نکات مهم چک ضمانت صیادی

چک ضمانت صیادی

چک ضمانت صیادی : چک از همان ابتدایی که بوجود آمد نقش مهمی در روابط تجاری و معاملات افراد داشته است. با این وجود وقتی وجه آن تامین نمیشد مشکلات جدی را در این روابط بوجود می آورد.

جهت کاهش بروز این مشکلات در جامعه، در ابتدا قانون چک در سال ۱۳۹۷ اصلاح و سپس قانون جدید صدور چک در سال ۱۴۰۰ تصویب شد. مطابق ماده ۶ این قانون: «بانک ‌ها مکلفند برای ارائه دسته چک به مشتریان خود، صرفا از طریق سامانه صدور یکپارچه چک (صیاد) نزد بانک مرکزی اقدام نمایند»

بنابراین چند سالی است که چک صیادی پا به عرصه ظهور گذاشته و بر خلاف گذشته که احراز شرایط متقاضی دسته چک بر عهده شعب بانک ها بود، با راه اندازی سامانه صیاد در سال ۹۶ نظارت بر روند صدور دسته چک و احراز  و تایید صلاحیت متقاضیان، صرفا در اختیار بانک مرکزی قرار گرفته است.

 

 

ویژگی های چک صیادی

چک صیادی، ویژگی های منحصربفردی دارد و دریافت آن نیز تابع مقررات خاصی است:

رنگ خاصی دارد و از نظر ظاهری به راحتی تفاوتش با دیگر چک ها قابل تشخیص است.

هر برگ چک دارای شناسه یکتا است که برای استعلام مشخصات آن استفاده می شود.

صدور و انتقال و تایید آن از طریق سامانه صیاد انجام شده که این مساله باعث بالابردن امنیت چک و تضمین نقد شوندگی آن می شود.

بر خلاف چک های قدیمی، صدور و انتقال چک صیاد به شکل حامل ممکن نیست زیرا انتقال، تایید و استعلام چک صیادی تنها با وارد کردن اطلاعات هویتی صادرکننده و گیرنده چک در سامانه صیاد امکان پذیر است.

انتقال چک، علاوه بر ثبت انتقالچک در سامانه صیاد توسط انتقال دهنده، مستلزم تایید انتقال چک از سوی گیرنده چک نیز هست و در صورت عدم تایید گیرنده، انتقال چک انجام نمی شود.

 

درخواست صدور اجراییه دریافت وجه چک

اگر دارنده چک در موعد مقرر به بانک مراجعه و با گواهی عدم پرداخت چک مواجه شود، می تواند علاوه بر توسل به سایر روش های وصول چک (شکایت کیفری، طرح دادخواست مطالبه وجه چک و صدور اجرائیه از طریق اجرای ثبت)، از دادگاه صالح حقوقی (دادگاه محل صدور گواهی عدم پرداخت چک) درخواست صدور اجراییه برای دریافت وجه چک بنماید.

در این صورت بدون نیاز به تشکیل جلسه دادرسی، دادگاه در صورت احراز شرایط، بدون صدور رای، مستقیما اقدام به صدور اجراییه کرده و دارنده چک می تواند بدون نیاز به طی کردن مراحل دادرسی اعم از بدوی و تجدیدنظر، با در دست داشتن این اجراییه، مستقما به اجرای احکام دادگاه مراجعه و برای وصول طلب خود اقدام کند.

 

بیشتر بدانیم : نحوه استرداد سفته حسن انجام کار چگونه است

مفهوم چک ضمانت صیادی چیست

 

مفهوم چک ضمانت صیادی

بجز مواردی که بیان شد چک صیادی تفاوت دیگری با چک های عادی نداشته و همانند سایر چک ها می باشد. یکی از موارد صدور چک، صدور و یا ظهرنویسی چک بابت ضمانت می باشد و باید دید باتوجه به اینکه امکان ظهرنویسی چک های صیادی وجود ندارد چک ضمانت صیادی به چه نحوی صادر می شود؟

در پاسخ به این سوال باید گفت هنگام ثبت چک صیادی در قسمت «بابت» باید ضمانتی بودن چک صیادی قید شود.

به عنوان مثال صادرکننده در زمان درج مشخصات چک در سامانه صیاد بانک مربوطه، عبارت «بابت تضمین حسن انجام کار قرارداد کار شماره ۱۲۳۴۵-۱۵/۰۱/۱۴۰۲» را قید می نماید و یا «بابت ضمانت انجام معامله پلاک ثبتی شماره ۱۲۳/۴۵۶ مورخ ۲۹/۰۶/۱۴۰۲» بنابراین با انجام این کار، این مساله در سامانه صیاد قید می شود که چک با مشخصات ثبت شده بابت تضمین است و صرفا و در صورت دارا بودن شرایطی امکان مطالبه وجه چک وجود دارد و انجام این کار امکان هر گونه سوءاستفاده از چک را از بین می برد.

 

استرداد چک ضمانت صیادی

باتوجه به اینکه چک صیادی صادره بابت ضمانت بوده و این امر در سامانه صیاد نیز درج گردیده در صورتی که بنا به هر دلیلی موضوع ضمانت منتفی گردد چک ضمانت صیادی باید به صادرکننده مسترد شود و اگر دارنده از انجام این کار ممانعت کند صادرکننده می تواند نسبت به طرح دعوای استرداد لاشه چک  اقدام نماید.

 

وصول چک ضمانت صیادی

درست است که چک ضمانت صیادی بابت تضمین انجام کار یا تعهد یا پرداخت وجهی صادر می شود اما در صورتی که آن کار یا تعهد انجام نشود یا وجهی که بابت تضمین پرداخت آن چک صادر شده است، پرداخت نشود، دارنده چک می تواند نسبت به وصول چک ضمانت صیادی اقدام کند.

در این صورت صادرکننده است که باید اثبات کند موضوعی که بابت تضمین آن چک صیادی صادر گردیده، انجام شده است.

 

بیشتر بدانیم : چک دیجیتالی چیست ؟

وکیل در دعاوی مربوط به چک

 

لزوم حضور وکیل در دعاوی مربوط به چک ضمانت 

هر دعوایی ویژگی ها و پیچیدگی های خاص خود را دارد و یک وکیل متخصص در زمینه موضوع دعوا بهتر می تواند این پیچیدگی ها را مدیریت کند.

به دلیل اینکه چک ضمانت صیادی بابت ضمانت صادر شده است در موارد اختلاف، استرداد یا وصول آن نیازمند ارایه دلیل است و وکیل متخصص امور بانکی   و یا تجاری   به خوبی می تواند این گونه دعاوی را پیش ببرد و مدیریت کند.

توضیحاتی که در این نوشتار بیان کردیم بصورت کلی بود. بنابراین اگر با چنین دعوایی مواجه شدید طبیعتا برای بررسی دقیق تر موضوع و پرونده شما، مساله می بایست بصورت خاص توسط وکلای متخصص تجزیه و تحلیل و در نهایت راه حل ارائه شود.

همین حالا می توانید با دریافت مشاوره حقوقی  تخصصی چک  از وکلای دپارتمان حقوق بانکی موسسه حقوقی اترس،  هزینه های بعدی خود را کاهش دهید.

 

هزینه وکیل دعاوی مربوط به چک بانکی

حق الوکاله وکیل چک درخصوص این دعاوی، در بخش تعرفه های خدمات حقوقی سایت اترس قابل مشاهده است.  از آنجایی که هدف موسسه حقوقی اترس وجود شفافیت هر چه بیشتر و صداقت کامل در انجام پرونده ها است، هزینه وکیل در طرح و دفاع در پرونده های قضایی و همچنین سایر هزینه های خدمات حقوقی مانند مشاوره، تنظیم دادخواست، شکوائیه و لایحه در بخش مربوطه ثبت شده است.

به قلم دپارتمان تخصصی حقوقی موسسه حقوقی اترس

۶ پاسخ

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند