چند نکته ضروری و اساسی در مورد مالیات شرکت بدون فعالیت

همه شرکت‌های تجاری برای آغاز فعالیتشون و پس از تاسیس باید در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت برسند. بعد از ثبت شرکت، باید به اداره دارایی برای دریافت پرونده مالیاتی و پلمپ دفاتر تجاری مراجعه بشه. شرکت بدون فعالیت به شرکتی گفته میشه که به ثبت رسیده ولی هیچ فعالیتی را در زمینه ی موضوع شرکت شروع نکرده یا اینکه پس از مدتی دست از فعالیت تجاری کشیده. سوالی که مطرح میشه این است که چه مسئولیت ها و یا تکالیفی از نظر قانونی برای چنین شرکتهایی وجود داره؟ یک اشتباه رایج برای کسانی که چنین شرکتی را به ثبت رساندن این است که تصور می کنند چون شرکت فعالیتی نداره پس تکالیفی هم نخواهد داشت. اما باید بگیم که اینگونه نیست! اگر چنین شرکت بدون فعالیتی را ثبت کردید این نوشته که در بخش مطالب حقوقی مؤسسه دادفران اترس قرار داره، به شما کمک می کنه که با مسئولیت های قانونی و مالیات شرکت بدون فعالیت آشنا بشید.

نکته ی مهم : قاعده ی کلی از نظر قوانین مالیاتی این است که شرکت ثبت شده چه فعالیت داشته چه نداشته باشه، موظفه هر سال اقدامات قانونی را مثل دادن اظهارنامه مالیاتی انجام بده تا مشمول جریمه مالیاتی نشه.

مالیات شرکت بدون فعالیت

اقدامات لازم در مورد مالیات شرکت بدون فعالیت

 1)چنانچه اداره دارایی از عدم فعالیت شرکت اطلاع نداشته باشه برای شرکت مالیات در نظر میگیره. در نتیجه برای زمانی که شرکت فعالیتی نداره، این موضوع باید به اطلاع اداره دارایی و مالیات برسه.

2)حتی در صورتی که شرکت فعالیتی نداره، باز وظیفه داره تشکیل پرونده مالیاتی بده.

3) شرکت باید حوزه ی مالیاتی اش رو تعیین کنه. چون بدون تعیین حوزه ی مالیاتی، شرکت نمیتونه فعالیت یا عدم فعالیت خود را به اداره دارایی ارائه بده .

4) شرکت ها پس از شروع فعالیتشون باید ظرف 4 ماه هر ساله اظهارنامه مالیاتی ارائه بدهند. در صورتیکه شرکت فعالیتی هم نداشته باشه، باید در اظهارنامه گزینه ی عدم فعالیت تیک بخوره تا مالیات شرکت بدون فعالیت نیز مشخص گردد.

5) همچنین باید اظهارنامه های ارزش افزوده به صورت صفر در مهلت مقرر تحویل بشه، چون شرکت فعالیت نداشته تا مشمول مالیات بر ارزش افزوده بشه.

6) وقتی شرکت فعالیتی نداشته باشه اعضای شرکت نمی تونن به نام شرکت خرید و فروشی انجام بدن.

7) شرکت‌های بدون فعالیت درست مثل شرکت‌های فعال باید دفاتر قانونی خود را پلمپ کنند. به عبارت بهتر باید تا پایان اسفند ماه اقدام به پلمپ دفاتر قانونی سال بعد خود کنند.

8) هرگونه معامله مثل خرید وفروش توسط اعضای شرکت در صورت عدم فعالیت ممنوعه. به این دلیل که خریدهای شخصی نیز به‌عنوان فعالیت شرکت در نظر گرفته میشه.

9) اعتبار نامه عدم فعالیت برای یک ساله. یعنی اگر شرکتی چند سال فعالیت نداره، باید هر سال برای عدم فعالیت سال قبل نامه عدم فعالیت ارسال کنه

توجه!

نداشتن گردش مالی در حسابهای ایجاد شده ی شرکت ثبت شده به معنای عدم فعالیت شرکت نیست. یعنی یک شرکت میتونه گردش حساب مالی نداشته باشه ولی یک شرکت فعال محسوب بشه.

نکته ی مهمی که باید توجه کرد اینه که در حالتی که شرکت فعالیتی نداره، در راستای اقدامات لازم برای مالیات شرکت بدون فعالیت هر ساله باید عدم فعالیت شرکت اعلام بشه! همچنین باید یاداوری کنیم که عدم فعالیت شرکت مربوط به گذشته میشه و یک شرکت نمیتونه نسبت به سال آینده عدم فعالیت خودش را اعلام کنه.

تعلق جریمه ی مالیاتی به شرکت

با توضیحات بالا معلوم میشه که در دو صورت شرکت مشمول جریمه مالیاتی میشه:

الف) عدم اعلام به موقع  فعالیت شرکت در مهلت مقرر قانونی یعنی ظرف چهار ماه اول سال مالی

ب) عدم تحویل  دفاتر مالی پلمپ و اظهارنامه مالیاتی چه شرکت فعالیت داشته باشه چه نداشته باشه. یعنی مالیات بصورت علی الراس محاسبه می شود و دفاتر برای سال بعد دیگر تحویل گرفته نمی شه و دفاتر جدید هم صادر نمی شه.

جالبه دونید!

بعد از ثبت شرکت، مشخصات شرکت از طریق اداره ثبت شرکت‌ها به اداره دارایی اطلاع داده میشه. پس نباید تصور کرد که اداره مالیات چطور متوجه میشه یک شرکتی تشکیل شده. در نتیجه عدم فعالیت یک شرکت به معنی عدم تشکیل پرونده مالیاتی شرکت نیست.

اشتباه رایج

ممکنه تصور بشه عدم ثبت شرکت به معنای عدم فعالیت شرکته. در حالیکه اینطوری نیست و ممکنه یک شرکت ثبت نشده باشه ولی به فعالیت تجاری مشغول باشه.

مالیات شرکت بدون فعالیت

شرکت هایی که به هر دلیل هیچ فعالیتی در آنها انجام نمی شه و حتی کوچکترین قرارداد و خرید و فروشی در این شرکت ها انجام نمی شه، شرکت های بدون فعالیت هستند. عدم دریافت اطلاعاتی توسط اداره دارایی در مورد این شرکتها به منزله ی عدم ارائه دفاتر محسوب می شه و نه عدم فعالیت شرکت!

نکته ی مهم : در صورتی‌که مدت ‌زمان زیادی معمولا یک سال از عدم فعالیت شرکت بگذرد شرکت منحل میشه!

توجه کنید !

بدون تشکیل پرونده مالیاتی و یا دارایی امکان تنظیم نامه ی عدم فعالیت وجود نداره. در واقع شرکت ها زمانی می تونن نامه عدم فعالیت را به اداره دارایی ارائه بدن که واقعا هیچ فعالیتی نداشته باشن؛ چون در صورت مشاهده ی این موضوع از طریق اسناد دیگه (مثلا در زمان خرید به نام شرکت یک فاکتور هم از فروشنده کالا به اداره مالیات ارائه می شه) شرکت جریمه خواهد شد.

همراه شما هستیم...

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
اشتراک گذاری در facebook
Facebook
اشتراک گذاری در pinterest
Pinterest
اشتراک گذاری در twitter
Twitter
اشتراک گذاری در whatsapp
WhatsApp
اشتراک گذاری در linkedin
LinkedIn
اشتراک گذاری در telegram
Telegram

دیدگاه ها بسته شده اند.