اعتراض به کمیسیون ماده ۱۰۰ : در ماده ۱۰۰ قانون شهرداری ها کمیسیونی پیش بینی شده که این کمیسیون با عنوان کمیسیون ماده ۱۰۰ شناخته می شود و وظیفه صدور رای به جریمه یا تخریب در مورد تخلفات ساختمانی را به عهده دارد.
رای صادره از کمیسیون بدوی ماده ۱۰۰ قابل اعتراض در کمیسیون تجدیدنظر ماده ۱۰۰ و رای این کمیسیون توسط وکیل دیوان عدالت اداری قابل اعتراض است.
جهت آشنایی با دلایل نقض رای این کمیسیون در دیوان عدالت اداری و نحوه طرح اعتراض به رای کمیسیون ماده صد در آن دیوان همراه ما با این مقاله باشید.
فهرست مطالب
Toggle
دلایل نقض رای کمیسیون ماده ۱۰۰
به طور کلی کمیسیون ماده ۱۰۰ یا رای به جریمه صادر می کند یا رای به تخریب؛ بنابراین در ادامه به بررسی دلایل نقض آرای تخریب کمیسیون ماده ۱۰۰ و آرای جریمه کمیسیون و نحوه شکایت و اعتراض به کمیسیون ماده ۱۰۰ می پردازیم.
دلایل نقض آرای تخریب
عدم ارجاع امر به کارشناس
کمیسیون ماده ۱۰۰ برای صدور رای تخریب مکلف به احراز :
۱- مغایرت با اصول سه گانه یعنی عدم رعایت اصول شهرسازی، فنی و بهداشتی
۲- ضرورت تخریب بنا است؛ این دو مورد جر امور فنی و تخصصی بوده که غالب شعب دیوان عدالت اداری اعتقاد دارند می بایست به کارشناس رسمی دادگستری جهت احراز این دو امر ارجاع گردد و عدم ارجاع از موارد نقض رای در دیوان عدالت اداری است.
تبعیض در مورد رای تخریب
در مواردی دیده شده که کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری یک محل در مورد ساختمانی رای به تخریب صادر لیکن در مورد ساختمان مجاور با همان تخلف مشابه رای به جریمه صادر نموده است؛ چنین تبعیضی برخلاف اصل تساوی افراد در برابر قانون بوده و از موارد نقض رای کمیسیون ماده صد در دیوان عدالت اداری است.
عدم جلوگیری از تخلف ارتکابی توسط شهرداری
در برخی از آرای شعب دیوان عدالت اداری در مورادی که ساختمان به صورت کامل ساخته شده و شهرداری با وجود تکلیف به جلوگیری از تخلفات ساختمانی، مانع این امر نشده؛ این امر دلیل بر نقض رای تخریب ذکر شده است.
عدم ابلاغ فرم خلاف جهت دفاع
کمیسیون ماده ۱۰۰ به موجب تبصره ۱ ماده ۱۰۰ قانون شهرداری ها مکلف است که به ذی نفع یعنی هر شخصی که در ساختمان دارای نفع است اعم از مالک و سازنده، جهت دفاع از خود ابلاغ نماید تا ظرف ده روز دفاعیات خود را به صورت کتبی تقدیم کمیسیون نماید
بنابراین اگر رایی از کمیسیون بدون انجام تکلیف ابلاغ صادر گردد این رای قابل نقض در دیوان عدالت اداری است.
عدم توجه به قابلیت و امکان اجرای رای تخریب
کمیسیون ماده ۱۰۰ جهت صدور رای تخریب باید این امر را که اجرای رای امکان ورود خسارت به ساختمان های مجاور یا حتی قسمت هایی از ساختمان موضوع رای که مطابق قانون احداث شده ( به طور مثال ساختمان ۶ طبقه ای به طور کامل احداث و بهره برداری شده سپس کمیسیون ماده صد حکم به تخریب طبقه ششم ساختمان صادر نموده است و حسب نظریه کارشناس تخریب طبقه موصوف منجر به آسیب به طبقات دیگر می گردد.) را مدنظر قرار دهد.
بنابراین چنان چه اجرای رای تخریب منجر به خسارت به ساختمان های مجاور یا قسمت های مجاز ساختمان موضوع پرونده گردد، رای تخریب قابل نقض در دیوان عدالت اداری است.
نکته مهم دیگر آن که در مواردی که ساختمان کامل نشده باشد نیز با توجه به ماده ۲۰۲ آیین نامه حفاظت کارگاه ساختمانی تخریب قسمتی از ساختمان که باعث ریزش ناگهانی قسمت های دیگر گردد ممنوع است و کمیسیون ماده صد در رای خود باید این ماده را نیز لحاظ نماید و عدم رعایت این ماده دلیل بر نقض رای کمیسیون در دیوان عدالت اداری خواهد بود.
تشدید رای جریمه به رای تخریب در مرحله تجدیدنظر کمیسیون
فرض کنید کمیسیون بدوی رای به جریمه صادر و شخص به رای اعتراض و کمیسیون تجدیدنظر رای به تخریب صادر نموده است؛ دراین مورد برخی از قضات دیوان عدالت اداری با این استدلال که کمیسیون تجدیدنظر حق تشدید مجازات را ندارد، رای را قابل نقض می دانند.
صدور رای خارج از صلاحیت کمیسیون ماده صد
املاک خارج از محدوده شهر در صلاحیت کمیسیون ماده ۹۹ قانون شهرداری ها است و چنان چه کمیسیون ماده ۱۰۰ در این خصوص رای صادر نماید قابل نقض در دیوان عدالت اداری است.
وکیل اداره کار در دیوان عدالت اداری
دلایل نقض رای جریمه
مجهول بودن ضرایب تعیینی
در تعیین جریمه متراژ ساختمان در ضریب تعیینی ضرب می گردد که این ضریب باید در رای کمیسیون به صورت صریح ذکر گردد در غیر این صورت رای قابل نقض در دیوان عدالت اداری می باشد.
مطالبه وجه مازاد بر میزان مقرر قانونی
مبنای محاسبه ارزش معاملاتی ملک ۸۵ درصد ارزش منطقه ای آن است؛ گاه دیده می شود که کمیسیون ماده صد در رای خود صد درصد ارزش منطقه ای را مبنا قرار می دهد که چنین رایی قابل نقض در دیوان عدالت اداری است.
عدم ابلاغ فرم خلاف جهت دفاع
این موضوع که در بند ۴ بخش فوق توضیح داده شد نیز از موارد نقض رای جریمه در دیوان عدالت اداری است.
عدم رعایت ملاک های موثر در تعیین جریمه: کمیسیون ماده صد در تعیین جریمه باید موارد ذیل را رعایت نماید که عدم رعایت هر یک منجر به نقض رای در دیوان عدالت اداری خواهد شد:
الف- موقعیت ملک از نظر مکانی
ب- تناسب جریمه با وع استفاده از فضای ایجاد شده
ج- تناسب جریمه با نوع ساختمان از نظر مصالح مصرفی
تعیین دو جریمه برای یک تخلف
فرض کنید شخصی علاوه بر آن که اضافه بنا دارد تغییر کاربری مثلا از مسکونی به تجاری نیز داده باشد و کمیسیون ماده صد از هر دو بابت اقدام به تعیین جریمه نموده باشد؛ در این مورد نیز امکان نقض رای در دیوان عدالت اداری وجود دارد.
صدور رای خارج از صلاحیت کمیسیون ماده صد
املاک خارج از محدوده شهر در صلاحیت کمیسیون ماده ۹۹ قانون شهرداری ها است و چنان چه کمیسیون ماده ۱۰۰ در این خصوص رای صادر نماید قابل نقض در دیوان عدالت اداری است.
نحوه اعتراض و شکایت از رای کمیسیون ماده صد
مهلت اعتراض به کمیسیون ماده ۱۰۰ در دیوان عدالت اداری سه ماه از تاریخ ابلاغ رای قطعی کمیسیون به شخص یا قطعیت رای است. با این توضیح که ممکن است اعتراض به رای بدوی کمیسیون صورت نگیرد و با گذشت مهلت رای قطعی گردد.
تقدیم دادخواست برای اعتراض به رای کمیسیون ماده صد با مراجعه به دفاتر خدمات قضایی دادخواست ارسال می شود که در این دادخواست شهرداری محل به عنوان طرف شکایت باید قرار داده شود. به طور مثال رای از کمیسیون ماده صد شهرداری کرج صادر شده است؛ باید شهرداری کرج به عنوان طرف شکایت در دادخواست ذکر گردد.
در قسمت موضوع شکایت و خواسته عبارت زیر درج می گردد:
اعتراض به رای شماره ……….. مورخ …………… کمیسیون ماده صد شهرداری …………….. و تقاضای نقض آن
شرح شکایت می بایست به صورت شفاف و جامع و البته با پرهیز از زیاده گویی تنظیم گردد. با این اوصاف توصیه می شود یا وکیل متخصص در زمینه دعاوی دیوان عدالت اداری استخدام کنید یا تنظیم دادخواست را به وکلای متخصص بسپارید.
پیشنهاد می شود حتما دستور موقت را هم بخواهید.با دستور موقت از دیوان عدالت اداری ، میتوانید مانع اجرای رای کمسیون ماده ۱۰۰ شهرداری شوید.
نحوه رسیدگی در دیوان عدالت اداری
رسیدگی در دیوان عدالت اداری غیر حضوری است یعنی جلسه ای تشکیل نمی گردد و دادخواست به شهرداری طرف شکایت ابلاغ و شهرداری نیز لایحه ارسال می نماید که توصیه می شود با مراجعه به دیوان عدالت اداری کپی از لایحه تهیه و لایحه دفاعیه در قبال آن ارسال نمایید.
شعبه ای که پرونده به آن ارجاع شده چنان چه رای را نقض کند با ذکر تمام جهات و دلایل نقض رای موضوع را جهت رسیدگی به همان کمیسیون ارجاع و کمیسیون موظف است با رعایت تمامی موارد مورد اشاره در رای دیوان عدالت اداری ظرف دو ماه نسبت به صدور رای مجدد اقدام نماید.
آرای صادره از شعب بدوی دیوان عدالت اداری قابل تجدیدنظر در شعب تجدیدنظر آن دیوان است و رای شعبه تجدیدنظر قطعی است.
چنان چه پس از صدور رای مجدد از کمیسیون ماده صد شخص مجدد اقدام به شکایت نسبت به آن رای در دیوان عدالت اداری نماید پرونده جهت رسیدگی به شعبه صادره کننده رای قطعی در دیوان عدالت اداری ارجاع و آن شعبه در صورتی که رای را صحیح بداند، آن را تایید و در صورتی که مخالف قوانین و مقررات بداند اقدام به نقض رای نموده و این بار خود نسبت به تخلفات ساختمانی رسیدگی و رای صادر می نماید.
به طور مثال رای قطعی توسط شعبه ۸ تجدیدنظر دیوان عدالت اداری مبنی بر نقض رای تخریب صادر و مجدد موضوع به کمیسیون ماده صد ارجاع لیکن کمیسیون مجدد رای بر تخریب صادر می نماید و شخص از این رای شکایت می کند در این صورت اگر شعبه ۸ تجدیدنظر تجدیدنظر دیوان عدالت اداری اعتقاد به جریمه داشته باشد، رای را نقض و رای بر جریمه صادر می نماید.
تماس با مشاوره حقوقی دیوان عدالت اداری در موسسه حقوقی اترس
وکیل کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری
وکیل کمسیون ماده ۱۰۰ شهرداری برای شکایت و اعتراض به کمیسیون ماده ۱۰۰ می بایست وکیل متخصص دیوان عدالت اداری باشد.
با توجه به پیچیدگی ای که این موضوع دارد و تبحر و تجربه ای که وکلای شهرداری دارند ، شکایت از رای کمیسیون ماده ۱۰۰ بدون وکیل متبحر ، اقدامی پرریسک می باشد. وکیل متخصص کمسیون ماده ۱۰۰ با تکیه بر قانون و تسلط بر مقررات و رویه قضایی ، دفاعیات لازم را انجام می دهد.
هزینه وکیل برای شکایت از کمیسیون ماده ۱۰۰
حق الوکاله وکیل برای شکایت از رای این کمسیون بر اساس پیچیدگی ، مراحل پیشرفت و دلایل پرونده و با توافق طرفین تعیین می شود . تعرفه خدمات حقوقی موسسه اترس در سایت و در بخش مربوطه موجود می باشد . شما می توانید برای استعلام دقیق با شماره تماس ۰۲۱۹۱۳۰۴۸۰۰ با ما در ارتباط باشید.
سخن آخر
موسسه حقوقی اترس به عنوان یک موسسه حقوقی دارای مجوز از کانون وکلای دادگستری مرکز در این زمینه ، خدمات وکالت تخصصی ارائه می کند و می توانید از طریق راههای ارتباطی وقت مشاوره حقوقی اعتراض به رای کمیسیون ماده صد دریافت کنید و یا موضوع خود را برای بررسی و اعلام هزینه وکیل متخصص در دعاوی دیوان عدالت اداری ، برای ما ارسال فرمائید.
در این مقاله سعی شد با دوری از بیان مسائل تئوریک صرف ، نکات کاربردی در خصوص اعتراض به کمیسیون ماده ۱۰۰ مطرح شود . به جهات و مواردی بی اعتباری رای کمیسیون ماده صد و مدت دادخواست و شیوه طرح و آیین دادرسی آن اشاره کردیم.
اگر خواهان اعتراض به رای کمیسون ماده صد هستید، به دلیل فنی بودن این دعوی ، پیشنهاد می کنیم از وکلای تخصصی استفاده کنید .
نویسنده : خانم شهلا اروجی وکیل پایه یک دادگستری
۲۹ پاسخ
سلام و ارادت
ملکی سنددار با کاربری مسکونی بوده که هنگام ساخت بواسط موقعیت در بر خیابان اصلی در همکف به تجاری تبدیل شده پس از تخریب در ماده ۱۰۰شهرداری به دیوان مراجعه وقاضی دیوان نظر به جریمه در همان کمیسیون داشته و در ماده ۱۰۰شهرداری با نظرکتبی کارشناس رسمی دادگستری رای به جریمه به میزان ۱۵۰ مترمربع در همکف صادرو پس از پرداخت جریمه کمیسیون و کلیه عوارض نوسازی وکسب و پیشه تا پایان سال ۱۴۰۲ و دریافت عدم خلاف و پس از آن درخواست پایانکار از اینجانب / شهرداری از صدور پایانکار خودداری نموده و مجددا برای بنده ابلاغ کمیسیون ارسال کرده / و این در شرایطی میباشد که می گویند متراژ کسری شما در مشاعات مسکونی که ورودی بنده به طبقات است تجاری شما محسوب میشود و باید از آن بعنوان تجاری استفاده نماید ودر واقع در این مورد تقاضای راهنمایی دارم. صفای شما
با سلام و وقت بخیر . چنان چه رای مجدد در کمیسیون ماده ۱۰۰ صادر گردد قابل اعتراض در دیوان عدالت اداری است.
با سلام
بنده دوتا خانه بغل هم دارم که مابین آنها یه کوچه است .که درخواست خرید کوچه به شهرداری دادم که ترتیب اثر ندادن .به دلیل مخالف یکی از کارمندهای شهرداری که همسایه هم بود .به دلایل بهداشتی که خانواده ام را تهدید میکرد کوچه رو بستم که گواهی همسایه ها هم است که محل جمع شدن زباله بوده و رفت امد نداشته و بافت محله طوری هس که کل کوچه ها توسط شهرداری واگذار شده و بسته شده
کمیسیون ماده ۱۰۰ تخریب داده .تجدیدنظر هم تایید کرده حال میخوام به دیوان بفرستم .
راهنمایی میکنید
با درود و احترام . صرف اینکه دو طرف کوچه در مالکیت شماست حقی برای خرید کوچه ایجاد نمی شود.پیش بینی می شود در دیوان هم نتیجه ای حاصل نشود.
هیچ راه قانونی نداره .چون کوچه های بغل شهرداری واگذار کرده
با سلام مجدد تنها راه توافق با شهرداری است.
باسلام واحترام
در ساختمان شمالی همسایه اینجانب سازه ساختمانی حدود ۲ متر پیشروی داشته واز ساختمان ما جلوتر آمده در ۳ طبقه
با شکایت من به شهرداری وتعطیلی کار ایشان روزهای تعطیل وشبها اقدام به ساخت وساخت کرده میروند در کمیسیون بدوی ماده ۱۰۰ حکم تخریب وبا اعتراض نامبرده درکمیسیون تجدید نظر رای تخریب به جریمه تغییر پیدا کرد وحق وحقوق اینجانب رعایت نگردیده است .آیا میتوانم شکایت کنم وبه کدام مرجع وراه کار چیست لطفا راهنمایی بفرمایید ممنون میشم.با تشکر
با سلام و وقت بخیر پس از قطعی شدن رای در شهرداری می توانید از طریق دیوان عدالت اداری شکایت کنید.
سلام همسایه ما اقدام به اضاف ساخت و بالکن نموده است و حدودادو متر از ساختمان ما جلو تر رفته است شهرداری از طریق ماده ۱۰۰وی را جریمه نموده است.این در صورتی است که بنده هم شاکی هستم ولی به شکایت من توجه نشده است راهنمایی بفرمایید امکان پیگیری وجود دارد یا خیر؟
باسلام و احترام . می توانید دعوای حقوقی مزاحمت از حق طرح نمایید اگر چنان چه این اقدام همسایه مزاحم تصرفات شما است.
باسلام من بالای پاساژ استان گلستان کلاله کافی شاپ زدم و بابت ۱۶۴متراضافه بنا که ۸۸متر آن تغییر کاربری بوده دو میلیارد دویست ملیون تومان ماده صد جریمه شدم ایا میشود تقاضای کاربری تجاری که برایم زدند را تغییر دهم
با سلام و احترام .
به شکل صحیح متوجه سوالتان نشدیم.لطفا این قسمت که فرمودید : ( تقاضای کاربری تجاری که برایم زدند را تغییر دهم ) را بهتر توضیح بفرمایید
سلام ساختمان مجاور ما۱۰۰درصد پییشروی کرده خانه ما کلا دو طبقه شمالی هستن و چون ایشان با جواز ۲طبقه دارند اما همچنان در حال ساخت طبقه سوم هستن و قصد دارند تا طبقه پنجم بسازن پرونده رفته کمیسیون ماده ۱۰۰اما دارن باز ادامه کار انجام میدن. واگر رفته کمیسیون بعد تعیین شدن جریمه دیگر رضایت ما را نمیخواهد؟؟ب کدوم مراجع بالا دست تر از شهرداری باید شکایت کنیم. ممنون میشم پاسخ دهید
با سلام و احترام . می توانید در صورت صدور رای به جریمه در کمیسیون ماده ۱۰۰ در دیوان عدالت اداری نسبت به رای کمیسیون ماده ۱۰۰ اعتراض نمایید.
همسایه من اقدام به ساخت جانپناه بدون رعایت ضوابط ارتفاع مجاز کرده کمیسیون ماده ۱۰۰ در رای بدونی حکم تخریب داد اما در تجدید نظر با پارتی بازی و احتمالا پرداخت رشوه رای تخریب به جریمه تغییر کرد
و حتی از من دعوت نکردند وگفتند به شما ربطی نداشته که در جلسه تجدید نظر باشید حالا اگر بخوام به دیوان عدالت به این رای اعتراض کنم چون شاکی هستم و نه مالک ایا میتوانم و ایا دیوان بخاطر با شکایت من بخاطر خطرات جانی و عدم رعایت اصول فنی و ایمنی رای تخریب رو برمی گرداند ؟؟؟
باسلام؛ متاسفانه در رویه شعب دیوان عدالت اداری اعتراض ثالث به رای کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری مورد پذیرش نیست اما این امر مانع از طرح دعوا در دادگاه های عمومی نمی باشد.
باسلام
کمیسیون ماده ۱۰۰ حکم به تخریب ۵۰مترمغازه ای که در انتهای ملکی بوده صادرکرده و مالک اعتراض کرده اما شعبه تجدیدنظر دیوان عدالت اداری این رای تخریب را تاییدکرده است(دراین مرحله کارشناس یکی از اصول ۳گانه یعنی شهرسازی را تایید نکرده بوده).
۴سال از رای قطعی شعبه تجدیدنظر دیوان گذشته و مالک دوباره درخواست کارشناسی داده و اینبار کارشناس اصول ۳گانه را تاییدکرده و ازطرفی مالک اقدام به گرفتن سند ملک مذکور کرده که درسند به عرصه و اعیان اشاره شده ، بااین دو دلیل(نظرجدیدکارشناس و سند)آیا باگذشت ۴سال ، امکان اعاده دادرسی برای مالک وجود دارد؟
باسلام؛ اعاده دادرسی در دیوان عدالت اداری همانند اعاده دادرسی در دادگاه های حقوقی نیست که صرف ارائه دلیل جدید کافی باشد بلکه حسب ماده ۷۹ قانون دیوان عدالت اداری رای می بایست خلاف بین شرع یا قانون باشد تا با تشخیص رییس قوه قضاییه یا رییس دیوان عدالت اداری جهت رسیدگی مجدد به شعبه هم عرض ارجاع گردد.
با توجه به این که در کارشناسی موجود در پرونده یکی از اصول سه گانه احراز نشده است کارشناسی بعدی نمی تواند دلیل بر عدم اعتبار رای باشد و همچنین سند صادره نیز دلیل نمی باشد. در هر صورت درصورتی که قصد اقدام دارید باید درخواست خود را به ریاست دیوان عدالت اداری تقدیم نمایید.
سلام. ساختمان ما به دلیل اضافه بنا جریمه شد و کمیسیون ماده ۱۰۰ مبلغ ۲۲۰ میلیون جریمه کرد. همین حین همسایه ای که برای این اضافه بنا به ما رضایت محضری داده بود اعتراض کرد و یکی دوماه طول کشید تا دوباره رضایت دهد حالا کمیسیون ماده ۱۰۰ مدعی است که اشتباه کرده و ما باید به جای ۲۲۰ میلیون ۴۵۰ میلیون بپردازیم. ممکن است راهنمایی فرمایید که ما دقیقا چکار باید بکنیم؟
باسلام؛ بدواً باید اعتراض خود را به کمیسیون تجدیدنظر ماده ۱۰۰ تقدیم کنید و پس از ان ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ رای قطعی کمیسیون اعتراض خود را تقدیم دیوان عدالت اداری نمایید.
با سلام
ساکن گیلان هستم در یک کوچه بن بست با وجود اینکه همه ساختمان ها ویلایی است یکی از همسایه ها اقدام به تخریب و ساخت مشارکتی کرده . اجازه ساخت و ساز در کوچه بن بست چهار طبقه است اما با پرداخت رشوه به شهرداری و پارتی بازی قرار است پنج طبقه به همراه یک طبقه زیر خالی ساخته شود . این چطور قوانینی است که با پرداخت رشوه و یا حتی جریمه یک ساختمان ساخته می شه که تا پنجاه سال دیگه قرار است پا برجا بماند. چند چشم باید به حریم شخصی ما دوخته شود چرا سازمان نظارت و مهندسی هیچ نظارت دقیقی ندارد . چرا باید با پرداخت مبلغی ناچیز میلیاردها سود کنند.
با سلام و وقت بخیر می توانید موضوع را به بازرسی شهرداری مطرح کنید.
همجنین از دیوان عدالت اداری درخواست ابطال جوازایشان را بنمایید.
سلام وقت سه ماهه اعتراض به رای کمیسیون صد شهرداری سپری شده است .آیا ممکن است تجدید نظر دیوان پرونده را بصورت ما هوی رسیدگی کند و یا
آن هم رسیدگی شکلی و رد خواهد کرد در نهایت چاره چیست ؟
باسلام؛ با گذشت مهلت سه ماهه متاسفانه شکایت رد خواهد شد مگر آن که عذر موجهی داشته باشید و با ادله ثابت نمایید.
سلام خسته نباشید من به رای ماده ۱۰۰ که تخریب اومده بود تایید کردم ولی الان می خوام اعتراض کنم چیکار باید کرد
با سلام و وقت بخیر . می توانید از طریق دفترخدمات قضایی ، به رای کمسیون در دیوان عدالت اداری شکایت کنید . بهتر است از وکیل دادگستری کمک بگیرید.
باسلام
ازراهنمایی وتوضیحات تخصصی وعالی شما سپاسگذارم.
اگرلطف کنیدومنبع قانونی درخصوص اینکه کمیسیون موظف است ظرف یک ماه مبادرت به صدوررای نمایداشاره فرماییدممنون میشوم.مشکل من تاخیریک ساله صدوررای توسط کمیسیون ماده ۱۰۰وعدم ابلاغ رای به من است.
با سلام و احترام
در قانون مهلت زماني براي صدور راي كميسيون ماده صد تعيين نشده است اما اين تاخير نيز منطقي نمي باشد
بهتر است از طريق بازرسي شهرداري منطقه و در صورت لزوم شهرداري كل يا فرمانداري اقدام نماييد.
با عرض ادب و سلام اینجانب از دیوان محترم اداری رضایت کامل خود را در رابطه با دیوان عدالت اداری اعلام میدارم .انشا الله در زندگی وکار موفق باشید