وضعیت مالیات شرکت بدون فعالیت

نکات ضروری در مورد مالیات شرکت بدون فعالیت

مالیات شرکت بدون فعالیت : همه شرکت‌های تجاری برای آغاز فعالیت خود و همزمان با تشکیل شرکت باید در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت برسند. بعد از ثبت شرکت، باید به اداره دارایی برای دریافت پرونده مالیاتی و پلمپ دفاتر تجاری مراجعه شود.همچنین در مهلت تعیین شده  به تشکیل پرونده مالیاتی خود اقدام کنند.

شرکت بدون فعالیت به شرکتی گفته می شود که به ثبت رسیده ولی هیچ فعالیتی را در زمینه ی موضوع شرکت شروع نکرده است یا اینکه پس از مدتی دست از فعالیت تجاری کشیده باشد.

 

 

وضعیت مالیاتی شرکتهای بدون فعالیت

سوالی که مطرح میشود این است که چه مسئولیت ها و یا تکالیفی از نظر قانونی برای چنین شرکتهایی وجود دارد؟

یک اشتباه رایج برای کسانی که چنین شرکتی را به ثبت رسانده اند این است که تصور می کنند چون شرکت فعالیتی ندارد پس تکالیفی هم نخواهد داشت.

اما باید بگیم که اینگونه نیست!

اگر چنین شرکت بدون فعالیتی را ثبت کردید این نوشته که به همت وکیل امور مالیاتی مؤسسه اترس نگاشته شده است، به شما کمک می کند که با مسئولیت های قانونی و مالیات شرکت بدون فعالیت آشنا شوید.

 

اظهارنامه مالیاتی شرکتهای بدون فعالیت

قاعده ی کلی از نظر قوانین مالیاتی این است که شرکت ثبت شده ، چه فعالیت داشته باشد چه نداشته باشد، موظف است که  هر سال اقدامات قانونی خود مانند ارسال اظهارنامه مالیاتی و یا دریافت دفاتر پلمب شده قانونی را انجام دهد تا مشمول جریمه مالیاتی نگردد. چنانچه نیاز دارید با انواع مالیات آشنا شوید مقاله ایی برای شما آماده نموده ایم.

 

تکالیف مالیاتی شرکتی که فعالیت ندارد

 ۱)هرچند مالیات  فقط به اشخاصی تعلق می گیرد که فعالیت داشته باشند و سود کرده  باشند اما اگر اداره دارایی از عدم فعالیت شرکت اطلاع نداشته باشد  ، ممکن است شرکت را فعال و سود ده تلقی کندبرای شرکت مالیات در نظر بگیرد. در نتیجه برای زمانی که شرکت فعالیتی ندارد، این موضوع باید به اطلاع اداره دارایی و مالیات برسد تا ریسک مدیران شرکت به حداقل برسد.

۲)حتی در صورتی که شرکت فعالیتی ندارد، همچنان وظیفه تشکیل پرونده مالیاتی دارد و باید ظرف دو ماه از تاسیس شرکت ، در اداره دارایی ، تشکیل پرونده مالیاتی بدهد.

۳) همانطور که توضیح دادیم ، شرکت هایی که حتی فعالیت ندارند ، میبایست اظهارنامه مالیاتی را ارسال کنند و می توانند اظهارنامه را صفر یا سفید ارسال کنند.

۴) همچنین باید اظهارنامه های ارزش افزوده به صورت صفر در مهلت مقرر ارسال، چون شرکت فعالیت نداشته است تا مشمول مالیات بر ارزش افزوده شود.

۵)وقتی شرکت فعالیتی نداشته باشد اعضای شرکت نمی توانند به نام شرکت خرید و فروشی انجام بدهند.

۶) شرکت‌های بدون فعالیت مانند شرکت‌های فعال باید دفاتر قانونی خود را پلمپ کنند. به عبارت بهتر باید تا پایان اسفند ماه اقدام به پلمپ دفاتر قانونی سال بعد خود کنند.

۷) هرگونه معامله مثل خرید وفروش توسط اعضای شرکت در صورت عدم فعالیت ممنوع است. به این دلیل که خریدهای شخصی نیز به‌عنوان فعالیت شرکت در نظر گرفته می شود مگر اینکه خود افراد شرکت پرونده های جداگانه مالیاتی داشته باشند . مثلا عضو هیات مدیره شرکت ، شخصا تجارت هم بکند و برای آن پرونده مالیاتی مستقل از شرکت هم داشته باشدو

۸) اعتبار نامه عدم فعالیت برای یک سال است. یعنی اگر شرکتی چند سال فعالیت ندارد، باید هر سال برای عدم فعالیت سال قبل نامه عدم فعالیت ارسال کند.

 

 

درباره گروه بندی مالیاتی مشاغل بیشتر بدانیم

مالیات شرکت بدون فعالیت تجاری

 

 

نکته مهم مالیاتی

نداشتن گردش مالی در حسابهای بانکی شرکت ثبت شده به معنای عدم فعالیت شرکت نیست. یعنی یک شرکت میتواند گردش حساب مالی نداشته باشد ولی یک شرکت فعال محسوب شود.

نکته ی دیگری که باید توجه کرد این است که در حالتی که شرکت فعالیتی ندارد، در راستای اقدامات لازم برای مالیات شرکت بدون فعالیت هر ساله باید عدم فعالیت شرکت اعلام شود! همچنین باید یادآوری کنیم که عدم فعالیت شرکت مربوط به گذشته می شود و یک شرکت نمی تواند نسبت به سال آینده عدم فعالیت خودش را اعلام کند.

 

جریمه ی مالیاتی برای شرکت با عدم فعالیت

با توضیحات بالا معلوم می گردد که در دو صورت شرکت مشمول جریمه مالیاتی می شود:

الف) عدم تشکیل به موقع پرونده مالیاتی

ب) عدم تحویل  دفاتر مالی پلمپ و اظهارنامه مالیاتی چه شرکت فعالیت داشته باشد چه نداشته باشد.

 

اتصال سامانه اداره ثبت شرکت ها و اداره دارایی

بعد از ثبت شرکت، مشخصات شرکت از طریق اداره ثبت شرکت‌ها به اداره دارایی اطلاع داده می شود. پس نباید تصور کرد که اداره مالیات چگونه از تشکیل یک شرکت مطلع می شود. در نتیجه عدم فعالیت یک شرکت به معنی عدم تشکیل پرونده مالیاتی شرکت نیست.

انحلال شرکتی که فعالیت ندارد

اگر مدت عدم فعالیت شرکت به طور دائمی است و پیش بینی می کنید ، قصد فعالیت مجدد را نداشته باشید ، پیشنهاد می کنیم شرکت را منحل کنید چرا که با انحلال شرکت و ختم عملیات تصفیه شرکت از بین می رود در نتیجه ریسک مالیاتی هم ندارد.

به عنوان نتیجه گیری باید گفت بدون تشکیل پرونده مالیاتی و یا دارایی امکان تنظیم نامه ی عدم فعالیت وجود ندارد.

در واقع شرکت ها زمانی می توانند نامه عدم فعالیت را به اداره دارایی ارائه بدهند که واقعا هیچ فعالیتی نداشته باشند؛ چون در صورت مشاهده ی این موضوع از طریق اسناد دیگر (مثلا در زمان خرید به نام شرکت یک فاکتور هم از فروشنده کالا به اداره مالیات ارائه می شود) شرکت جریمه خواهد شد.

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند