وظایف مجمع عمومی مؤسس

وظایف مجمع عمومی مؤسس

 مجمع عمومی مؤسس چیست 

مجمع عمومی مؤسس ،گردهم آیی بنیانگذاران یک شرکت  است که طی شرایط قانونی باید شکل بگیرد تا به تاسیس و انجام امور اساسی جهت ایجاد شخصیت حقوقی و تشکیل شرکت سهامی بپردازند.

مجمع عمومی موسس برای شرکت مجمع عمومی الزامی است برای شرکت سهامی خاص ضروری نیست و در این شرکت ها به جای مجمع عمومی مؤسس، مؤسسین شرکت وجود دارند.

هر چند که بر اساس تجربه وکلای تخصصی امور حقوقی شرکت ها  در عمل در شرکتهای سهامی خاص هم مجمع عمومی مؤسس تشکیل می شود ولی الزام قانونی وجود ندارد.

در جلسه مجمع عمومی مؤسس شرکت سهامی عام، مؤسسین و پذیره نویسان حق حضور و رای دارند و هر سهم دارای یک رای است. بنابراین مجمع عمومی موسس ، مانند مجامع عمومی عادی و فوق العاده یک مجمع هست که مانند آنها وظایف و اختیارات خود را دارد .مجمع عمومی موسس ، یک مجمعی است که در ابتدای تشکیل یک شرکت سهامی برگزار می شود و پس از آن تشکیل نمی شود .

 

مقاله پیشنهادی : مجمع عمومی عادی چیست و چه وظایفی دارد ؟

 مجمع عمومی مؤسس چیست و چه زمانی برگزار میشود

نحوه تشکیل 

 جلسه ی مجمع، در وهله ی اول با حضور  یک نفر رئیس که از بین حاضران انتخاب میشود، تشکیل و اداره می گردد. سپس انتخاب با اکثریت نسبی انجام میشود. رئیس مجمع و ناظران از بین مؤسسین و پذیره نویسان انتخاب می شوند، ولی منشی جلسه ممکن است از بین آنها نباشد.

وظایف مجمع عمومی مؤسس

رسیدگی و احراز پذیره نویسی تمامی سهام شرکت

احراز پرداخت مبالغ لازم در رابطه با اساسنامه شرکت

تصویب طرح اساسنامه و در صورت لزوم اصلاح آن

انتخاب اولین مدیران و بازرسان شرکت

رسیدگی به گزارش مؤسسین و تصویب آن

انتخاب و تعیین روزنامه ی کثیرالانتشاری برای هر گونه دعوت و ابلاغیه تا زمان تشکیل مجمع عمومی عادی

نکته ی مهم :پس از انتخاب مدیران و بازرسان شرکت و قبول سمت از جانب آنها شرکت تشکیل می شود.

پذیرش و قبولی مقام و سمت توسط مدیران و بازرسان شرکت، به خودی خود نشان دهنده این است که مدیران(به مقاله وظایف مدیران شرکت های سهامی لینک داده شود) و بازرس یا بازرسان با علم و آگاهی تکالیف ها و مسئولیت ها، مقام خود را قبول کرده و عهده دار آن شدند.

تصمیم های مجمع عمومی با اکثریت دوسوم حاضران در جلسه معتبر خواهد بود و هر سهم یک رای دارد.

 

دریافت مشاوره حقوقی قبل از ثبت شرکت از موسسه اترس

گردهم آیی بنیانگذاران یک شرکت

 

دعوت مجمع عمومی موسس

برای رسمیت تشکیل جلسه مجمع عمومی موسس ، باید حداقل تعدادی از پذیره نویسان که حداقل نصف سرمایه شرکت را تعهد کرده اند حاضر شوند .در صورتیکه جلسه به رسمیت نرسد تا دوبار دیگر این مجمع دعوت می شود و اگر نهایتا با این سه بار دعوت ، مجمع عمومی موسس ، برگزار نگردید ، موسسین میبایست عدم تشکیل شرکت را اعلام کنند .

با توضیحاتی که دادیم معلوم می شود که مجمع عمومی مؤسس یکی از ارکان ضروری شرکت برای تشکیل شرکت به شمار میرود.

بر خلاف مجمع عمومی عادی و مجمع عمومی فوق العاده  که بعد از تشکیل شرکت، ایجاد می شوند. این مجمع از اجتماع دو گروه سرمایه گذار، یعنی مؤسسین و پذیره نویسان تشکیل می شوند. در واقع عنوان مؤسس برای این مجمع به این منظور استفاده میشود که نقش تاسیس کننده برای شرکت سهامی را ایفا می کند.

در صورتیکه در خصوص مجامع شرکت ها سوالی دارید ،میتوانید در بخش نظرات همین صفحه مطرح کنید .

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند