نمونه قرارداد عدم رقابت شرکتها

نمونه قرارداد عدم رقابت شرکت

نمونه قرارداد عدم رقابت

برای راحتی همراهان گرامی فایل نمونه قرارداد عدم رقابت شرکتها و استارتاپ ها، توسط تیم تنظیم قرارداد موسسه حقوقی اترس در فرمت ورد تهیه و برای دانلود در اختیار شما عزیزان  قرار گرفته است . چنانچه قرارداد شما دارای  نکات و مفاد مهمی میباشد ، توصیه میگردد 

با تیم متخصص تنظیم قرارداد موسسه اترس در تماس باشید.

درباره قرارداد عدم رقابت

قرارداد عدم رقابت یکی از مهم‌ترین قراردادهایی است که در شرکت‌ها  و استارت آپ ها منعقد می‌شود. این قرارداد به منظور جلوگیری از رقابت افراد با شرکت‌های در بازار و حفظ امنیت اطلاعات شرکت بسته می‌شود. در این مقاله، به بررسی مفهوم قرارداد عدم رقابت، انواع آن، مواردی که باید در نظر گرفته شود و تاثیر آن بر شرکت‌ها پرداخته خواهد شد و در پایان یک نمونه قرارداد عدم رقابت برای دانلود در دسترس شما قرار خواهد گرفت.

مفهوم قرارداد عدم رقابت

قرارداد عدم رقابت به عنوان یک قرارداد حقوقی، به منظور محدود کردن فعالیت‌های یک فرد یا شرکت پس از خروج از شرکت یا استارت آپ فعلی و یا قطع همکاری با آن تنظیم می‌شود. در این قرارداد، فرد یا شرکت متعهد می‌شود که پس از خروج از شرکت، به مدت مشخصی در همان صنعت و یا صنایع مشابه و یا حوزه های خاصی از یک صنعت فعالیت نکند. هدف از بستن قرارداد عدم رقابت، جلوگیری از انتقال اطلاعات و تجربیات شرکت به شرکت دیگر و همچنین حفظ بازار شرکت است

انواع قرارداد عدم رقابت

قرارداد عدم رقابت به دو صورت کلی قابل تنظیم است: قرارداد عدم رقابت با کارمندان و قرارداد عدم رقابت با شرکت‌های دیگر.

۱-قرارداد عدم رقابت با کارمندان و اعضای شرکت: در این نوع قرارداد، کارمند و عضو شرکت پس از خروج از شرکت، به مدت مشخصی (مثلاً پنج سال) در همان صنعت و یا صنایع مشابه  و یا حوزه های مشخص شده ، به صورت شخصی و در شرکت دیگر فعالیت نمی‌کند. این قرارداد به منظور جلوگیری از انتقال اطلاعات و تجربیات شرکت به شرکت دیگر و همچنین حفظ بازار شرکت بسته می‌شود.

۲-قرارداد عدم رقابت با شرکت‌های دیگر: در این نوع قرارداد، شرکت متعهد می‌شود که پس از خروج از صنعت یا فروش محصولات خود، به مدت مشخصی (مثلاً ۱۰ سال) در همان صنعت و حوزه های مقرر شده فعالیت نکند. هدف از بستن این قرارداد، جلوگیری از رقابت با شرکت‌های دیگر در بازار است.

نکات در قرارداد عدم رقابت شرکت

مهمترین نکات در قرارداد عدم رقابت

۱- مدت زمان قرارداد: مدت زمان قرارداد باید به گونه‌ای باشد که هم از نظر شرکت و هم از نظر متعهد شرط عدم رقابت، قابل قبول باشد. برای مثال، اگر مدت زمان قرارداد بسیار طولانی باشد، کارمند ممکن است نتواند به شغل مربوطه که تخصص آن را دارد برود و اگر مدت کوتاه باشد ، بعد از طی آن شخص می تواند کارهایی که با شرکت یا استارت آپ تعارض منافع دارد ،انجام دهد و به آن مجموعه خسارت وارد شود .

۲- محدوده قرارداد: محدوده قرارداد باید به گونه‌ای باشد که شامل صنعت یا صنایع مشابه و بخشی از حوزه های باشد. به عنوان مثال، اگر استارت آپ  در صنعت نرم افزاری فعالیت می‌کند، قرارداد عدم رقابت باید شامل صنعت نرم افزار و موارد مشابه باشد. نکته دیگری که اینجا حائز اهمیت است این است قرارداد باید به شکلی تنظیم شود که شخص نتواند با پوشش افراد دیگر فعالیت کند . موارد زیادی مشاهده شده است که شخصی که متعهد به عدم رقابت شده است ، از  ضعف های قراردادی استفاده میکند عملا شخصا ولی در ظاهرا توسط افراد دیگر موضوع فعالیت رقابتی را انجام می دهد .

اینجاست که اهمیت تنظیم قرارداد شخصی سازی شده توسط وکیل مشخص می شود.

تاثیر قرارداد عدم رقابت بر شرکت‌ها و استارت آپ ها

قرارداد عدم رقابت، تاثیر بسیاری بر شرکت‌ها و استارت آپ ها دارد. در این بخش، به بررسی تاثیرات مثبت و منفی این قرارداد بر شرکت‌ها پرداخته خواهد شد.

۱- تاثیر مثبت: قرارداد عدم رقابت، به منظور حفظ بازار شرکت و جلوگیری از انتقال اطلاعات و تجربیات به شرکت دیگر تنظیم می‌شود. این قرارداد، به شرکت اطمینان می‌دهد که کارمندان پس از خروج، در شرکت دیگر فعالیت نخواهند کرد و دانش و اسرار تجاری ای که یک کارمند و یا عضو آن شرکت ، از خود آن شرکت دریافت کرده است ، علیه همان کسب و کار استفاده نشود.

۲-تاثیر منفی: قرارداد عدم رقابت، به منظور حفظ بازار شرکت و جلوگیری از رقابت با شرکت‌های دیگر منعقد می‌شوداین قرارداد ممکن است باعث شود که کارمندان احساس بی‌اعتمادی کنند و این باعث کاهش تعداد کارمندان و در صورتی که در تنظیم آن دقت و ظرافت های لازم لحاظ نشود موجل کاهش اعتبار شرکت  شود و جذب نیروی انسانی توانمند را برای شرکت محدود کند.

تنظیم قرارداد عدم رقابت توسط وکیل

پس از اینکه با کلیات قرارداد عدم رقابت برای شرکت ها و استارت آپ ها آشنا شدید ، می توانید از نمونه قراردادی که لینک دانلود آن برای شما قرار داده شده است ، استفاده نمایید.

مخاطبان موسسه حقوقی اترس می دانند که نمونه قراردادهای آماده ، بهتر از نداشتن قرارداد است ولی هیچگاه جای قراردادی که وکیل دادگستری برای موضوع مشخص شما تنظیم می کند را نمی گیرد

.با توجه به اینکه وکلای اترس تخصص دعاوی دادگاهی دارند ، کلیه قرارداد ها را طوری تنظیم می کنند که در روز اختلاف ، دادگاه بهترین تفسیر را انجام دهد و منافع شما بهتر تامین شود. همچنین چنانچه که نیاز به مشاوره حقوقی تخصصی حقوق شرکت ها را دارید میتوانید از طریق راه های ارتباطی با ما در تماس باشید.

نتیجه‌گیری

قرارداد عدم رقابت، به منظور حفظ امنیت و حفظ بازار شرکت، بسیار مهم است. در این مقاله، به بررسی مفهوم قرارداد عدم رقابت، انواع آن، مواردی که باید در نظر گرفته شود و تاثیر آن بر شرکت‌ها پرداخته شد.

به منظور تنظیم یک قرارداد عدم رقابت، باید به مواردی مانند مدت زمان قرارداد، محدوده قرارداد توجه کرد.

همچنین، قرارداد عدم رقابت، تاثیر بسیاری بر شرکت‌ها دارد و می‌تواند باعث حفظ بازار شرکت و جلوگیری از انتقال اطلاعات و تجربیات به شرکت دیگر شود.

در نهایت، باید به این نکته توجه کرد که بستن یک قرارداد عدم رقابت، باید به گونه‌ای باشد که هم از نظر شرکت و هم از نظر کارمند، قابل قبول باشد و به قول موسسه حقوقی اترس ، اولین شرط یک قرارداد خوب ،این است که امضا شود.

نمونه قرارداد نصب تاسیسات برقی

نمونه قرارداد تعمیرات ماشین آلات

نمونه قرارداد سبدگردانی بورس

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند