتکرار بر اساس تجربه وکلای ثبت برند اترس
۱- در زمان درخواست تمدید علامت تجاری مالک آن می تواند تقاضای کاهش طبقه ی محصول خود را داشته باشد.
۲- تمدید برند هزینه ای جداگانه دارد و برای تمدید درخواست علامت تجاری ابتدا باید هزینه ی آن پرداخت شود.
۳- وقتی طبقات را تغییر داده میشه؛ باید در روزنامه ی رسمی آگهی بشه.
۴- در هنگام تمدید اداره ی ثبت مکلفه تا طبقات محصولات را بر طبق جدیدترین طبقه بندی بین المللی به ثبت برسونه و گواهی نامه ی تمدید ثبت را نیز باید تغییر بدهد.
بیشتر بدانیم : چرا ثبت برند ضروری میباشد
نکات درخواست ثبت تمدید علامت تجاری در دفتر ثبت
در صورتیکه کارهای تمدید برند توسط وکیل انجام می شود باید نشانی دقیقش قید شود.
درج صحیح نشانی مالک برند و عنوان کردن تابعیت مالک برند.
نصب کردن نمونه ی علامت در محل اختصاصی.
در صورتیکه در برند از رنگ خاصی استفاده شده باشد و آن رنگ مشخصه ی برند باشد باید قید شود.
شماره ثبت علامت و تاریخ ثبت آن و همچنین تاریخ و شماره ی اظهار نامه در زمان تمدید علامت تجاری .
جمع بندی :
در مواقعی با این مواجه می شویم که به دلیل عدم رعایت نکات مهم در زمان ثبت و یا تمدید ، بعد ها برند ایشان به ترفندهای مختلف توسط افراد سودجو ثبت می شود و با مراجعه به صاحبین واقعی برند ، از ایشان باج خواهی می کنند در نتیجه برای ثبت یا تمدید برند از خدمات وکلای متخصص امور شرکت ها ، بهره مند شوید.
در این مقاله در مورد مراحل تمدید برند ، نکات کاربردی مطرح شد . افراد معمولا بعد از ثبت و یا تمدید علامت تجاری ، مبالغ زیادی صرف تبلیغات و ایجاد شهرت می کنند .
برچسب های مرتبط