الزام تنظیم سند بدون گواهی حضور

الزام به تنظیم سند رسمی بدون گواهی عدم حضور

تنظیم سند بدون گواهی : دانستیم که یکی از تعهدات فروشنده ملک، تنظیم سند رسمی به نام خریدار است خصوصا در مواردی که ملک سابقه ثبتی دارد این الزام به معنای انجام کامل معامله است چرا که دولت فقط کسی را که ملک در دفتر املاک اداره ثبت به نام او ثبت شده است به عنوان مالک می شناسد.

اما گاهی فروشنده از انجام این تعهد مهم شانه خالی می کند و علیرغم اینکه در مبایعه نامه نوشته شده که در تاریخ مشخصی در فلان دفتر اسناد رسمی جهت انتقال سند به نام خریدار حاضر شود این اتفاق نمی افتد در این حال خریدار می تواند نسبت به دریافت گواهی عدم حضور وی اقدام کند اما باید دید آیا الزام وی به تنظیم سند رسمی بدون دریافت گواهی عدم حضور هم ممکن است؟

در این فرصت به بررسی این مساله می پردازیم.

 

 

گواهی عدم حضور چیست؟

گواهی عدم حضور در واقع تایید علت عدم انجام معامله توسط سردفتر اسناد رسمی است که مطابق قرارداد قرار بوده نسبت به تنظیم سند رسمی به نام خریدار اقدام نماید که در بند ۸۹ بخش نامه های مربوط به معاملات ثبتی آمده است.

البته این گواهی مختص خریدار نیست و فروشنده نیز می تواند با مراجعه به دفترخانه در موعد مقرر، از سردفتر بخواهد که حضور وی را در آن تاریخ در دفتر اندیکاتور دفترخانه ثبت و گواهی عدم حضور خریدار را به او بدهد و به این ترتیب اثبات نماید که به تعهدات قراردادی خود پایبند بوده و از پرداخت خسارت قراردادی یا همان وجه التزام رهایی پیدا کند.

 

تماس با وکیل برای  ابطال اسناد رسمی

 نحوه دریافت گواهی عدم حضور در تنظیم سند رسمی

 نحوه دریافت گواهی عدم حضور

گواهی عدم حضور در شرایطی توسط سردفتر اسناد رسمی صادر می شود که تاریخ تنظیم سند و شماره دفترخانه صراحتا در مبایعه نامه ذکر شده باشد و خریدار یا فروشنده با در دست داشتن مدارک کامل دال بر وقوع معامله و انجام تعهدات کامل قراردادی توسط ایشان، تا پایان وقت اداری در دفتر اسناد رسمی حضور داشته باشند در غیر این صورت امکان صدور گواهی عدم ثبت سند وجود ندارد.

بعنوان مثال خریدار باید در هنگام حضور در دفترخانه مربوطه، چک بانکی تضمین شده بابت الباقی مبلغ معامله را به همراه داشته باشد و سردفتر این اطمینان را حاصل کند که در صورت حضور فروشنده امکان تنظیم سند وجود داشته است تا بتواند نسبت به صدور گواهی عدم حضور فروشنده اقدام نماید.

 

 

ارسال اظهارنامه در فرض تعیین نشدن تاریخ و دفتر تنظیم سند در قرارداد

تنظیم اظهارنامه  یکی از روش های اعلان رسمی و قانونی حق به طرف مقابل است. بنابراین وقتی متعهد به تعهد خود در موعد مقرر عمل نمی کند می توان با ارسال اظهارنامه این مطلب را به او یادآور شد یا مهلتی را برای انجام آن تعیین کرد.

بعنوان مثال در فرضی که تاریخ و محل تنظیم سند در قرارداد بیع مشخص نشده است می توان با ارسال اظهارنامه طرف مقابل را دعوت به تعیین آن کرد. و یا در حالتی که این موارد مشخص شده است اما فروشنده یا خریدار از حضور جهت تنظیم سند رسمی خودداری می کند نیز می توان با فرستادن اظهارنامه دال بر وقوع بیع و انجام تعهدات توسط اظهارکننده، و اعلام این مطلب که گواهی عدم حضور مخاطب اخذ شده است، تاریخ دیگری را برای تنظیم سند به طرف مقابل اعلام کرد.

 

هزینه صدور گواهی عدم حضور

هزینه انجام این کار توسط دفتر اسناد رسمی مربوطه مشخص می شود اما مطابق بخشنامه ای که همه ساله توسط قوه قضائیه به کانون سردفتران اسناد رسمی ابلاغ می شود، تعرفه دفاتر اسناد رسمی در سال ۱۴۰۲ بابت هزینه صدور علت عدم ثبت سند یا همان گواهی عدم حضور معادل پنجاه هزار ریال اعلام شده است که مبلغ بسیار ناچیزی می باشد.

 

طرح دعوای الزام به تنظیم سند رسمی بدون گواهی عدم حضور

در صورتی که فروشنده حاضر به تنظیم سند رسمی به نام خریدار نشود می توان الزام وی به تنظیم سند رسمی را از دادگاه محل وقوع ملک خواست.

اما باید گفت دریافت گواهی عدم حضور از ضروریات طرح دعوای الزام به تنظیم سند رسمی  نیست و قاضی دادگاه بدون وجود این گواهی نیز با احراز وقوع بیع و اثبات انجام تعهدات قراردادی توسط خریدار، حکم به الزام فروشنده به تنظیم سند رسمی به نام خریدار صادر می نماید.

و درواقع دریافت گواهی عدم حضور بیشتر درخصوص پرداخت خسارت قراردادی و یا همان وجه التزام می باشد و در دعوای مطالبه خسارت کاربرد دارد.

بنابراین گواهی عدم حضور بعنوان اماره ای (نوعی دلیل) به شمار می رود که برای قاضی این حقیقت را روشن کند که فروشنده به تعهدات قراردادی خود عمل نکرده است.

 

آیا امکان دریافت گواهی عدم حضور توسط وکیل وجود دارد؟

مسلما وکیل در صورت بروز هر مساله و مشکل حقوقی می تواند بعنوان مشاور و همراه شما حضور داشته باشد.

در موارد اینچنینی نیز می توان با اعطای وکالت مدنی و کاری از وجود یک وکیل جهت انجام این کار بهره برد در این صورت به جای خریدار یا فروشنده وکیلی که اختیار امضای دفاتر را جهت تنظیم سند در دفتر اسناد رسمی داشته باشد، در دفترخانه حاضر شده و درصورت عدم حضور طرف مقابل نسبت به دریافت گواهی اقدام می نماید.

همچنین در مواردی که نیاز به ارسال اظهارنامه وجود دارد وکیل می تواند بصورت کاملا تخصصی آن را برای شما تنظیم و ارسال نماید.

 

بیشتر بدانیم : شرایط وکیل در وکالت محضری

هزینه وکیل جهت دریافت گواهی عدم حضور

 

هزینه وکیل جهت دریافت گواهی عدم حضور چقدر است؟

اگر تمایل دارید مراحل دریافت گواهی عدم حضور را توسط وکیل پیش ببرید می توانید از توانایی های وکلای دپارتمان تخصصی ملکی موسسه حقوقی اترس استفاده کنید.

هزینه وکیل الزام به تنظیم سند رسمی  نیز در بخش تعرفه خدمات حقوقی سایت موسسه حقوقی اترس آمده است و شما می توانید قبل از هر اقدامی بطور شفاف و روشن از هزینه انجام آن کار مطلع شوید و با آگاهی اقدام کنید.

پیشنهاد می کنیم با دریافت مشاوره تخصصی از گروه وکلای تخصصی موسسه اترس ریسک و هزینه های خود را تا حد زیادی کاهش دهید.

به قلم دپارتمان تخصصی ملکی موسسه حقوقی اترس

۲ پاسخ

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند